Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
TEMA
Metro
TEMA
Metro

Advarsel: voldsomme billeder. Italiensk entreprenør får bøde, efter polske arbejdere på metrobyggeriet blev forbrændt. Klik på pilene ved billedet, og se flere fotos.

Det italienske metrofirma Seli har fået ansvaret og en bøde på 40.000 kroner for den hidtil mest alvorlige ulykke på metrobyggeriet. En brandulykke i oktober 2013, der nær havde kostet to polske byggearbejdere deres liv.

Seli har fået bøden af politiet for at have brudt arbejdsmiljøloven. Det fremgår af et bødeforlæg, som Fagbladet 3F har fået aktindsigt i.

Sagen vakte opsigt, fordi de to ansatte blev kraftigt forbrændt og var sygemeldt i over tre måneder. Seli havde sat de to arbejdere til at rense en tunnelboremaskine på byggepladsen i Nørrebroparken med acetone. En gnist fra en nærtstående svejser antændte dampene, og der gik ild i begge arbejdere.

- Pludselig står der en to meter høj ildsøjle op foran os. Der går ild i kludene, vores handsker og vores ben, fortalte en af de to metroarbejdere efter ulykken.

Flere politisager

Seli er en af de store entreprenører på metroen og står for at bore og støbe selve tunnellerne under København.

De to metroarbejdere har fået både fysiske og psykiske mén, forklarer Robert Olejnik, der er faglig konsulent i 3F Bygge, Jord og Miljø i København.

- Når jeg taler med dem, fortæller de, at ulykken sidder i deres tanker. De er mærket af det, forklarer Robert Olejnik.

Den ene har fået erstatning for arbejdsulykken, mens 3F fortsat fører sag for den anden.

Det er langt fra den eneste gang, hvor den italienske ledelse har overtrådt arbejdsmiljøloven. I alt har Arbejdstilsynet rejst 12 straffesager mod Seli på metrobyggeriet, hvoraf der indtil nu er faldet bøde i syv af sagerne.

Vikarselskab

Fagbladet 3F har været i kontakt med direktøren i Seli, Valerio Violo. Men han har ikke svaret på spørgsmål om sagen. Tidligere har Seli oplyst, at de har valgt at stoppe med at bruge brandfarlig acetone. I stedet er entreprenøren gået over til at anvende et rensemiddel, der ikke kan gå ild i.

Formelt set var de to polske metroarbejdere ansat hos vikarselskabet Ohmnia. Men de ansatte var udlejet til Seli, der havde den egentlige ledelse af arbejdet på byggepladsen. Derfor er det Seli, der får bøden af politiet.

De polske metroarbejdere rettede efter ulykken kraftig kritik af Ohmnia for at prøve at gemme dem af vejen og sende dem til Polen efter ulykken.

Efter ulykken blev de to ansat direkte af Seli, hvor de ifølge 3F fortsat er ansat.