Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Flere hundrede klager over rengøringen er væltet ind hos Holbæk Kommune, efter at rengøringen er udliciteret til Forenede Service. Kommunen kræver en forklaring af Forenede Service.

Holbæk Kommune har modtaget flere hundrede klager over rengøringen efter udliciteringen til Forenede Service.

Urinlugt på toiletter. Møgbeskidte gulve og paneler. Brækrester på gulve. Mugpletter på væggene. Rengøringen på skoler og institutioner i Holbæk Kommune sejler.

I løbet af 2013 og 2014 har kommunen fået over 200 klager fra brugerne af institutionerne. Klager, der handler om særdeles mangelfuld rengøring eller slet ingen rengøring. Det viser en aktindsigt, som Fagbladet 3F har fået i kontrollen med rengøringen i Holbæk Kommune.

Samtidig viser Holbæk Kommunes egenkontrol også, at kvaliteten halter gevaldigt. Det vil kommunen nu rette op på.

- Vi er bestemt ikke tilfredse med mængden af klager, siger Kristian Nabe-Nielsen, der er chef for vækst og bæredygtighed i Holbæk Kommune.

- Det er klart, at der vil være en ændring af serviceniveauet, når man udbyder rengøringen. Men vi er ikke tilfredse, i og med at mængden af klager fortsætter.

Bod eller ophævelse

Han vil derfor nu indkalde ledelsen i Forenede Service til et møde, hvor rengøringsvirksomheden skal komme med en redegørelse for, hvordan man vil leve op til forventningerne.

- Kontrakten skal overholdes. Og vi er af den opfattelse, at der er en kontraktmæssig udfordring, når mængden af klager fortsætter, siger Kristian Nabe-Nielsen.

Han henviser til, at kommunen både kan give Forenede Service en bod eller ophæve kontrakten, hvis den misligholdes.

Hos Forenede Service er man heller ikke stolte af kvalitetsniveauet og antallet af klager. Administrerende direktør Steen Gede forsikrer, at der bliver taget hånd om det:

- Vi har mange institutioner, som er tilfredse med rengøringen, men også nogle som ikke er tilfredse. Og antallet af klager i Holbæk Kommune er ikke tilfredsstillende. Det tager vi os af, og vi følger op på hver eneste klage, siger Steen Gede.

Ekstra uddannelse

Steen Gede har en helt konkret plan, han vil forelægge kommunen.

- Vi synes heller ikke, det er tilfredsstillende, og derfor kører vi nogle ekstraordinære programmer og samarbejder med kommunen om det, siger han og uddyber:

- Vi sætter blandt andet ind med ekstra uddannelse af rengøringsassistenterne. Og vi har indført reinstruktion hver måned af vores rengøringsassistenter i rengøringsmetoder, kemi og ergonomi, så de ikke falder tilbage i gamle vaner.

Han afviser, at årsagen til at rengøringskvaliteten halter, er, at prisen på udbuddet har været urealistisk lav.

- Det er ikke underbudt. Vi har kommuner, hvor det kører helt upåklageligt, siger Steen Gede.