Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).

Efter alvorlige økonomiske problemer kan selskabet Grandi Lavori Fincosit nu enten blive smidt helt ud af Storstrømsbro-byggeriet eller komme tilbage i varmen.

Efter et langt forløb med skandaler og økonomisk pressede byggeselskaber kan endnu et firma nu ryge ud af kontrakten på Danmarks tredjestørste bro, Storstrømsbroen.
Pierpaolo Scavuzzo/Mads Claus Rasmussen. Grafik: David Eilertsen

Først var de tre italienske entreprenørfirmaer, der skulle bygge Storstrømsbroen. Så ramte skandaler og økonomisk stormvejr, og et af firmaerne blev sendt ud i mørket.

Og nu kan endnu et af firmaerne ryge helt ud af kontrakten på den nye danske bro til 2,1 milliarder kroner.

Det bekræfter en pressetalsmand for det italienske konsortium, der har vundet EU-udbuddet på Storstrømsbroen, over for Fagbladet 3F.

LÆS OGSÅ: Italiensk byggefirma i stor byggeskandale

Det er firmaet Grandi Lavori Fincosit (GLF), der har fået en deadline i næste uge til at dokumentere deres kreditværdighed.

Hvis ikke GLF kan stille de rette økonomiske garantier, vil selskabet Itinera, der lige nu udgør langt størstedelen af det italienske byggekonsortium, tage den ultimative konsekvens og skille sig af med GLF.

Hvis GLF derimod har fået fornyet økonomisk styrke, kan de igen få en større andel i Storstrømsbro-projektet. 

Det fortæller pressetalsmanden til Fagbladet 3F.

LÆS OGSÅ: Storstrømsbroen: Endnu en italiensk brobygger er sendt økonomisk til tælling

Byggeskandale og dårlig økonomi

GLF er lige nu nedskrevet til 0,01 procent i det italienske konsortium, efter de i april blev sendt økonomisk til tælling og ikke længere kunne stille nogen økonomiske garantier.

Det er manglende betaling fra en række byggeprojekter i Italien, der har fået pengeinstitutterne til at stoppe for udlån til GLF.

I april mistede entreprenørfirmaet også en offentlig milliardkontrakt, da de efter en stor byggeskandale blev smidt ud af et tunnelbyggeri mellem Frankrig og Italien.

LÆS OGSÅ: Italiensk firma får sparket fra Storstrømsbroen

Også det skandaleramte firma Condotte er blevet nedskrevet til symbolske 0,01 procent af det kommende brobyggeri mellem Sjælland og Falster. I februar blev deres rolle i Storstrømsbro-projektet drastisk reduceret, efter en række kompromitterende sager så dagens lys.

Her kunne Fagbladet 3F blandt andet afsløre, at firmaet og dets nu forhenværende topchef har korruptionssager hængende over sig.

Efter at have undersøgt sagen kunne Kammeradvokaten konstatere, at firmaet også var på randen af konkurs.

Vejdirektoratet: Ingen kommentarer

Tilbage i tågen efter flere måneder med skandaler og et højspændt politisk spil står bygherren Vejdirektoratet altså nu over for en ny skæbnestund, hvor der igen kan blive lavet store rokeringer hos konsortiet, der skal opføre Storstrømsbroen.

LÆS OGSÅ: Italienske firmaer ramt af korruptionssag: Nu skal de bygge Danmarks tredjestørste bro

Samtidig har Condotte netop fået udskudt en deadline fra de italienske myndigheder, som har pålagt Condotte at kunne stille bankgarantier for at overleve som selskab.

Firmaet stod ellers til at blive erklæret konkurs 18. maj, men har nu fået en udsættelse på 60 dage.

Condottes skæbne og fremtidige rolle i Storstrømsbro-byggeriet er dermed endnu uvis.

Vejdirektoratet oplyser til Fagbladet 3F, at de ikke har nogen kommentarer til sagen.