Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).

Italiens svar på Vejdirektoratet har smidt Storstrømsbro-firma ud af endnu et kæmpe byggeprojekt. Det er anden fyring på to måneder. I forvejen står det italienske firma over for en mulig eksklusion fra Storstrømsbroen.

Italiens vejvæsen har nu fyret et italiensk byggeselskab fra to gigantiske projekter efter byggesjusk, forsinkelser og ubetalte regninger. Det danske Vejdirektorat fastholder dog italienerne som en del af konsortiet, der skal bygge Storstrømsbroen.
Vejdirektoratet

For anden gang på to måneder fyrer ANAS, Italiens svar på Vejdirektoratet, et af firmaerne bag Storstrømsbroen fra en gigantisk byggekontrakt.

Opsigelsen sker, efter at firmaet Grandi Lavori Fincosit (GLF), som har vundet retten til at bygge Storstrømsbroen for 2,1 milliarder kroner, flere gange udsatte byggeriet af en ni kilometer lang motorvej på øen Sardinien.

Samtidig efterlader GLF flere ubetalte regninger til underentreprenører og leverandører, oplyser ANAS i en pressemeddelelse.

- Kontrakten med Grandi Lavori Fincosit er blevet opsagt på grund af de seriøse forsinkelser, som firmaet har forårsaget på udførelsen af selve byggeriet, sammenlagt med problemer med manglende betaling til underentreprenører og leverandører på byggeprojektet, skriver ANAS.

- Vi fandt det nødvendigt at træffe dette valg (at fyre GLF fra projektet, red.) for at beskytte de lokale borgere og små entreprenører i området, står der i pressemeddelelsen.

Det er den anden kontrakt med det italienske vejvæsen, som GLF må se forsvinde.

LÆS OGSÅ: Storstrømsbroen: Italiensk brobygger mister milliardkontrakt

For to måneder siden opsagde ANAS en milliardkontrakt med firmaet på den såkaldte Tenda-tunnel mellem Frankrig og Italien.

Det skete efter flere politisager og store problemer med sikkerheden omkring byggeriet.

Gik konkurs efter møde med italienere

Storstrømsbroen skal bygges af tre forskellige italienske selskaber, som har vundet entreprisen på 2,1 milliarder kroner.

Men det er ikke første gang, at en af hovedentreprenørerne på Storstrømsbroen har store problemer med at betale sine underentreprenører.

En af de andre italienske brobyggere, Condotte, blev således smidt ud af en milliardkontrakt med det norske banevæsen, Bane NOR, i januar i år.

LÆS OGSÅ: Skyldte 100 millioner væk: Italienske brobyggere måtte stoppe byggeri i Oslo

Det skete efter flere tilfælde af manglende betaling til underleverandører.

Et lokalt firma endte med at gå konkurs efter Condotte undlod at betale en regning på en million norske kroner.

Den italienske storentreprenør Condotte måtte indstille sit byggeri til 3,3 milliarder norske kroner for det norske banevæsen, Bane NOR, da pengene slap op
Den italienske storentreprenør Condotte måtte indstille sit byggeri til 3,3 milliarder norske kroner for det norske banevæsen, Bane NOR, da pengene slap op FOTO: Bane NOR

3F: Italienere har løbet fra regningen før

Netop frygten for, at mindre danske håndværksmestre skal gå konkurs, når italienerne skal bygge i Danmark, har tidligere fået den lokale LO-formand på Lolland til at råbe vagt i gevær.

- Det ville være en katastrofe for os, hvis en hovedentreprenør på Storstrømsbroen pludselig stoppede med at betale sine regninger. Det ville koste vores entreprenører livet, sagde formand for LO Lolland, Jørgen Erik Kozak Nielsen, til Fagbladet 3F.

Palle Bisgaard, der er næstformand for Byggegruppen i 3F, har samme tanker i baghovedet.

- Med alle de afsløringer, der har været om de her italienske firmaers måde at arbejde på, så er vi naturligvis bekymrede for fremtiden på Storstrømsbroen. Det er jo ikke første gang, at vi ser italienske entreprenører efterlade ubetalte regninger, siger han.

LÆS OGSÅ: Vendetta: Italiensk skandalefirma forfølger tidligere ansat efter faglig sag

Han nævner et milliarddyrt byggeri af et olieraffinaderi for DONG i Fredericia, hvor den italienske hovedentreprenør Solesi også efterlod en række regninger til underentreprenører bag sig.

- Der var et stilladsfirma, der var lige ved at lukke, som ikke fik en halv million. Det er små beløb i den store sammenhæng, men for det enkelte firma er det mange penge. I sidste ende kan det gå ud over vores medlemmer, siger Palle Bisgaard. 

Han opfordrer Vejdirektoratet til at gøre alt, hvad de kan for at sikre byggeriet af Storstrømsbroen mod lignende problemer.

Hos Vejdirektoratet oplyser man, at man allerede har indført en udvidet moderselskabsgaranti – altså en slags særlig stor kassebeholdning, som der kan tages penge fra, hvis et af firmaerne pludselig stopper med at betale sine regninger.

- Desuden er der indført en særlig regel i kontrakten, der sikrer, at pengene til Storstrømsbro-projektet forbliver i projektet, indtil det er udført. Så udviklingen omkring projektet i Sardinien får ingen konsekvenser for denne kontrakt, oplyser Vejdirektoratets pressechef, Martin Østergaard-Nielsen.

Stadig usikker fremtid på Storstrømsbroen

Det er ikke kun firmaer, der laver forretninger med GLF, der ikke får deres penge.

I sidste uge gik entreprenørfirmaets egne ansatte i strejke i Rom, efter de ikke havde modtaget løn igennem en længere periode.

I det hele taget har GLF lige nu så store økonomiske problemer, at firmaets fremtid står hen i det uvisse.

For to uger siden oplyste det italienske Storstrømsbro-konsortium, at Grandi Lavori Fincosit muligvis er på vej til at blive smidt helt ud af kontrakten på Danmarks tredjestørste bro.

LÆS OGSÅ: Ny skæbnestund for Storstrømsbroen: Italienere kan ryge ud i denne uge

Lige nu er GLF’s andel af Storstrømsbro-kontrakten ifølge konsortiet nedskrevet til 0,01 procent.

Men det har i længere tid været meningen, at GLF skulle genopskrives til omkring en fjerdedel af kontraktens værdi, hvis de klarede sig igennem deres økonomiske problemer.

Fagbladet 3F har flere gange forhørt sig hos Storstrømsbro-konsortiets danske presseansvarlige for at afklare, om GLF rent faktisk er blevet droppet fra projektet eller ej.

Indtil videre er der dog ingen afklaring på GLF’s fremtid.

LÆS OGSÅ: Tema: Den italienske forbindelse

Fagbladet 3F har også været i kontakt med Grandi Lavori Fincosits italienske hovedkontor. 

Herfra lyder meldingen, at GLF ikke ønsker at udtale sig i den nuværende situation, som de selv betegner som meget alvorlig.

Byggeriet af Storstrømsbroen er så småt ved at gå i gang. Hele broen skal efter planen stå færdig i 2023.

Du kan se, hvordan den færdige bro forventes at komme til at se ud i denne video:

Artiklen er redigeret den 8. juni kl. 10.00 og kommentarer fra Vejdirektoratet er skrevet ind