Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Vognmand Kim Johansen, der tidligere er hædret for positiv inspiration til branchen, er påny taget i at benytte illegale chauffører fra sit fiktive vognmandsfirma i Estland.

Fagbladet 3F kan for anden gang på blot en måned afsløre, at vognmand Kim Johansen (billedet) bruger illegal arbejdskraft. For en måned siden var der også tale om en estisk chauffør, som kørte på den faste rute mellem landets to største lufthavne

En af landets største vognmænd, Kim Johansen fra Greve, er endnu en gang afsløret i at bruge illegale lastbilchauffører på de danske landeveje. En estisk chauffør blev således tidlig lørdag morgen grebet på fersk gerning, da han fragtede flygods for SAS Cargo mellem Billund og Københavns Lufthavn i en lastbil på danske nummerplader uden hverken opholds- og arbejdstilladelse.

Det bekræfter lederen af lufthavnspolitiet i Kastrup.

- Vi har afhørt en estisk chauffør, som har kørt i en dansk indregistreret bil mellem Billund og Kastrup uden arbejdstilladelse, siger leder af politiet i Københavns Lufthavn, Hans Lykke til Nyhedsbrevet 3F.

Prisbelønnet snyder

Dermed kan Fagbladet 3F for anden gang på blot en måned afsløre, at vognmand Kim Johansen bruger illegal arbejdskraft. For en måned siden var der også tale om en estisk chauffør, som kørte på den faste rute mellem landets to største lufthavne uden de nødvendige tilladelser.

Men faktisk er seks af Kim Johansens estiske chauffører taget på fersk gerning på de danske veje siden juni sidste år. Udlændingestyrelsen, som endnu kun har udtalt sig i en af sagerne, har vurderet arbejdet ulovligt.

Dermed har Kim Johansen, tidligere bestyrelsesmedlem af Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik (ATL) umådeligt svært ved at leve op til TØF-prisen, som han modtog i år 2000. Transportøkonomisk Forening hædrede ham dengang for hans positive inspiration til den danske transportbranche, for fremme af erhvervets image samt for udvikling af nye koncepter.

Et af den medievante vognmands nyeste koncepter er etableringen af det estiske datterselskab ADDO, der er et fiktivt vognmandsfirma uden lastbiler. Det er primært herfra, at Kim Johansen henter sin underbetalte arbejdskraft, som suser rundt på danske plader her i landet.

Pendulfart mellem lufthavne

Det er mørkt, da den hvide lastbil på danske nummerplader suser ind på Cargocentret i Københavns Lufthavn klokken 03.58 natten til lørdag 11. februar. Chaufføren har travlt, da han først er kommet fra Billund klokken 00.45, hvilket er to timer senere end normalt. Chaufføren parkerer lastbilen bagest i en kø på tre andre lastbiler, hvor der også står Kim Johansen på toppen af det hvide førerhus.

Klokken 04.12 ankommer to betjente fra Københavns Lufthavn i en patruljevogn, og de afhører chaufføren i et kvarter, inden han får lov at losse sine fire paller flygods fra SAS Cargo.

- Jeg hedder Juri og kommer fra Estland, forklarer chaufføren Nyhedsbrevet 3F's udsendte på engelsk og fortsætter:

- Jeg har arbejdet for Kim Johansen i et år og ti dage. Jeg kører i Danmark og over hele Europa, dog ikke i Estland. For Kim Johansen kører ikke i Estland. Jeg tjener 500 danske kroner om dagen, siger Juri, mens containerne fra SAS Cargo ruller ud af traileren og ind i centrets lagerhal.

Vognmandens pendulfart mellem landets to største lufthavne ligger helt fast. Det bevidner den danske lufthavnsarbejder, som hjælper esteren med at losse:

- De estiske chauffører har kørt sådan her lige siden, Kim Johansen fik dem til Danmark, siger medarbejderen hos cargocentret i Kastrup.

29 kroner i timen

Kim Johansen hentede sine første af langt over 100 estiske chauffører til Greve i maj 2004, da han oprettede sit datterselskab ADDO i Estlands hovedstad Tallinn. Nyhedsbrevet 3F har tidligere dokumenteret, at Kim Johansens estiske chauffører tjener ned til 29 kroner i timen, når de arbejder dag og nat for vognmanden. Og når de endelig har fri, bor de ulovligt i uhumske skurvogne uden toilet og vask på virksomhedsgrunden ved Greve.

Ingen kommentarer

Kim Johansen ønsker ikke at kommentere, at endnu en af hans estiske chauffører er taget i at arbejde ulovligt i Danmark.

- Jeg har ingen kommentarer - ud over det, jeg allerede har sagt til dig, siger Kim Johansen i telefonen fra Frankrig, hvor han bor.

I modsætning til Udlændingestyrelsen, Færdselsstyrelsen, ATL samt 3F mener vognmanden, at det lovligt at bruge estiske chauffører til at køre indenrigs i Danmark i dansk indregistrerede lastbiler.

- Jeg mener, det er lovligt - ellers havde jeg ikke gjort det. Men i det øjeblik man kender den her konstruktion ulovlig, så fjerner vi alle nummerpladerne i Danmark. Det er vi nødt til, har Kim Johansen tidligere udtalt til Fagbladet 3F.

Ved den lejlighed sagde han også:

- Jeg har over 100 estere ansat. De kører kun på vores internationale ruter. De kører ikke indenrigs i Danmark - vi har slet ikke indenrigstrafik i Danmark overhovedet, påstod Kim Johansen.

Kørt på ruten tre-fire år

Den udtalelse står dog i skarp kontrast til, at hans estiske chauffører nu blandt andet er taget gentagende gange på ruten mellem Billund og Københavns Lufthavn. En rute, som vognmanden har haft de seneste tre-fire år for SAS Cargo. Det har den administrerende direktør for SAS' datterselskab Kenneth Marx bekræftet over for Fagbladet 3F.