Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Flere penge eller ej. Ny direktør eller ej. Modernisering af jernbanen vil tage mange år, vurderer 3F-tillidsmand i Banedanmark, Finn Laursen.

- Realiteten er, at vi har et efterslæb på 20, 30 eller måske 40 år. Ligegyldigt om vi nu med efterårets finanslovsforhandlinger eller forhandlingerne om jernbanerammeaftalen får tilført en ny sæk penge, så vil det tage mange år, før skinnenett

Det er det lange seje træk, der skal til, før de danske tog igen kan køre regelmæssigt og til tiden - hele tiden.

Det vurderer 3F tillidsrepræsentant i Banedanmark, Finn Laursen.

Han tror derfor ikke på, at direktør i Banedanmark, Jesper Rasmussens afgang torsdag, vil gøre en stor forskel.

- Realiteten er, at vi har et efterslæb på 20, 30 eller måske 40 år. Ligegyldigt om vi nu med efterårets finanslovsforhandlinger eller forhandlingerne om jernbanerammeaftalen får tilført en ny sæk penge, så vil det tage mange år, før skinnenettet og signalerne er blevet moderniseret, siger Finn Laursen.

Også den afgående direktør har flere gange advaret mod at tro, at der kan skabes hurtige løsninger på problemet, og det har været med til at bringe ham i vanskeligheder, vurderer tillidsrepræsentanten.

- Sandheden er altid ilde hørt i nogle kredse. Men vi kan ikke lave mirakler og indhente 30 års forsømmelser fra den ene dag til den anden. Derfor er jeg lidt ked af, at han bliver gjort til syndebuk, siger Finn Laursen, der som tillidsmand også havde adskillige områder, hvor han var meget uenig med Jesper Rasmussen.

Trafikpolitikere må forholde sig til virkeligheden

Finn Laursen håber dog nu, at der vil blive lagt en plan for at imødegå de daglige forsinkelser og den polemik, som forsinkelser og aflysninger har ført med sig i pressen.

- Der er brug for, at de seriøse trafikpolitikere tager et dybt åndedrag og forholder sig til virkeligheden, siger Finn Laursen, der i øvrigt ikke er glad for, at Banedanmark nu er gået i gang med at afhøre selskabets mellemledere for at placere ansvaret for de mange fejl og problemer.

Det samme gør sig gældende med debatten om at sende flere opgaver i udbud eller ligefrem privatisere entreprisedelen af banedanmark, som transportminister Flemming Hansen (K) i øjeblikket undersøger mulighederne for.

Advarer mod konkurrenceforvridning

- Man skal ikke bilde passagerne ind, at man kan løse problemerne med et snuptag blot fordi andre overtager opgaverne. Nogen vil samtidig forbedre betingelserne for de private for at få dem ind på markedet og skærpe konkurrencen. Spørgsmålet er blot om vi i Banedanmark Entreprise får samme betingelser. Ellers er det jo konkurrenceforvridning, siger Finn Laursen.

Men flere penge her og nu kan da også hjælpe - og det samme vil bedre arbejdsforhold for de medarbejdere, som arbejder direkte på sporene.

Sendt på tvungen afspadsering

- Vi oplevede før sommerferien, at medarbejdere blev sendt på tvungen afspadsering, fordi der ikke var flere penge i kassen. Det selv om medarbejderne gerne ville give en hånd med for at afhjælpe problemerne, siger Finn Laursen.

Politikerne bag trafikforliget skal mødes med transportminister Flemming Hansen 5. september for at drøfte, hvad der kan gøres ved problemerne med nedslidte skinner og signaler.

Banedanmark har i en netop afleveret en rapport til ministeren ønsket en milliard kroner ekstra til blot at opretholde reparationsarbejdet.