Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).

Der er en mængde regler, som skal være overholdt, for at udenlandske chauffører kan arbejde og opholde sig lovligt her i landet. Fagbladet 3F giver et overblik.

Sidste år åbnede de polske myndigheder for, at 683.000 ikke EU-borgere kunne komme ind i landet og arbejde. Nogle er dem er endt i Padborg. Men er det lovligt, når op mod 200 filippinere bor under usle og uhygiejniske forhold i Padborg og må tage til takke med 15 kroner i timen for at køre lastbil?

For at kunne svare ja til det spørgsmål, er der en lang række love og regler, som skal være overholdt. Dem gennemgår Fagbladet 3F her.

Skal chaufførerne ikke holde pause?

Jo, de skal overholde de almindelige regler om køre/hviletid. Det vil sige en maksimal, daglig køretid på ni timer, mindst 11 timers sammenhængende hvile i døgnet og så videre.

Deres løn er langt mindre end danske lønninger - det kan da ikke være lovligt?

Jo, hvis de overholder EU’s regler om cabotagekørsel. For at undgå at lastbiler kører tomme rundt på Europas veje og brænder diesel af, har EU indført såkaldt cabotageregler. Det vil sige, at chauffører lovligt kan køre tre ture indenrigs i et andet EU-land om ugen - og tage lønnen med fra hjemlandet. En polsk, litauisk eller rumænsk chauffør må altså gerne må køre rundt på de danske motorveje til 20-30 kroner i timen.

Men selvom de altså lovligt må køre rundt i Danmark, er det ikke nødvendigvis det samme som, at de lovligt må opholde sig her i landet. Her ryger vi ind i en gråzone, som embedsfolk i ministerierne er ved at hitte hoved og hale i.

De er ansat af en dansk arbejdsgiver, skal han så ikke overholde de danske regler?

Nej. Filippinerne er ansat i vognmand Kurt Beier Transports polske datterselskab. Og så er det de polske regler, der gælder.

Men filippinerne kommer ikke engang fra et EU-land?

Det er lige meget, så længe de har arbejds- og opholdstilladelse i Polen. Det kan de blandt andet få via EU’s Blue Card-ordning. Inspireret af det amerikanske “Green Card” blev ordningen indført i 2007 og gav mulighed for, at højtuddannede, udenlandske specialister kunne komme til EU for at arbejde.

I dag har ordningen udviklet sig til at omfatte andre end specialister. Alene i Polen blev der i 2017 givet 683.000 arbejds- og opholdstilladelser til borgere fra lande uden for EU. Af disse var 65.000 til chauffører.

I Danmark har vi vores egen debat om beløbsgrænser og import af udenlandsk arbejdskraft. Vi er nemlig ikke med i ordningen på grund af retsforbeholdet. Storbritannien og Irland er de eneste to andre EU-lande, der ikke er med i Blue Card-ordningen.

Okay…betyder det, at alle disse mennesker frit kan rejse til Danmark for at arbejde til polske lønninger?

I princippet ja. De skal dog overholde kravene til udstationering. Det vil sige, at de skal opholde sig i Danmark midlertidigt, være hyret ind til en særlig opgave, have deres eget udstyr med etc.

Men selv hvis løn- og arbejdsvilkår skulle være lovlige, så bor filippinerne under kummerlige forhold. Det kan da umuligt være lovligt?

Måske er der tale om menneskehandel, som er ulovligt ifølge Straffeloven. Det er politiet ved at efterforske.

Spørgsmålet er også, om der er de nødvendige byggetilladelser, og om brandsikkerheden er i orden. Det undersøger Aabenraa Kommune.