Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Arriva er gået i pressen med skideballe til sine til nordjyske chauffører. Det undrer 3F, fordi udmeldingen kommer midt i løsning af problem med udbetaling af bonus til chaufførerne, der onsdag genoptog arbejdet efter strejke.

Det er ikke hverdag med strejker blandt buschaufførerne hos Arriva i Hjørring og omegn. Men tirsdag måtte passagerer i området vente forgæves på Arrivas busser.

Det er ikke hverdag med strejker blandt buschaufførerne hos Arriva i Hjørring og omegn. Men tirsdag måtte passagerer i området vente forgæves på Arrivas busser.

I løbet af dagen lykkedes det 3F, chaufførernes tillidsrepræsentant og Arriva at få busserne på gaden igen, og at nå frem til en løsning, der sikrer de 25 chauffører et bonusbeløb på flere tusind kroner til hver.

Det var den manglende bonusbetaling, der var årsag til strejken. Og midt i arbejdet med at finde en løsning gik Arriva i pressen med en skideballe til chaufførerne.

Selskabets kommunikationsdirektør Jan Wildau anklager i Nordjyske Stiftstidende chaufførerne for at tage passagerne som gidsler og brugte ord som "uacceptabel", "overreaktion" og "meget uheldigt". Han erkender imidlertid, at det havde trukket ud med udbetalingen af bonuspengene til buschaufførerne for kvalitetskørsel og busser til tiden.

Uklædeligt

I 3F's Transportgruppe får Arrivas reaktion i pressen hårde ord med på vejen.

- Det klæder ikke Arriva at skælde ud på chaufførerne gennem pressen. I mine øjne udstiller firmaet sig selv som dårlige ledere, der ikke engang formår at indgå en aftale om en bonus i eget hus, selvom bonus-pengene kommer fra Nordjyllands Trafikselskab, siger Jan Aage Hansen.

- Vi bakker ikke op om overenskomststridige strejker. Men hvis Arriva havde sørget for et fornuftigt forhandlingsklima og for at overholde aftaler, var det ikke nået så vidt. Normalt er nordjyske buschauffører meget sindige. Men de skal kunne passe deres arbejde uden at skulle være bekymrede for at blive snydt for deres bonus, uddyber han og roser chaufførernes tillidsrepræsentant for at holde tungen lige i munden under konflikten.