Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Flere kæmpevirksomheder har vendt ryggen til vognmandsfirmaet Kurt Beier, men Danish Crown frygter økonomisk lussing og bevarer samarbejdet.

Danish Crown vil høre fra politiet, før de er villige til at afslutte samarbejdet med den udskældte vognmand Kurt Beier Transport.
Henning Bagger/Scanpix

Slagterigiganten Danish Crown er stadig ikke klar til at drage nogen konsekvenser af den opsigtsvækkende sag om løndumping og potentiel menneskehandel med filippinske lastvognchauffører.

Danish Crown er blandt de store virksomheder, der benytter sig af det omstridte vognmandsfirma Kurt Beier Transport, der efterforskes for mistanke om menneskehandel, efter at Fagbladet 3F kunne vise billeder fra en slumlignende baraklejr for op mod 200 filippinske chauffører i Padborg.

LÆS OGSÅ: Politiet efterforsker om filippinske chauffører er ofre for menneskehandel

Arla, Jysk og Danmarks største transportkoncern DSV har allerede vendt ryggen til Kurt Beier Transport, men Danish Crown vil endnu ikke følge deres eksempel.

- Vi afventer fortsat at få en redegørelse, og vi ærgrer os over, at der ikke kommer en udmelding fra myndighederne. Det har vi brug for, så vi kan tage en beslutning, siger pressechef Jens Hansen.

Han forklarer, at det er afgørende for Danish Crown, hvordan politiet ser på sagen. Kurt Beier er anmeldt for menneskehandel i fire lande i Europa, men politiet har endnu ikke sigtet nogen.

- Vi har selv set billederne og læst om sagen, og der er ingen tvivl om, at vi tager dybt afstand fra det. Men politiet er ved undersøge sagen, så vi har en forventning om, at de konkret kan fortælle, hvad der er foregået, og hvem der har ansvaret, siger pressechefen, der ikke afviser, at sagen kan få konsekvenser for samarbejdet mellem Danish Crown og Kurt Beier Transport.

- Hvis politiet vurderer, at der er foregået noget ulovligt, så er det svært at forestille sig, at det ikke får konsekvenser. Det kan også være, at det ikke viser sig at være ulovligt, men at vi stadig finder sagen så kritisk, at vi ikke kan fortsætte samarbejdet med Kurt Beier, siger han.

Kan være stort økonomisk slag

Og selvom kunderne er løbet fra Kurt Beier Transport den seneste uge, vil det være et ekstra hårdt slag for den omstridte vognmandsforretning at miste transporterne for Danish Crown.

Samarbejdet mellem Kurt Beier Transport og Danish Crown foregår via det store speditionsfirma N&K Spedition, som hver uge kører flere hundrede transporter for Danish Crowns slagterier.

LÆS OGSÅ: Forretningspartner bakker op om vognmand: Filippinere havde toilet og en seng at sove i

N&K Spedition specialiserer sig i køletransporter, og de bruger flere forskellige vognmænd til at trække deres trailere rundt i Danmark og Europa, og det er her, at Kurt Beier Transport kommer ind i billedet.

Ifølge Fagbladet 3F’s oplysninger er N&K Spedition og Kurt Beier Transport meget tætte forretningspartnere, og vognmandsfirmaet Kurt Beier står for omkring 10 procent af alle N&K Speditions transporter for Danish Crown.

Pressechef Jens Hansen bekræfter, at Kurt Beier Transport kører slagtevarer i hele Danmark og rundt i Europa for Danish Crown. Dog ikke i England, Tyskland og Polen, der er de helt store eksportmarkeder i Europa.

Etiske regler forhindrer ikke fortsat samarbejde

Både Danish Crown og N&K Spedition bryster sig af at have høje etiske standarder i form af code of practice og CSR-retningslinjer, men det afholder dem altså ikke fra fortsat at benytte sig af Kurt Beier Transport.

Ifølge Danish Crown skyldes det, at de er bange for de økonomiske smæk, hvis de løber for hurtigt fra deres kontrakt med N&K Spedition.

- Vi har et omfattende samarbejde med N&K Spedition, og vi risikerer at komme i en situation, hvor vi har et erstatningsansvar for kontraktbrud, hvis vi opsiger kontrakten med N&K Spedition - eller pålægger dem at klare vores transporter uden at bruge Kurt Beier. Hvis politiet vurderer, at der har fundet ulovligheder sted, så har vi en anden situation, og det vil være nemmere at komme ud af kontrakten, siger pressechef Jens Hansen.

LÆS OGSÅ: Fagbladet 3F forklarer: Derfor kan fillippinske chauffører køre til dumping-løn i Danmark

For nuværende har Danish Crown sikret sig, at N&K Spedition ikke sender filippinske chauffører ud til deres slagterier.

N&K Spedition ønsker ikke at udtale sig til Fagbladet 3F, men direktør Martin Gade Gregersen har tidligere sagt, at han kun forholder sig til, om hans forretningspartnere overholder loven.