Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

For medarbejderne gør det mere ondt end godt, når det offentlige udliciterer, viser forskning

Rengøringsassistenterne i Viborg Kommune var vrede, da de skulle udliciteres. Og vreden har sin grund. Forskning viser nemlig, at medarbejdernes vilkår ofte forringes, når de får ny arbejdsgiver efter et udbud.

Glæden ved at gå på arbejde falder, og både usikkerheden og arbejdstempoet stiger.

Sådan oplever mange medarbejdere det, når kommunen lader for eksempel rengøring overgå til et privat firma.

Tre danske forskere har set på, hvordan det påvirker medarbejderne, når offentlige opgaver udliciteres. Her er man både stødt på positive og negative effekter. Det understreger Ole Helby Petersen, lektor ved Roskilde Universitet.

- Mere fleksible arbejdsforhold kan både tolkes som en positiv og negativ konsekvens. Det beror på den enkelte medarbejders subjektive vurdering. Men der er en overvægt af danske og udenlandske undersøgelser, der viser forskellige typer af negative effekter, siger Ole Helby Petersen.

Høj grad af usikkerhed

De danske studier viser en tendens til, at især jobtilfredshed og motivation rammes. I hvert fald på kort og mellemlangt sigt.

- De generelle undersøgelser viser ikke forskelle i jobtilfredshed og motivation på tværs af det private og det offentlige. Men selve omstillingsprocessen under en udlicitering ser ud til at skabe usikkerhed hos medarbejderne: Dét, at man skal virksomhedsoverdrages, får nye ansættelsesforhold, nye arbejdsforhold og ny arbejdsgiver, siger Ole Helby Petersen.

Han sammenligner det med en Folketingsperiode. Det sidste år før et valg og det første halve år efter et valg er ”undtagelsestilstand”. Sådan kan medarbejdere føle det, når de udliciteres for eksempel hvert fjerde år. Derfor er der behov for at arbejde med nye og smartere former for udlicitering, påpeger han.

Tag erfaringerne mere alvorligt

I 3F nikker formanden for den offentlige gruppe, Ellen K. Lykkegård, genkendende til erfaringerne. Især de negative omkring omstillingsprocessen.

- Det skaber usikkerhed at se nogle af sine kolleger blive varslet ned i arbejdstid. Nogle andre får måske deres arbejdsdag splittet op, og en del fyres måske. Det har følgevirkninger for den enkelte. Men det gør også noget dårligt for arbejdsmiljøet generelt, siger Ellen K. Lykkegård.

Når det offentlige udbyder, er der generelt en del fokus på pris, og en del fokus på kvalitet. Men der er behov for at tage medarbejdernes erfaringer endnu mere alvorligt, lyder det fra Ole Helby Petersen.

- At medarbejderne er tilfredse er også en forudsætning for, at en opgave løses effektivt og med en god kvalitet. Det er både i det offentliges og det privates interesse, siger Ole Helby Petersen.