Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

12 Russiske søfolk i Svendborg Havn nægter at losse tysk-ejet skib for sojaskrå. Besætningen har ikke fået løn siden november og har over en million kroner til gode.

Novaya Ladoga i Svendborg er langt fra det eneste skib der har voldt problemer i danske havde de senere år. Foto: Søren Skarby

En dansk havn er endnu engang blevet vært for et problemskib under bekvemmelighedsflag, hvor besætningen ikke får den aftalte løn.

Denne gang drejer det sig om den russisk byggede flodpram Novaya Ladoga, der befinder sig i Svendborg Havn lastet med sojaskrå bestemt for DLG i Svendborg og Næstved.

Men siden tirsdag morgen klokken syv har den 12 mand store russiske besætning nægtet at losse de 700 tons sojaskrå under henvisning til, at de ikke har fået løn af deres tyske rederi siden november.

- Alle 12 russiske søfolk kan dokumentere, at de har fået for lidt i løn siden november. Og tre af dem har fået for lidt siden august. Derfor har besætningen lukket lugerne og nægter at losse skibet, oplyser koordinator John Jacobsen fra det internationale transportarbejderforbund ITF.

Ingen tillid til reder

Konflikten om besætningens lønkrav rykkede muligvis nærmere en løsning, da skibets tyske reder i går dukkede op i Svendborg. Men ifølge John Jacobsen nægter rederen foreløbig at forhandle med besætningen, og han har ingen penge med til sine søfolk.

- Han forsøgte at overtale søfolkene til at losse skibet i Svendborg og sejle resten af lasten til Næstved. Og det med et løfte om, at søfolkene så ville få deres løn, hvis de derefter sejlede skibet til den russiske havneby Kaliningrad, forklarer John Jacobsen.

- Men der er ingen fra besætningen, der tror på rederens løfter. De vil have deres løntilgodehavende på 190.000 dollar - 1.330.000 kroner - først, fortsætter ITF-koordinatoren, der gør opmærksom på, at rederiet har underskrevet en overenskomst om lønnen med ITF.

Ifølge John Jacobsen er rederen fortsat ombord.

Mange problemer

Novaya Ladoga i Svendborg er langt fra det eneste skib der har voldt problemer i danske havde de senere år. Og det skaber frygt for, at konflikten om skibet udvikler sig til en sag der ligner den langvarige konflikt om Salus i Rønne Havn på Bornholm.

Lige som Salus er Novaya Ladoga indregistreret under et såkaldt bekvemmelighedsflag. Novaya Ladoga bærer flag fra østaten Antigua og Barbuda. men i modsætning til Salus, der var indregistreret i Belize, har rederen bag Novaya Ladoga tegnet overenskomst med ITF.

Men skibe under bekvemmelighedsflag har danske havne, ITF og fattige udenlandske søfarende dårlige erfaringer med.

Rederier der benytter såkaldte bekvemmelighedsflag gør det i stort omfang for at slippe billigt i skat, undgå spørgsmål fra myndigheder og for at kunne ansætte og snyde fattige søfolk.