Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

I august 2015 mistede 3F'eren Kurt Pedersen livet, da han med cirka fire kilometer i timen kørte ind i en vindmølle-vinge. Tirsdag har Retten i Hjørring givet 3F medhold i, at firmaet bag særtransporten skal betale en stor erstatning til den afdøde lastvognschaufførs efterladte samlever.

Den lyseblå lastvogn (tv.), som Kurt Pedersen sad bag rattet i, bliver bugseret væk efter dødsulykken i august 2015. Til højre i billedet ses spidsen af den vindmøllevinge, som han med lav hastighed kørte ind i.
FOTO: Alarm-112

Godt to og et halvt år efter den 61-årige lastvognschauffør og 3F’er Kurt Pedersen mistede livet på en rasteplads på Sjælland, har en dommer ved Retten i Hjørring tirsdag i en tilkendegivelse slået fast, at Kurt Pedersens efterladte samlever gennem mere end 30 år skal have en stor erstatning.

3F’s advokat, der har ført sagen på vegne af samleveren, ønsker af hensyn til den efterladte ikke at oplyse erstatningens beløb.

- Det har hele tiden været vores opfattelse, at denne skrækkelige ulykke kunne havde være undgået, hvis der var blevet foretaget de fornødne sikkerhedsforanstaltninger. Det har retten nu givet os medhold i, siger Ulla Sørensen, der er arbejdsmiljøpolitisk chef i 3F.

Kurt Pedersen sad bag rattet i en lyseblå Scania med sættevogn, der med cirka fire kilometer i timen natten til 18. august 2015 kørte ind på rastepladsen Kongsted Syd på Vestmotorvejen mellem Ringsted og Køge. Her kørte den erfarne chauffør ind i spidsen af en vindmølle-vinge, som ragede cirka 10 meter ud fra bagenden på en særtransport, der holdt parkeret for natten i det midterste af tre spor på rastepladsen. Uden at have en følgebil bag sig.

Kurt Pedersen blev dræbt på stedet.

Uenige om afmærkning

Det helt centrale punkt i retssagen var, hvorvidt vindmølle-vingen var tilstrækkelig belyst og afmærket eller ej.

Her lagde dommeren vægt på en bilinspektør og anklagemyndighedens vurdering af, at det var umuligt at se vindmølle-vingen, når man kørte ind på rastepladsen. Samt forklaringer fra et vidne, der før ulykken, som kostede Kurt Pedersen livet, selv var ved at køre ind i vindmølle-vingen.

Hjortdal Specialtransport Frank Nørager & Co A/S i Fjerritslev, som stod for den over 50 meter lange særtransport, har nu 14 dage til at tage stilling til, om firmaet vil betale erstatningen, eller om det ønsker, at der skal falde dom i sagen med mulighed for at anke den til landsretten.

Firmaet har over for Fagbladet 3F tidligere afvist enhver form for skyld i ulykken og har oplyst, at der hang et refleksrør i en snor ned fra spidsen af vindmølle-vingen, samt at vingen var markeret med en firkantet refleks. Det står i modstrid med vurderingen fra blandt andre direktør Flemming Werner Jensen fra Sax-Trans A/S i Sakskøbing, som Kurt Pedersen var ansat hos, der har kritiseret særtransporten med vindmølle-vingen for at holde i køresporet i “buldrende mørke uden ordentlig afmærkning”.

Ulykkelig sag

Kurt Pedersens efterladte samlever fik hjælp fra 3F Guldborgsund med anmelde dødsulykken til Arbejdsskadestyrelsen (i dag Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, red.) og har tidligere fået udbetalt et såkaldt overgangsbeløb, der er et engangsbeløb til efterladte.

Og sagen burde ifølge Ulla Sørensen have været afsluttet for længe siden.

- Det er meget ulykkeligt for de pårørende, at denne sag overhovedet skulle ende i retssystemet, fordi et forsikringsselskab ikke mener, at de skal udbetale erstatning til den efterladte samlever. Det mener vi burde være sket for længe siden. Der er ingen, som skal dø af at gå på arbejde, siger Ulla Sørensen.

Fagbladet 3F har været i kontakt med direktør Mikael Schmidt fra Hjortdal Specialtransport Frank Nørager & Co A/S i Fjerritslev. Han ønsker ikke at kommentere retssagen.