Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).

Konkursramte italienere sidder stadig med ved bordet i dansk firma, der skal stå for opførslen af ny Storstrømsbro. Det ligner et selskab, der kan være på vej til opløsning, vurderer ekspert.

Dansmarks tredjestørste bro, Storstrømsbroen, har været ramt af et hav af skandaler, allerede inden byggeriet er begyndt.
Vejdirektoratet

Det danske selskab, der er oprettet til at tage imod 2,1 milliarder kroner i betaling for at bygge den nye Storstrømsbro, befinder sig i en rodet forfatning efter en række af skandaler, korruptionstiltaler og konkurser.

Selskabet er oprettet af det italienske konsortium, der har vundet kontrakten på Storstrømsbroen, og lige nu udgøres det meste af bestyrelsen af italienere fra to firmaer, der henholdsvis er på randen af konkurs og allerede er gået konkurs.

Herudover er de to firmaer - Condotte og Grandi Lavori Fincosit - tiltalt for korruption i Italien.

LÆS OGSÅ: Italienske firmaer i Storstrømsbyggeri tiltalt for korruption

Nu er tålmodigheden ved at være sat på prøve hos bygherren Vejdirektoratet, som kræver en redegørelse fra det italienske byggekonsortium.

Kræver redegørelse

- Vi har bedt om en redegørelse for, hvad Condottes konkursbehandling betyder for konsortiet i relation til konsortiets danske bestyrelse, siger projektdirektør Erik Stoklund Larsen til Fagbladet 3F.

Entreprenørfirmaet Condotte begærede sig konkurs hos de italienske myndigheder i midten af juli, og her krævede Vejdirektoratet, at det italienske byggekonsortium skulle skille sig af med to bestyrelsesmedlemmer fra det skandaleramte firma.

Men både firmaet og dets to repræsentanter sidder stadig med ved bordet i det danske selskab Storstroem Bridge Joint Venture.

- Man kan ikke bare med et pennestrøg tage dem ud af det danske selskab. Der skal først være styr på konkursboet i Italien, og det er en langstrakt proces. Det tager desværre længere tid end først antaget, siger en talsmand for det italienske byggekonsortium, pressetalsmanden Christian Lemvigh, der er hyret til at tale på vegne af det italienske konsortium.

LÆS OGSÅ: Afsløring: Familie til korrupte italienere bag dansk Storstrømsbro-firma

Brud på reglerne

Ifølge Troels Michael Lilja, der er lektor og ekspert i selskabsret på Copenhagen Business School (CBS), skulle de konkursramte italienere dog allerede være skrevet ud af selskabet. Faktisk er det et brud på reglerne, at Condotte fortsat figurerer som part i det danske Storstrømsbro-firma.

Det hænger sammen med SBJV’s selskabsform - et såkaldt interessentskab, som udgøres af to eller flere interessenter.

- De burde være ude af selskabet nu. I Danmark er reglerne sådan, at en interessents konkurs er en ophørsgrund i forhold til at deltage i et interessentskab, siger Troels Michael Lilja.

Troels Michael Lilja forklarer, at et interessentskab har pligt til at oplyse Erhvervsstyrelsen om de reelle forhold i et selskab, ellers er det et brud på erhvervsvirksomhedsloven og anmeldelsesbekendtgørelsen.

“Kan være på vej til opløsning”

Og de italienske brobyggere kan meget snart løbe ind i en ny hovedpine, der vil få konsekvenser for deres danske selskab.

Firmaet Grandi Lavori Fincosit (GLF), der er et af de tre firmaer i det italienske konsortium, er blevet smidt ud af en offentlig milliardkontrakt i Italien og har nu så store økonomiske problemer, at de er under rekonstruktion. Hvis den økonomiske redningsaktion ikke lykkes, må de også begære sig konkurs.

LÆS OGSÅ: Italiensk byggefirma i stor byggeskandale

Sker det, så vil italienernes danske selskab blive opløst, forklarer Troels Michael Lilja fra CBS.

- Det fremstår som et interessentskab, der kan være på vej til opløsning. Det ene firma, Condotte, er allerede juridisk udtrådt. Hvis GLF lykkes med en rekonstruktion, kan interessentskabet godt fortsætte, men hvis de ikke klarer skærene, så vil det blive opløst, og så har det italienske konsortium ikke længere et selskab på dansk grund, siger Troels Michael Lilja.

Han fremhæver også, at bestyrelsesmedlemmerne fra de skandaleramte firmaer Condotte og GLF stadig kan påvirke retningen for det danske Storstrømsbro-firma.

- De to selskaber sidder på fire af seks poster i bestyrelsen, og gør man det, så har man reel indflydelse på, hvordan selskabet ledes og hvilke valg, der træffes, siger han.

“Styr på sagerne på jorden”

Pressetalsmanden for det italienske konsortium, Christian Lemvigh, afviser, at det danske selskab, der skal stå for opførslen af Storstrømsbroen, er en rodebutik.

- Der er styr på de ting, der foregår på jorden, hvor der er ved at blive gjort klar til at bygge broen, siger han.

Ifølge pressetalsmanden har Condotte og GLF kun en andel på 0,01 pct. i det danske Storstrømsbro-selskab.

Det er entreprenørfirmaet Itinera, der nu kommer til at stå for selve opførslen af Storstrømsbroen, og på torsdag 27. september vil transportminister Ole Birk Olesen (LA) sammen med to lokale borgmestre tage det første spadestik til broen på Masnedø.