Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Ny lokalaftale mellem 3F og Nemlig.com betyder blandt andet, at der maksimalt må være 30 procent deltidsansatte. Konflikt er dog ikke afblæst, siger 3F-formand.

Dagholdet møder ind på Nemlig.coms lager i Brøndby fredag 4. juni. Samme dag begyndte fagligt aktive deres demonstrationer foran virksomheden.
Joachim Rode

Efter to måneders ballade om dårlige arbejdsforhold hos Nemlig.com er der nu kommet den hidtil største indrømmelse fra onlinesupermarkedet.

Fremover bliver det ikke længere muligt i årevis at ansætte folk på 15 timers kontrakter og alligevel lade dem arbejde mere end fuld tid på lageret i Brøndby.

En ny lokalaftale mellem Intervare, der ejer Nemlig.com, og 3F Vestegnen betyder, at maksimalt 30 procent af de ansatte på lageret må være hyret ind på deltid.

Og at man automatisk skal ansættes på fuldtid, hvis man i en periode på to måneder har arbejdet 37 timer om ugen på en deltidskontrakt.

Formand for 3F Transport, Jan Villadsen, glæder sig over den nye aftale:

- Deltid må ikke bruges til at presse folk, og det forhindrer vi nu. Det er en vigtig aftale. Hvor der er vilje, er der vej. Nogle gange er det bare svært at finde vejen, siger han.

Presses på opholdstilladelser

I øjeblikket er omkring halvdelen af lagerarbejderne i Brøndby hyret ind på 15 timers kontrakter.

Hvis de vil gøre sig håb om at komme på fuldtid, kan det først ske efter et halvt år – vel at mærke, hvis de præsterer et arbejdstempo på 110 procent i forhold til Nemlig.coms omstridte performancesystem, samtidigt med at de ikke laver fejl.

Det betyder en meget hård sortering i forhold til at komme på fuldtid, hvis først man er ansat på deltid.

 privat)
På et whiteboard hos Nemlig.com fremgår det, at der i dag er ganske store krav til at komme på fuldtid, når man har en 15 timers kontrakt (foto: privat)

Stort set alle ansatte på lageret er udlændinge, mange fra såkaldte tredjelande, altså lande uden for EU.

De skal ofte tjene et bestemt beløb for at kunne bevare deres opholdstilladelse her i landet.

Flere af disse ansatte har tidligere fortalt, at det presser dem til at rette ind, da de er afhængige af at få tilbudt ekstra timer.

Stadig konflikt

I sidste uge startede fagbevægelsen konflikt mod Nemlig.com. Den betyder i første omgang, at kunder vest for Storebælt risikerer ikke at få deres rugbrød, letmælk, toiletpapir og meget andet, da organiserede chauffører i store lastbiler, der kører varer til Jylland og Fyn, ikke må arbejde for virksomheden.

Den nye aftale om deltidsansatte får dog ikke 3F til at afblæse konflikten.

- Vi har stadig udfordringer, når det kommer til arbejdsmiljø og performancesystem på lageret, ligesom Nemlig skal dække chaufførerne med overenskomst, siger Jan Villadsen. 

Torsdag i sidste uge sagde Nemlig.com, at de vil forbedre vilkårene for chaufførerne. Det får dog ikke 3F Transport til at juble af begejstring.

- For tre måneder siden sagde Nemlig, at der ingen problemer er med deres chauffører. Nu har de ad flere gange kommet med forbedringer. Det er skridt i den rigtige retning, men vi skal have en overenskomst, så der kan blive ført ordentlig kontrol, siger Jan Villadsen.

Via en pressemeddelelse udtaler Nemlig.coms direktør, Stefan Plenge, at de er “rigtig glade” for den nye aftale.

- Det tog kun fire uger at blive enige om den nye aftale, og vi vil ligesom med den gamle lokalaftale holde os til det, vi har aftalt, lyder det fra Stefan Plenge.