Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

TV2 har sat spotlys på chauffører, der presses til svindel med hviletidsreglerne via brug af magneter. Politikere står i kø med stramninger. 3F Transport foreslår fem løsninger, der kan bremse fusk i branchen.

Brodne kar, livsfarligt snyd, transportpoliti, indgreb, skærpet kontrol.

Skrappe meldinger fra politikerne står i kø. Det skyldes en serie indslag hos TV2, der igen afslører udbredt fusk i transportbranchen.

Denne gang er det magneter, der er fokus på. Af den slags, der snyder de apparater, der holder kontrol med chaufførernes køre- og hviletid. Det skyldes blandt andet, at en østeuropæisk chauffør er stået frem med dokumentation, der afslører systematisk snyd med magneter i firmaet Børge Ernø.

Fem forslag

Politikerne fra et bredt flertal af partier er enige om, at der skal skrues op for kontrollen. Dem vil 3F's Transportgruppe gerne hjælpe. Det sker med fem konkrete forslag.

- Jeg er lige så forarget og rystet som politikerne. For de har helt ret. Problemerne skal løses langt mere effektivt. Men der er forskel på mulighederne, når det gælder danske og udenlandske lastbiler. Og det er vigtigt, at der også sættes ind mod de bagmænd, der står bag de ulovlige transporter, siger Jan Villadsen, der er formand for 3F's Transportgruppe.

Han peger på, at der er en ”laveste fællesnævner” i sagerne: spekulation i løndumping og billig transport. ”Tælleren” i regnestykket er bedre kontrol og fokuseret indsats, der hænger sammen med den øvrige indsats mod social dumping, piratkørsel og fusk.

Fem forslag

Onsdag vil 3F's Transportgruppe præsentere planen. Det sker på et møde i justitsministeriet. Planen har følgende løsninger i punktform:

  • Hurtig indfasning af nummerpladescanning: Politiet får lettere ved opklaring og sparer resurser til målrettet indsats.
  • Fokuseret kontrol: Ekstra midler til stikprøvekontroller og kontrol i baglandet, når politiet holder multikontrol.
  • Sikring af arbejdsmiljø for østeuropæiske chauffører: Ulovlige weekendhvil kontrolleres og straffes helt op i speditørleddet, som det sker i Frankrig og Belgien.
  • Øget fokus på medvirkeransvar: inddragelse af godskørselstilladelser i grove og gentage sager, og bedre efterforskning af ulovligheder og øget brug af straffelovens §23 for medvirken til planlægning, der resulterer i ulovlig transport.
  • Overvejelse af whistle-blower-ordning: målrettet alle led og alle ansatte i branchen, der mod løfte om anonymitet kan bidrage med oplysninger og dokumentation om ulovlige forhold i transportbranchen.