Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Direktør bag omstridt vognmandsfirma købte villaer for 11 millioner, mens ansatte måtte bo i slumlejr i Padborg. Beier-familien ejer selskaber med værdier for over 225 millioner kroner.

Sidste år købte direktør Karsten Beier denne villa for 7 millioner kroner. Det skete, samtidig med at hans ansatte chauffører måtte bo i en slumby i Padborg og arbejde for 15 kroner i timen.
Ken Mathiesen/JydskeVestkysten

Mens 200 filippinske ansatte hos vognmand Kurt Beier Transport bor i slumlejr i Padborg og må leve for lønninger på 15 kroner i timen, så køber ejerne millionvillaer, har en perlerække af selskaber og flere hundrede millioner på kistebunden.

Sidste år købte direktøren for det omstridte firma, Karsten Beier, en ny villa i liebhaver-forstaden Hjerting ved Esbjerg for godt syv millioner kroner. 

Samtidig købte Karsten Beier også to ejendomme foran sit hus til 1,6 og 3 millioner kroner, så han nu har direkte forbindelse til stranden fra sin grund.

Det viser oplysninger fra ejendomsdatabasen IOS.

LÆS OGSÅ: Afsløring: Filippinske arbejdere bor i slumlejr i Danmark

Ifølge jv.dk har huset siden fået en omfattende renovering for millioner af kroner og fremstår nu som ren luksushybel med swimmingpool, udendørs poolhus, boblebad, designermøbler, stemmestyrede velour-gardiner og meget andet.

Alt dette skete samtidig med, at Karsten Beier havde 200 filippinere boende i en slumby i Padborg, hvor de arbejdede som lastbilchauffører for 15 kroner i timen i op til 21 timer ad gangen.

Direktør: Jeg kunne godt selv bo i slumlejr

Da Fagbladet 3F konfronterede Karsten Beier med de dårlige forhold, som filippinerne boede under i Padborg, svarede direktøren, at han godt selv kunne bo på samme vilkår.

- Hvis jeg skulle bo dér i en kortere periode for at have et arbejde, og jeg intet arbejde havde, så kunne jeg godt bo dér, siger Karsten Beier.

LÆS OGSÅ: Vognmand om slumlejr: Forholdene er fornuftige

- De har mulighed for at lave mad indenfor eller udenfor. De kan komme i bad og på toilet gratis. De kan vaske tøj gratis. De får mad leveret. De har en seng at sove i. Jeg vil ikke kalde det slum, siger han.

Ejer selskaber for 225 millioner kroner

Familien bag Kurt Beier Transport består af faderen Kurt Beier, konen Hanne og børnene Karsten og Gitte Beier.

Ud over liebhaver-villaer og transportfirmaet ejer familien Beier en række forskellige selskaber med store millionbeløb på kistebunden.

Det viser en gennemgang af CVR-registret, som Fagbladet 3F har lavet.

Alene Kurt Beier Transport havde således en egenkapital på over 26 millioner kroner med udgangen af 2017.

LÆS OGSÅ: Ekspert: Vognmand på kant med menneskerettigheder

Størst er familie-selskabet Hjerting Systeminvest Aps, der har en egenkapital på over 87 millioner kroner. 

Her hedder direktøren Kurt Beier, mens konen og de to børn sidder i bestyrelsen.

Samme system går igen i flertallet af firmaerne, hvor direktøren ofte er sønnen Karsten Beier, mens ejerskabet af selskabet bliver fordelt mellem familiens medlemmer.

I alt har familien Beiers 12 danske selskaber en egenkapital på over 225 millioner kroner, viser de nyeste regnskaber.
 

Tidligere været på kant med loven

Ud over en række selskaber i Danmark ejer familien også mindst tre selskaber i henholdsvis Polen, Rumænien og Litauen. 

Selskaberne i Østeuropa bliver benyttet af familien Beier til at trække filippinere og andre ikke-EU-borgere ind i EU, hvor de altså blandt andet indlogerer chaufførerne i slumlejren i Padborg.

Importen af udenlandske chauffører har flere gange givet Beier-familien problemer.

Allerede i 2002 kunne Fagbladet 3F afsløre, at Kurt Beier benyttede illegale chauffører fra Litauen til at køre sine biler i Danmark. Det udløste dengang bødestraf.

LÆS OGSÅ: Har kendt til problemet i et år: Minister var advaret om filippiner-finte

I 2013 blev Kurt Beier afsløret i at underbetale sine rumænske chauffører, som fik en tredjedel af en dansk chaufførs løn.

I 2014 ransagede Bagmandspolitiet flere af Beier-familiens private adresser, da familien var mistænkt for skattesnyd og svindel med såkaldt transferpricing. Sagen blev dog droppet et halvt år senere.

Og så sent som i 2017 blev familiens rumænske firma idømt en bøde på 25.000 kroner, efter en rumænsk chauffør havde kørt nat og dag i 35 dage uden at få løn eller holde fri.

Samme år kom det også frem, at Kurt Beier Transport trækker de ansatte chauffører i sit rumænske selskab i løn, hvis de ikke tager telefonen eller firmaet synes, de ansatte bruger for meget diesel under deres kørsel.