Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).

Ni filippinske lastbilchauffører blev bragt i sikkerhed af myndighederne med hjælp fra den hollandske fagforening FNV. Flere af dem kørte for virksomheder, der er relateret til Kurt Beier. De har nu en formel status som ofre for menneskehandel og er under beskyttelse af de hollandske myndigheder.

Forsvarsadvokat Anders K. Németh repræsenterer Kurt Beier i sagen om menneskehandel.

Det hollandske transportforbund FNV – VNB har anmeldt vognmand Kurt Beier for menneskehandel til EU’s politienhed Europol. Og har yderligere anmodet om en hurtig europæisk koordineret indsats i Danmark, Tyskland, Holland og Polen for at beskytte ofrene for menneskehandel og forhindre, at der kommer flere ofre.

Det siger Research Enforcement Officer Edwin Atema fra FNV - VNB.

- Vi har i lang tid undersøgt Kurt Beier A/S og interviewet flere lastbilchauffører i flere lande, der kører for Kurt Beier. Betingelserne i firmaet er så forfærdelige, og sagen er så international, at FNV - VNB har sendt en formel anmodning til Europol om beskyttelse af ofre for menneskehandel, der kører for Kurt Beier, siger han.

Ni chauffører hjulpet

Han fortæller, at de chauffører, der flygtede, nu arbejder for andre virksomheder i Polen, men bliver udsat for andre former for misbrug.

- Med hjælp fra vores fagforening er ni filippinske chauffører bragt i sikkerhed af de hollandske myndigheder som ofre for udnyttelse og handel.

Nogle af dem arbejdede for virksomheder, der er relateret til Kurt Beier i Danmark, siger han og fortsætter:

- Flere af chaufførerne kørte for Kurt Beier. Chaufførerne fortalte, at de havde det som om, de var i fængsel, og bad os om at hjælpe dem med at få deres frihed tilbage, siger han.

Selvom chaufførerne formelt arbejder for et firma i Polen, arbejder de ikke der. De kører i Danmark, Tyskland, Holland, Belgien og Sverige, oplyser han.

- Der lægges pres på dem for at overtræde reglerne om køre- og hviletid, og de bliver verbalt mishandlet, pointerer han.

Stavnsbindes økonomisk

Han fortæller, at chaufførerne er tvunget til at underskrive dokumenter, hvor de skal betale store bøder, hvis de forlader virksomheden.

- Selvom vi kalder det "arbejde”, er chaufførerne bogstaveligt talt "kørende og overlevende" på de europæiske veje. Fordi de ingen sygesikring har, giver de sig selv medicinsk behandling, når de er syge eller kommer til skade. De bor i deres lastbiler eller barakker og har ingen steder at gå hen.

Han oplyser, at de ni chauffører fortsat bor i safe house med hemmelige adresser og er under beskyttelse, indtil retssagen er slut.

Det har onsdag aften ikke været muligt for Fagbladet 3F at få en kommentar fra vognmandsfirmaets direktør Karsten Beier.