Gå til hovedindhold

Stop piratkørsel

Danske chauffører mister job i tusindtal i disse år. Imens må danske vognmænd dreje nøglen. En stor del af forklaringen er såkaldt piratkørsel. Det er transporter udført af udenlandske lastbiler, hvor chauffører er ansat bag rattet til lavpris.

Lastbiler fra lande som Polen, Bulgarien, Rumænien og Litauen må gerne køre ind og ud af Danmark med varer. De må også gerne køre et par ture med gods internt i landet. Men så skal de køre ud af Danmark igen. Men ofte bliver de udenlandske lastbiler i Danmark, hvor de kører rundt med gods til dumpingpris. Det kaldes ulovlig cabotage-kørsel – eller piratkørsel.

Flere vognmænd og speditører har sat cabotage-kørsel i system. Her udnytter de reglerne til det yderste. Og ofte bliver reglerne brudt, fordi det er svært for myndighederne at kontrollere.

Det vil 3F's Transportgruppe og vognmændene i DTL lave om på. De to organisationer peger på problemerne i en ny rapport. Her kræver 3F og DTL, at Danmark fortolker reglerne skrappere. Og danske chauffører ønsker skærpet kontrol.
 

28.534 chauffør-job er truet

I 2011 var der 28.534 danskere ansat til at køre lastbil. Men det kan være stor set slut med danske chauffører i 2030. Det er en af konklusioner i ny rapport fra DTL og 3F's Transportgruppe.

Rapporten advarer om, at Danmark mister mellem 14.000 og 28.000 chaufførjob, inden 2030. Hvor slemt det går, afhænger af, om politikerne griber ind; fortolker EU's regler skrappere og øger kontrollen mod piratkørsel og ulovligheder på landevejen.

Samtidig ønsker 3F og DTL, at danske politikere siger klart nej, når det gælder EU's planer på området.  EU's transportkommissær Violeta Bulc ønsker en total liberalisering på transportområdet fra 2014. Det vil betyde, at danske speditører og transportfirmaer frit kan bruge billige chauffører og lastbiler fra Østeuropa.
 

Se rapporten her

Se 3F's og DTL's rapport om piratkørsel og truslen mod chaufførjob her.