Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Mens transportbranchen har travlt med at tage afstand fra vognmanden Kurt Beier, der husede filippinske chauffører i slumlejr og nu efterforskes af politiet, ser forretningspartneren N&K Spedition ikke noget problem i sagen.

Den store transportvirksomhed N&K Spedition ser ikke noget problem i forholdene hos den udskældte vognmand Kurt Beier. Det er administrerende direktør Martin Gade Gregersen til venstre i billedet.
N&K Spedition

Reaktionerne har været skarpe, efter Fagbladet 3F mandag kunne afsløre, at op mod 200 filippinske lastvognschauffører lever under kummerlige forhold i en slumlejr i Padborg og bliver udnyttet som billig arbejdskraft af den danske vognmand Kurt Beier Transport A/S.

‘Umenneskelige levevilkår’, lyder det fra EU-parlamentsmedlemmet Rina Ronja Kari, mens den filippinske ambassadør i Norden og borgmester i Aabenraa Kommune, Thomas Andresen, kalder forholdene for ‘uhumske’ og ‘uacceptable’.

LÆS OGSÅ: Kom med bag pigtråden: Sådan bor 200 filippinske chauffører i slumlejr

Men faktisk er der ikke noget usædvanligt ved de mange filippineres forhold. 

Det mener i hvert fald Martin Gade Gregersen, der er administrerende direktør i Esbjerg-virksomheden N&K Spedition og en af Kurt Beiers faste forretningspartnere.

- De forhold, som jeg har set, de bor under, er okay. De har toilet og bad og en seng at sove i, siger han til Fagbladet 3F.

Den primitive baraklejr i Padborg blev tirsdag ryddet af Syd- og Sønderjyllands Politi, der efterforsker vognmanden Kurt Beier for mistanke om menneskehandel.

Den omstridte vognmand Kurt Beier fragter gods rundt i Europa for N&K Spedition.
Den omstridte vognmand Kurt Beier fragter gods rundt i Europa for N&K Spedition. FOTO: Flickr

Martin Gade Gregersen har ved en tidligere lejlighed selv været i lejren i forbindelse med et kontrolbesøg, fortæller han.

- Vi laver interne audits hos alle vores leverandører for at se, hvilke chauffører de har, hvor de opholder sig, og om forholdene er i orden, siger han.

I synes ikke, der var noget mærkeligt ved forholdene i Kurt Beiers lejr?

- Nej. Det, jeg har set i pressen, virker lidt opstillet, i forhold til hvad jeg selv har set.

Hvad mener du med, at det ser opstillet ud?

- De billeder jeg har set, er ikke virkeligheden, som jeg har set det. Jeg synes, det ser meget opstillet ud, siger Martin Gade Gregersen.

Vil fortsætte samarbejdet

N&K Spedition er en af landets helt store transportvirksomheder. Med en milliardomsætning og medarbejderstab på over 80 kom virksomheden sidste år ind på en 17. plads over landets store aktører i transportbranchen.

Fagbladet 3F erfarer, at N&K Spedition bruger Kurt Beiers lastvogne i stort omfang. Administrerende direktør Martin Gade Gregersen bekræfter, at de to firmaer har samarbejdet i mange år, men vil ikke sætte tal på.

- Det er en forretningshemmelighed, siger han.

LÆS OGSÅ: Fagbladet 3F forklarer: Derfor kan fillippinske chauffører køre til dumping-løn i Danmark

Transportfirmaet Leman droppede onsdag sit samarbejde med Kurt Beier, fordi vognmanden ikke har overholdt de etiske regler, han har forpligtet sig til.

Danmarks største transportvirksomhed, DSV, bruger også Kurt Beier som underleverandør, men truer nu også med at afslutte samarbejdet, efter deres forretningsmetoder er kommet frem i lyset.

Men den vej vil direktøren i N&K Spedition ikke gå.

- Vil du fortsætte samarbejdet med Kurt Beier?

- Ja, det vil jeg, siger Martin Gade Gregersen.

- Du synes ikke, det er kritisabelt, at filippinerne tjener så lidt og bor under så dårlige forhold?

- Kurt Beier overholder den gældende lovgivning, og det er det eneste, jeg forholder mig til. Det er klart, at hvis Kurt Beier eller andre samarbejdspartnere ikke overholder lovgivningen, så har vi et problem, siger direktøren.

Siger to forskellige ting

Noget kunne dog tyde på, at Martin Gade Gregersen ikke er helt sikker på, hvad han mener om slumlejren hos sin forretningspartner Kurt Beier.

Han har nemlig også talt med JydskeVestkysten, og her er budskabet et helt andet.

- Ud fra de billeder, vi har set, kan vi ikke acceptere forholdene. Nu skal vi i dybden med det og i dialog med Kurt Beier, så vi kan finde ud af, hvad der er op og ned. Vi tager selvfølgelig skarp afstand fra det, som vi ser, siger han til det lokale medie.

LÆS OGSÅ: Politiet efterforsker om filippinske chauffører er ofre for menneskehandel

N&K Spedition bruger også selv udenlandske chauffører gennem sit hollandske moderselskab HSF Holding og har desuden en gren af sin forretning i Litauen.

- Sådan er det i hele branchen, der bruges rumænske, polske og filippinske chauffører – de kommer fra alle lande, siger Martin Gade Gregersen.