Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Fagbevægelsens varslede konflikt mod Nemlig.com er gået i gang. Det betyder, at jyder og fynboer må undvære dagligvarer fra den omstridte virksomhed, fordi chauffører ikke længere må køre varer over Storebælt. Konflikten bliver senere udvidet.

Ansatte hos Nemlig.com fik stukket løbesedler i hænderne fra 3F-organizere, da de mødte ind på deres arbejde på lageret i Brøndby fredag morgen.
Joachim Rode

Kunder hos Nemlig.com, der bor i Jylland og på Fyn, risikerer snart ikke at kunne få de varer, de bestiller.

Balladen om dårlige vilkår for de chauffører, der kører mælk, rugbrød, toiletpapir og andre varer ud for onlinesupermarkedet, har nu ført til, at en konflikt og sympatikonflikt er startet op.

Det betyder konkret, at chauffører i en del af de store lastbiler, der kører varer fra lageret i Brøndby til levering vest for Storebælt, ikke længere vil udføre deres arbejde. 

- Vi kan under ingen omstændigheder acceptere de elendige forhold, som chaufførerne arbejder under. Vi har forhandlet med Nemlig.com i halvanden måned uden at nå i mål. Nu bliver vi desværre nødt til at tage dette skridt. Chaufførerne skal selvfølgelig arbejde på den overenskomst, der er på området, siger Jan Villadsen, formand for 3F Transport.

Toppen af isbjerget

Konflikten kommer i kølvandet på, at Fagbladet 3F og Politiken har afsløret dybt problematiske arbejdsvilkår for de chauffører, som kører varer ud for Nemlig.com.

De har så travlt, at de ikke har tid til at gå på toilettet. Og selvom de ingen pauser holder og løber op og ned ad trapperne, kan de ofte alligevel ikke nå ruten på den afsatte tid. Det har ført til, at de er blevet straffet med store bøder. Og ofte bliver de kaldt på arbejde med yderst kort varsel. 

Afsløringerne har ført til, at Københavns Kommune har undersøgt arbejdsvilkårene grundigt hos dem, der kører varer ud for kommunen. Her kom det frem, at chauffører, som arbejder for Intervare, der er Nemlig.coms moderselskab, ingen fridage havde haft i halvandet år og var blevet underbetalt med over 23.000 kroner pr. måned. 

- Jeg er bange for, at de chauffører, som kører for Københavns Kommune, desværre er nogle af dem, som har de bedste vilkår, da kommunen har stillet krav til deres arbejdsvilkår. Vi har talt med rigtigt mange chauffører, hvor det ser endnu mere forfærdeligt ud, siger Jan Villadsen.

Følge spillereglerne

3F Transport har sendt konfliktvarsler ud til 137 selvstændige vognmænd, som bringer varer ud for Nemlig.com. Hvis ikke den første bølge af sympatikonflikter fører til resultater, er der afsendt nye konfliktvarsler, som blandt andet kan ramme leverancer af grøntsager, kødprodukter og drikkevarer til lageret i Brøndby. 

- Det er den måde, som den danske model fungerer på, når man ikke vil følge de almindelige spilleregler. Vi plejer at få gennemført det, som vi ønsker. Og det regner jeg bestemt også med, at vi kommer til at gøre denne gang, siger Jan Villadsen.

For 3F Transport er det ikke afgørende, om chaufførerne bliver ansat direkte af Nemlig.com eller fortsat er hyret ind via selvstændige vognmænd, så længe de bliver ansat på overenskomsten.

Nemlig.com oplyser via deres presserådgiver, Morten Huse Eikrem-Jeppesen, at de ingen kommentarer har til, at firmaet nu er ramt af konflikt fra fagbevægelsen.