Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Ventetiden på helbredsattester til erhvervskørekort er lang, mens transportbranchen mangler arbejdskraft. - Det kræver en løsning, så ingen risikerer at miste deres job eller ryge ud af en uddannelse på grund af lange ventetider, siger talsmand for arbejdsgivere.

Sebastian Pettersson fik mundtlig besked på, at der var fire-seks måneders ventetid på at få sin helbredserklæring godkendt. Derfor måtte han sidde over, mens hans holdkammerater var til køreprøve.
Foto Joachim Rode

Der er alt for lange ventetider på helbredsattester i Færdselsstyrelsen, og det risikerer at koste job.

Sådan lyder kritikken fra DI Transport og 3F. De kritiserer, at kommende chauffører må gå og vente i måneder på at få godkendt deres helbredsattest i Færdselsstyrelsen, så de kan få lov at få kørekort til for eksempel bus og komme ud at arbejde.

Samtidig mangler transportbranchen mennesker bag rattene i busser og lastbiler, viser nye tal.

Transportbranchen er en af de brancher herhjemme, der har mange ledige job. I efteråret var det ét ud af tre ledige job i branchen, som ikke blev besat – eller alternativt blev besat med personer, som ikke helt havde de kvalifikationer, som arbejdsgiverne ledte efter.

Det var kun hotel- og restaurationsbranchen og bygge/anlæg, der havde flere forgæves rekrutteringer. Tallene er fra STAR (Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering), som spørger virksomhederne om deres jobopslag og søgning efter arbejdskraft.

En af de kommende chauffører, der er blevet ramt af de lange ventetider, er Sebastian Pettersson, som ikke fik lov til at tage kørekort til bus samtidig med sine holdkammerater, fordi han har type 2-diabetes. I stedet fik han telefonisk at vide fra Færdselsstyrelsen, at ventetiden på at behandle hans helbredspapirer var fire til seks måneder.

Urimeligt

Det er arbejdsgiverne i DI Transport ikke tilfredse med.

- Nogle virksomheder har endda selv investeret i et uddannelsesforløb med garanti for job bagefter. Hvis eleverne skal vente på kørekort, risikerer man jo, at de springer fra. Det er helt urimeligt, både over for arbejdsgivere og de kommende chauffører, når der er efterspørgsel efter arbejdskraft i branchen, siger Rune Noack, transportpolitisk chef i DI Transport.

Rune Noack mener, at der er behov for en tæt og løbende dialog med Færdselsstyrelsen. For ingen må risikere at miste hverken deres nuværende eller kommende arbejde, fordi de ikke kan få en helbredsattest på grund af sagsbehandlingstid, så de ikke kan komme til køreprøve.

- Vi har allerede en løbende dialog med styrelsen, og de møder skulle gerne munde ud i, at der sker konkrete forbedringer. Vi holder trykket, siger han.

Spild af ressourcer

3F, transportbranchens arbejdsgiverforening ATL og DI Transport har tidligere sendt et fælles opråb til Færdselsstyrelsen med opfordring til at prioritere området. I december sidste år var ventetiden på det ekstra helbredstjek for chauffører på over 100 dage – eller tre en halv måned – ifølge henvendelsen fra branchen.

Kim Poder, forhandlingssekretær i 3F Transport, er også formand for Transporterhvervets Uddannelser (TUR), som er det faglige udvalg for uddannelser i branchen. Og han er heller ikke tilfreds.

- Det er gak. Det er jo et vanvittigt spild af ressourcer. Det er noget, vi diskuterer løbende, og styrelsen lover bod og bedring. Men der sker ikke rigtig noget. I mellemtiden spilder vi en fantastisk masse ressourcer, så det er absolut ikke tilfredsstillende, siger han.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Færdselsstyrelsen.