Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

136 kroner i timen uden pauser og en arbejdsdag fyldt med tunge løft. Kom med Nemlig-chaufføren Kawa på arbejde.

Kawa har lidt over fem timer til at levere 150 kasser til kunderne.
Rasmus Mørck Lange

En grå varevogn triller ind på parkeringspladsen på den københavnske vestegn. På forsædet sidder en ung og atletisk bygget Nemlig-chauffør. Ladet på varevognen er proppet med blå plastikkasser og grå flamingokasser. De er fyldt med mælk, madvarer og sodavand, der bliver “leveret lige til døren”, som står i Nemlig.coms slogan, der er påklistret på siden af bilen.

Selvom vagten kun lige er startet for den unge chauffør, har han allerede sved på panden.

- Jeg har kun et kvarter til at pakke 150 kasser i min bil. Det er umuligt at nå, siger chaufføren, som Fagbladet 3F har valgt at kalde Kawa. Det er ikke hans rigtige navn, men han ønsker ikke at stå frem med navn af frygt for at miste sit arbejde.

I førerhuset på bilen sidder en smartphone monteret, som fortæller Kawa, hvor lang tid han har til den næste levering. Og selvom han ikke har foretaget sin første levering endnu, fortæller smartphonen ham, at han er forsinket.

- Jeg er nødt til at tisse i en flaske, hvis jeg skal på toilettet. Jeg spiser ingenting og holder ikke pauser. Og alligevel kan jeg ikke nå mine leveringer til tiden, siger Kawa.

Kawa er ikke direkte ansat af Nemlig.com. Han arbejder for en selvstændig vognmand, der arbejder for Nemlig.com.

Varevognen er tæt pakket med dagligvarer. Nogle af kasserne er meget tunge.
Varevognen er tæt pakket med dagligvarer. Nogle af kasserne er meget tunge. FOTO: Rasmus Mørck Lange

Får ikke for ekstratiden

Kawa starter ruten med flere leveringer til huse på den københavnske vestegn. Da han triller varevognen op til den første adresse, en murstensvilla i Brøndby, fortæller smartphonen ham, at han er et kvarter forsinket.

I dag skal Kawa foretage omkring 25 leveringer, og det bliver han aflønnet lidt over 300 minutter for. Han ønsker ikke, at det eksakte antal leveringer eller minutter bliver beskrevet, for så kan Nemlig.com finde ud af, at det er ham, der har udtalt sig, siger han.

- De betaler os ikke altid for den ekstra tid, det tager. Selvom de ved, at vi ikke kan nå det. De snyder os, siger han.

Han hiver fem kasser ud af ladet og afleverer dem til kunden. Kunden vil have, at Kawa tager en række tomme kasser og en pose med tomme flasker med retur. Men det er umuligt, for bilen er fyldt til randen, siger han.

Kawa fortæller, at han tjener 136 kroner i timen. Og det gør han, om han arbejder dag eller nat eller hverdag eller weekend. For han får ingen tillæg, siger han. Han arbejder typisk 6 til 10 dage i træk, før han holder fri en enkelt dag, fortæller han.

Han får tidligst sine arbejdstider at vide otte timer i forvejen. Klokken 22 om aftenen får han besked på, om han skal møde på arbejde klokken seks den efterfølgende morgen. Klokken seks om morgenen får han at vide, om han har fået en vagt, der starter mellem klokken 11 og 13, og sådan fortsætter det.

- Det er kun udlændinge, der arbejder som chauffører for Nemlig.com. Ingen danskere ville finde sig i de her forhold, siger han.

På gader og stræder vinker Kawa til de Nemlig-chauffører, der krydser hans vej. De kender alle sammen hinanden, siger han:

- De fleste løber skrigende bort kort efter, at de er startet, fordi jobbet er så hårdt. Der er kun dem tilbage, som kan holde til det.

Hvorfor finder du ikke bare et andet job?

- Det gør jeg måske også en dag. Men jeg er jo nødt til at tjene penge, siger han.

Der er ikke tid til at gå flere gange, så Kawa smider flere poser over skulderen på én gang.
Der er ikke tid til at gå flere gange, så Kawa smider flere poser over skulderen på én gang. FOTO: Rasmus Mørck Lange

Ni kasser til fjerde sal

Kawa kører varevognen i pendulfart mellem en række huse uden for København. På trods af, at han hverken har holdt pauser, eller der har været trafik, fortæller Nemlig-appen ham, at han er endnu mere forsinket, end da han startede.

Men stressen er først lige startet, siger han. For nu går turen fra den fredelige forstad med haveleveringer til det tæt trafikerede København, hvor han skal slæbe kasse efter kasse op ad trapper i etageejendomme uden elevator.

- Nu får du at se, hvad jeg mener, når jeg siger, at mit job er hårdt, siger han.

Det var ellers blevet bedre, siger han. For efter, at Politiken bragte en række artikler om Nemlig-chaufførernes arbejdsforhold, oplevede Kawa, at han i en periode havde bedre tid til at passe sit arbejde. Men det varede kun en kort stund, og nu er alt tilbage til det gamle, siger han.

Politikens artikler førte blandt andet til, at Nemlig.com afskaffede det bødesystem, hvor chaufførerne kan få bøder, hvis de leverer varer for sent til kunderne. Men Kawa siger, at man stadig kan få bøder, hvis man kommer for tidligt til en kunde, eller hvis man kommer for sent til at pakke bilen, når ruten starter.

Kawa parkerer sin varevogn midt på gaden og må se sig over skulderen, før han træder ud på den trafikerede vej. Det er vilkårene, siger han, for i København er der ikke nok parkeringspladser.

- Nogle gange bor folk oven på et supermarked, og alligevel bestiller de fra Nemlig.com. Jeg forstår det ikke, siger han.

Kassernes indhold ligger i en pose, som han smider over ryggen, inden han trasker op ad trappen i rask tempo. Det må han egentlig ikke, siger han, men han gør det alligevel. For ude i bilen tikker uret, og jo længere tid han bruger på at slæbe varerne op ad trappen, des mere bagud kommer han.

- Se, hvor stærk han er, siger en ung mor imponeret til sin lille datter, da Kawa slynger de fem poser med madvarer over skulderen og lægger dem foran kunden.

- De skulle heldigvis kun op på anden sal, siger Kawa lettet, da han igen sidder i bilen.

Men ved den næste levering er han ikke lige så heldig. Ni kasser med madvarer skal leveres på fjerde sal i en lejlighed i Valby. Og der er ingen elevator.

Lejligheden ligger ved et tæt trafikeret kryds, og Kawa må køre helt op på fortovet for at parkere bilen. Han hiver sækkevognen ud og pakker kasserne på den, så de danner et tårn, der er væsentligt højere end ham. Han må op og ned ad trapperne tre gange, før han har afleveret varerne til kunden.

Kunden rækker ham en guldmønt i drikkepenge. Men Kawa ryster på hovedet og går forpustet ned ad trapperne igen.

- Kan du se, hvad jeg mener nu, spørger han.

- Jeg har altid ondt i ryggen på grund af mit arbejde. Og når jeg kommer hjem, falder jeg omkuld på sofaen.

Kawa tror ikke, at han kan holde til det hårde fysiske arbejde i længden.
Kawa tror ikke, at han kan holde til det hårde fysiske arbejde i længden. FOTO: Rasmus Mørck Lange

Dårlig bag rattet

Vagten fortsætter i samme tempo. Kassevis efter kassevis slæber han op i etageejendomme. Er han heldig, er der elevator i opgangen, men det er mere undtagelsen end reglen.

Ofte bliver han ledt på afveje af gps’en på telefonen eller render ind vejarbejde, der gør det umuligt for ham at komme frem til adressen. Men tiden på telefonen tikker ufortrødent, og han kommer længere bagud, som vagten skrider frem.

Han må konstant skiftevis holde øje med telefonen på displayet og den tætte trafik i de københavnske gader.

- Alle chaufførerne har været ude for uheld, siger han og peger på sidespejlet på bilen, der er bøjet og har revner i glasset.

I dag får Kawa ingen vagt nummer to. Men det sker ofte, at han straks efter, at den ene rute er færdig, får en ny rute. Hvis vagten ligger klos op ad den foregående, betyder det, at han må vente endnu længere på at gå på toilettet og få noget at spise, fortæller han.

- Nogle gange bliver jeg dårlig og svimmel bag rattet, når jeg ikke har spist og skal bære ting op på femte sal, siger han.

I en del nybyggeri er der til Kawas glæde elevator i bygningen. Til gengæld er der ofte vejarbejde i vejen, når han skal finde frem til adressen.
I en del nybyggeri er der til Kawas glæde elevator i bygningen. Til gengæld er der ofte vejarbejde i vejen, når han skal finde frem til adressen. FOTO: Rasmus Mørck Lange

Halv time forsinket uden pause

Kawa afleverer den sidste kasse i Københavns sydvestkvarter. Han er gået en halv time over den påregnede tid, selvom han hverken har holdt frokost eller været på toilettet i løbet af de godt fem en halv time.

Han ringer til Nemlig.coms hovedkvarter for at spørge, om han kan få betaling for den halve time, han har arbejdet ekstra. Det siger de ja til.

- Hvad med forleden dag, da jeg arbejdede halvanden time over tid, spørger han.

- Du må sende en mail, lyder svaret fra personen i den anden ende.

Så går turen tilbage til Nemlig.coms lager i Brøndby. For efter vagten skal Kawa aflevere de tomme kasser. Og det får han ikke løn for.

- Nu har du selv set, hvordan det foregår. Jeg håber, at tingene bliver bedre, for så vil jeg gerne blive ved med at arbejde for Nemlig.com, siger han.

Efter vagten skal Kawa returnere de tomme kasser. Det får han ikke løn for, siger han.
Efter vagten skal Kawa returnere de tomme kasser. Det får han ikke løn for, siger han. FOTO: Rasmus Mørck Lange

Nemlig.com: Vi opsiger kontrakter med vognmænd, der ikke lever op til krav

Fagbladet 3F har forgæves forsøgt at få et interview med Nemlig.coms, direktør Stefan Plenge. Fagbladet 3F har også sendt en række skriftlige spørgsmål til Nemlig.com.

I en mail svarer Nemlig.com ikke på spørgsmålene, men henviser til et kundebrev, som virksomheden har sendt ud

I brevet lyder det, at Nemlig.com på baggrund af en intern undersøgelse har iværksat en række initiativer for at forbedre forholdene for chaufførerne, der er ansat af selvstændige vognmænd.

- Undersøgelsen har både vist, at vi samarbejder med mange dygtige transportvirksomheder, men den har desværre også vist, at der i hjørnerne af denne transportbranche er forhold, som ganske enkelt ikke er ok. Det kan vi naturligvis ikke leve med, og derfor ændrer vi nu på det setup, som vores varer bliver bragt ud med. Nogle vil spørge, om vi skulle have sikret os denne viden noget før. Svaret er et klart ja, vi har ikke været dygtige nok til at følge op på vores samarbejdspartnere, hvilket særligt har været udfordret i det forgangne år med meget stor vækst, lyder det i brevet, som er sendt af Nemlig-direktøren Stefan Plenge.

Nemlig.com har blandt andet hævet afregningen for vognmændene, så chaufførerne fremadrettet skal sikres en løn på 24.000 kroner om måneden for en 37-timers arbejdsuge inklusive pension, men plus feriepenge.

Derudover melder Nemlig.com, at de helt stopper den bødeordning, som blev suspenderet efter Politikens beskrivelser af chaufførernes arbejdsforhold.

Fremadrettet skal vognmændene ikke længere have mulighed for at hyre underleverandørerne, lyder det i brevet. Og Nemlig.com vil opsige alle kontrakter med de transportvirksomheder, der ikke lever op til kravene.