Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

I stedet for en køreprøve til bus fik Sebastian Pettersson en stor skuffelse. Der er nemlig flere måneders ventetid på at få godkendt helbredsoplysninger i Færdselsstyrelsen.

Sebastian Pettersson er godt træt af, at han ikke kan få kørekort samtidig med sit hold på erhvervsuddannelsesskolen Celf, fordi der har været ventetid på helbredsattesten i Færdselsstyrelsen.
Foto Joachim Rode

I stor frustration har han ringet både til Beskæftigelsesministeriet, Transportministeriet og til Færdselsstyrelsen. Men lige lidt hjalp det. Mens hans holdkammerater i forrige uge gik til teoriprøve og i denne uge skal til køreprøve for at få buskørekort, så må 45-årige Sebastian Pettersson sidde over.

Når hans seks uger lange kursus til buskørekort er slut fredag, kommer han til at gå hjem og være arbejdsløs igen i en periode, i stedet for at søge et af de mange ledige job som chauffør.

- Da jeg så kurset, tænkte jeg: Yes! Så har du arbejde om seks uger! Jeg ved, at flere lokale busselskaber tager folk ind hele tiden. Men nu føler jeg mig bare til grin, siger Sebastian Pettersson, der bor på Falster.

Måtte sidde og glo på de andre

Det er i Færdselsstyrelsen, at håbet om et buskørekort har været parkeret. For Sebastian Pettersson har type 2-diabetes. Den milde form. Men af den grund har hans helbredsoplysninger en anmærkning. Sagsbehandlingstiden ved egen læge og Styrelsen for Patientsikkerhed tog et par dage. Men så gik papirerne videre til Færdselsstyrelsen, der skal give den endelige godkendelse, og Sebastian Pettersson ringede for at høre, hvor længe det tager.

- Fire til seks måneder lød svaret. Jeg blev faktisk vred. Så var det, at jeg ringede rundt, men jeg blev mødt af en mur, siger han.

Ifølge Sebastian Pettersson er der seks på hans hold på skolen. De er to, som har diabetes 2 og derfor ikke kan gå til teori- eller køreprøve, men må vente på en afgørelse fra Færdselsstyrelsen.

- Da de andre var til teoriprøve, sad vi bare og gloede, siger han.

I denne uge fik Sebastian Pettersson dog oplyst af Færdselsstyrelsen, at hans helbredsattest er godkendt efter godt en måneds ventetid. Han kan dog tidligst komme til teoriprøve 3. maj og kan først derefter bestille en køreprøve. Hans holdkammerat har stadig ingenting hørt.

Problem er udbredt

Men Sebastian Pettersson og hans holdkammerat er ikke de eneste. Skolen, som han går på, er Celf i Nykøbing Falster (Center for Erhvervsrettede uddannelser Lolland Falster). Ifølge faglærer Jørn Madsen fra skolen er problemet udbredt. Det ramte endda ham selv, da han skulle forny sit kørekort som kørelærer på skolen.

- I dag er der også mange unge mennesker, som har en diagnose af en slags, som oplever ventetid. Vi forsøger jo at hjælpe dem, så godt vi kan, så når de senere bliver godkendt, ender de med at få kørekort alligevel. Men det er klart, at det frustrerer mange, siger han.

- Det eneste, jeg kan sige til dem, er, at de må prøve at ringe og presse på. Og det hjælper måske nogen, siger Jørn Madsen, der også oplyser, at erhvervsskolerne og Færdselsstyrelsen løbende har drøftet problemet.

Skolen vil desuden fremover gøre kommende kursister opmærksom på, at de straks skal udfylde papirer og få sendt ansøgningerne ind.

- Så håber vi fremover, at vi kan reducere antallet af tilsvarende sager fra os, siger Jørn Madsen.

Længere sagsbehandlingstider

Første oktober sidste år overtog Færdselsstyrelsen administrationen af kørekort fra politiet, efter at politiet tidligere fik kritik for lange sagsbehandlingstider fra blandt andre Ombudsmanden. Så besluttede politikerne at flytte administrationen til Færdselsstyrelsen i Ribe i stedet. Men problemet er ikke væk. Ifølge styrelsens hjemmeside er der længere sagsbehandlingstider, også for erhvervskort, som man dog forsøger at få ned. Blandt andet oplyste man i januar, at nu var telefonerne lukket om onsdagen.

Organisationer i opråb

3F, transportbranchens arbejdsgiverforening ATL og DI Transport har tidligere haft fat i kraven på Færdselsstyrelsen.

I december sidste år var ventetiden på det ekstra helbredstjek for chauffører på over 100 dage – eller tre en halv måned. Særligt chauffører uden en helt ren helbredsattest var også dengang ramt af ventetid, fordi de enten skal have et ekstra tjek, eller skal sende dokumentation for, at de er raske.

De tre organisationer sendte et fælles opråb til styrelsen med opfordring til at prioritere området.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Færdselsstyrelsen til kritikken af de lange ventetider.