Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Det omstridte firma CNBT stod for omfattende løndumping på metroen. Det må ikke gentage sig på Storstrømsbroen, lyder det fra flere partier.

Vejdirektoratet

Vi skal ikke ende i samme situation som på metroen, hvor arbejdere blev underbetalt i stor stil. Transportminister Ole Birk Olsen skal holde skarpt øje med det portugisiske firma CNBT, der skal stå for betonarbejdet på den nye Storstrømsbro.

Sådan lyder udmeldingen fra SF, Enhedslisten og Dansk Folkeparti i kølvandet på, at det i går blev offentliggjort, at det omstridte firma er blevet hyret til endnu et mega-byggeprojekt her i landet.

- Det bliver sikkert en opgave, som ender hos 3F. Firmaet kommer næsten pr. automatik til at snyde. Jeg kan selvfølgelig håbe, at de er blevet klogere. Men jeg vil se det, før jeg tror det, siger Henning Hyllested, transportordfører fra Enhedslisten.

Ekstra opmærksomme

Politisk ordfører for SF Karsten Hønge har bedt transportminister Ole Birk Olesen (LA) om at redegøre for, hvordan man undgår endnu en sag om social dumping:

- Det er klart, at kløerne sidder lidt længere ude, når det kommer til denne her virksomhed. Nogle folk har altså brug at blive rettet til. Men firmaet skal da have en chance. Det afgørende bliver, at vi kan sikre, at fagforeningerne får fri adgang til byggepladsen, siger Karsten Hønge.

Dansk Folkeparti vil heller ikke acceptere underbetaling på det store byggeprojekt:

- Det er en opgave for Vejdirektoratat og fagforeningerne at holde øje med. Med den historik, som firmaet har, skal vi være ekstra opmærksomme. Der skal ikke være social dumping på byggeriet, siger Kim Christiansen, transportordfører for Dansk Folkeparti.

30 millioner for løndumping

I efteråret 2016 kunne 3F afsløre, at CNBT havde snydt 120 af sine ansatte for store beløb i løn. Op til en halv million kroner havde flere af de ansatte til gode for overarbejde, de ikke havde fået løn for.

Sagen endte i to store forlig, som betød, at CNBT i alt måtte efterbetale over 30 millioner kroner for løndumping og brud på overenskomsten til de 120 ansatte.

Dermed står CNBT øverst på listen over firmaer med de største sager om social dumping i byggeriet herhjemme til dato.

Det har ikke været muligt for Fagbladet 3F at få en kommentar fra transportminister Ole Birk Olesen (LA).