Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
TEMA
Metro
TEMA
Metro

Byggeriet af metroen er hårdt ramt af ulykker. Nu starter Metroselskabet forfra med uddannelse i sikkerhed.

Sikkerheden skal forbedres, når der arbejdes med kraner på metroen. Det er en del af en ny sikkerhedsplan fra Metroselskabet.

Metroselskabet tager nu kontante tiltag i brug for at skærpe sikkerheden på byggepladserne.

Samtlige sikkerhedskurser bliver annulleret, og alle medarbejdere skal have en ny oplæring i sikkerhed. Det drejer sig om mere end 1000 ansatte.

- Vi nulstiller vores sikkerhedstræning på byggepladserne. Den træning, der har været indtil nu, gælder ikke længere. Nu laver vi det forfra. Alle medarbejdere skal gennem en ny introduktion om sikkerhed, siger Metroselskabets arbejdsmiljøchef, Susanne Brendstrup.

Meldingen kommer, efter at antallet af arbejdsulykker i 2013 er vokset markant.

Først overblik nu

På metroen var der sidste år 32,2 ulykker for hver million arbejdstimer. Det er langt over landsgennemsnittet på 21,8. Men metroen har de sidste par år haft mange ulykker og fået mange påtaler fra Arbejdstilsynet.

- Byggeriet har været i gang i mere end to år. Hvorfor kommer det her først nu?

- Vi har skullet bruge noget tid til at finde ud af, hvad der har været galt på vores byggepladser. Du kan sige, vi har været sent ude, men har vi skulle bruge noget tid til at finde ud, hvilke knapper vi skal dreje. Det har vi et godt overblik over nu, siger Susanne Brendstrup.

- Har det hidtidige arbejde været godt nok?

- Man skal have nogle erfaringer, så man kan ikke sige, det ikke har været godt nok. Men man kan altid gøre det bedre, og det gør vi nu, siger hun.

Plan skal forbedre sikkerhed

Metroselskabet har sammen med hovedentreprenøren Copenhagen Metro Plan lavet en plan med ti punkter, der skal forbedre sikkerheden.

Blandt andet skal der bedre styr på arbejdet med kraner, og Metroselskabet vil indhente erfaringer fra London Crossrail. Her bliver der bygget med langt færre ulykker end i Danmark.