Gå til hovedindhold
Slagterigiganten benytter sig stadig af vognmandsfirmaet Kurt Beier, der ellers er blevet anmeldt for menneskehandel.

Selvom Center mod Menneskehandel tidligere på ugen konkluderede, at 26 lastbilchauffører var ofre for menneskehandel, har Danish Crown stadig ikke droppet samarbejdet med vognmandsfirmaet Kurt Beier.

Det er nu 11 dage siden, at Fagbladet 3F afslørede, hvordan op mod 200 filippinske lastvognchauffører boede under kummerlige forhold i en slumlignende lejr i Padborg hos vognmandsfirmaet Kurt Beier Transport.

Afsløringen af den omstridte sag fik kort efter en lang række virksomheder som Arla, Jysk og Danmarks største transportkoncern DSV til at vende Kurt Beier Transport ryggen, men ikke den danske slagterigigant Danish Crown.

At Center mod Menneskehandel tidligere på ugen konkluderede, at 26 lastbilchauffører fra lejren i Padborg var ofre for menneskehandel, har ikke været udslagsgivende for Danish Crown.

Læs også: Danish Crown vil først se politisag

Selskabet har nemlig stadig ikke besluttet, om samarbejdet med transportvirksomheden skal afsluttes eller ej. 

- Vi har nedsat en gruppe, der arbejder på sagen, og som forsøger at komme til bunds i hele affæren. Vi håber stadig, at politiet meget snart melder ud, hvordan de ser på Kurt Beier Transport. Samtidig har vi iværksat et arbejde, der kigger lidt bredere på de udfordringer i transportbranchen, som denne sag har blotlagt, siger pressechef Jens Hansen.

Han forventer, at der går et par uger, før Danish Crown har en konklusion på, om de dropper samarbejdet eller ej. 

Artiklen fortsætter under grafikken:

Vrede tillidsfolk   

Den afventende tilgang er de ansatte hos Danish Crown ikke tilfredse med.

100 tillidsfolk for slagteriarbejderne i Danmark har været samlet i disse dage og har valgt at vise deres utilfredshed med Danish Crowns manglede reaktion på afsløringerne af den umenneskelige behandling af udenlandske arbejdere.

I en fælles udtalelse skriver de:

Vi ved, at vognmandsfirmaet udfører omfattende opgaver for Danish Crown, og vi tillidsfolk har derfor rettet henvendelse til ledelsen for at høre, hvordan man vil sikre, at samarbejdspartnere og leverandører behandler mennesker ordentligt, samt hvorledes man kan tage et ansvar for, at det sker - i stedet for at fralægge sig ansvaret.

Vi har fået det svar, at Danish Crown har startet en undersøgelse, men endnu ikke har gennemført konkrete tiltag. Vi mener ikke, at Danish Crown dermed har taget klart afstand fra Kurt Beiers praksis. Det finder vi kritisabelt, da der med de fremkomne oplysninger ikke kan herske tvivl om, at firmaet har handlet dybt amoralsk og sat profit langt over menneskelige hensyn. Hvilket Danish Crown ikke bør kunne acceptere.

Stop samarbejdet med Kurt Beier.”

Danish Crown har ingen kommentarer til udtalelsen.

Økonomisk smæk

Samarbejdet mellem Kurt Beier Transport og Danish Crown foregår via det store speditionsfirma N&K Spedition, som hver uge kører flere hundrede transporter for Danish Crowns slagterier.

LÆS OGSÅ: Forretningspartner bakker op om vognmand: Filippinere havde toilet og en seng at sove i

N&K Spedition specialiserer sig i køletransporter, og de bruger flere forskellige vognmænd til at trække deres trailere rundt i Danmark og Europa, og det er her, at Kurt Beier Transport kommer ind i billedet.

- Vi har et omfattende samarbejde med N&K Spedition, og vi risikerer at komme i en situation, hvor vi har et erstatningsansvar for kontraktbrud, hvis vi opsiger kontrakten med N&K Spedition - eller pålægger dem at klare vores transporter uden at bruge Kurt Beier Transport. Hvis politiet vurderer, at der har fundet ulovligheder sted, så har vi en anden situation, og det vil være nemmere at komme ud af kontrakten, siger pressechef Jens Hansen.

Ifølge Fagbladet 3F’s oplysninger er N&K Spedition og Kurt Beier Transport meget tætte forretningspartnere, og vognmandsfirmaet Kurt Beier står for omkring 10 procent af alle N&K Speditions transporter for Danish Crown.