Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Halvdelen af de godt 900 Falck-reddere i Region Midtjylland er fra næste år udliciteret til svenske Samariten og det nye ukendte danske firma Responce.

Ambulancedriften i Region Midtjylland deles mellem Falck, svenske Samariten og det danske firma Responce.

"Falck mister ambulancekørsel i Århus" og "Falck bliver i Randers."

Disse overskrifter i en række midtjyske lokal-aviser siger alt om, at situationen for de cirka 900 Falck-reddere i Region Midtjylland er blevet temmelig speget efter udbudsrunden i regionen.

Falck fortsætter ganske vist med at stå for cirka halvdelen af ambulancedriften i regionen. Men resten bliver overtaget af svenske familiefirma Samariten og det danske firma Responce - et nyt og temmelig ubeskrevet firma, der endnu ikke har indleveret sit første årsregnskab til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.

- Det betyder, at vi ud over Samariten, nu også skal have en overenskomst på plads med Responce. De har, ligesom Samariten, fået et konflikt- og blokadevarsel sammen med en opfordring til at skrive under på vores overenskomst med DI for redderarbejde. Vi har været i kontakt med Responce, men der er endnu ikke aftalt møder og forhandlinger med firmaet, siger Søren Andersen, der er forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe.

Ensartede forhold

Virksomheden Responce blev oprettet i 2007 og samarbejder blandt andet med et privat tysk ambulanceselskab.

Firmaet har hovedkvarter ved helikopterlufthavnen i Holsted nær Esbjerg. Det har angiveligt planer om på længere sigt at bruge ambulancehelikoptere, men har endnu ikke egne erfaringer med ambulancedrift.

Til gengæld har 3F's Transportgruppe erfaringer med overenskomster og i at køre konflikter og blokader mod firmaer, der ikke vil indgå sådan en.

I 3F's øjne er den vigtigste faglige opgave nu at sikre, at redderne bevarer deres nuværende løn- og arbejdsvilkår. Og at redderne uanset arbejdsgiver undgår løndumping og konkurrence på ringere vilkår til lavere pris.

Det kan ifølge 3F's Transportgruppe sikres ved, at de nye spillere på markedet for ambulancekørsel skriver under på 3F's overenskomst med DI på området. Sker det ikke, er der i stedet udsigt til konflikt.

Tvivl om elever

Den seneste udbudsrunde i Region Midtjylland betyder også, at der er tvivl om fremtiden for de mere end 60 nuværende redder-elever i regionen.

- Her er situationen uafklaret. Og for de fleste reddere kommer udbudsrunden til at betyde forandringer uanset arbejdsgiver. Det skyldes, at Falck må ændre på sin struktur og placering af stationer i det meste af det midtjyske område, siger Søren Andersen.

I Region Midtjylland er der desuden fortsat en række uafklarede spørgsmål omkring fremtiden for transport af liggende patienter.