Gå til hovedindhold

Et portugisisk betonfirma, som snød sine ansatte på Metro Cityringen for 30 millioner kroner, er blevet hyret til at bygge på dele af Danmarks tredjestørste bro, Storstrømsbroen. Vi håber, de har lært af fortiden, siger 3F.

Betonfirmaet CNBT snød sine ansatte for godt 30 millioner kroner, da de byggede Metro Cityringen i København. Nu er de valgt til endnu et offentligt byggeri i milliardklassen, denne gang Storstrømsbroen.
Visualisering af Vejdirektoratet.

Efter en serie af skandalesager er byggeriet af Storstrømsbroen så småt ved at begynde.

Men allerede inden det første betonelement er støbt, bliver byggeriet ramt af endnu en tvivlsom sag.

Det italienske konsortium, SBJV, som skal stå for at bygge Storstrømsbroen for den danske stat, har nemlig valgt nogle af sine underentreprenører.

Og på listen af navne, der skal stå for selve byggeriet, er særligt ét navn kontroversielt. Det portugisiske firma CNBT er blevet hyret til at stå for betonarbejde omkring broen.

Selvsamme CNBT var i en årrække en af de største underentreprenører på Metro Cityringen, men ikke uden problemer.

LÆS OGSÅ: Italiensk byggechef: Vi vil prioritere lokal arbejdskraft på Storstrømsbroen

I efteråret 2016 kunne 3F afsløre, at CNBT havde snydt 120 af sine ansatte for store beløb i løn. Op til en halv million kroner havde flere af de ansatte til gode for overarbejde, de ikke havde fået løn for.

Sagen endte i to store forlig, som betød, at CNBT i alt måtte efterbetale over 30 millioner kroner for løndumping og brud på overenskomsten til de 120 ansatte.

Dermed står CNBT øverst på listen over firmaer med de største sager om social dumping i byggeriet herhjemme til dato.

Nu er CNBT så valgt til at stå for en del af byggeriet omkring Storstrømsbroen, endnu et offentligt byggeprojekt til milliarder.

Og det får Palle Bisgaard, næstformand i 3F Byggegruppen, til at mane til forsigtighed.

- Vi har tidligere taget CNBT med fingrene nede i kagedåsen, så der er god grund til at være agtpågivende og bekymrede, og det er vi også i dette tilfælde, siger han.

- Vores erfaring er, at der stort set altid opstår social dumping, når udenlandske virksomheder kommer hertil for at arbejde, desværre. Derfor har vi et skarpt øje rettet mod Storstrømsbroen, hvor der er mange firmaer med udenlandske ansatte, siger Palle Bisgaard.

LÆS OGSÅ: Udenlandske firmaer sidder tungt på danske megabyggerier

Han hæfter sig dog ved, at CNBT faktisk kan have lært noget af at have været tvunget til at indgå forlig for 30 millioner kroner, efter brud på den danske model.

- Man kan sige, at CNBT har lært lektien på den hårde måde. Vi håber, at det gør, at vi kan etablere et godt og veludviklet samarbejde, siger Palle Bisgaard og fortsætter: 

- Vi håber også, at nogle af vores 3F-medlemmer hos CNBT har lært den danske overenskomst og danske model at kende - og dermed også kan finde ud af at bruge den til at få reelle danske lønninger og arbejdstidsaftaler og ikke, som vi har set andre steder, at man omgår de danske regler i praksis. Men vi tager ikke noget for givet, siger han.

Storstrømsbro druknet i skandaler

Storstrømsbroen har i forvejen været ramt af en serie af skandaler.

Allerede inden byggestart kunne Fagbladet 3F afsløre, at to af de tre italienske selskaber, der vandt kontrakten på at bygge Storstrømsbroen, var involveret i en gigantisk sag om korruption og bestikkelse i Venedig i Italien.

To af selskabets tidligere chefer havde fået fængselsdomme og millionbøder, mens selve selskaberne står anklaget for at have tjent store penge på chefernes forbrydelser.

Senere afslørede Fagbladet3F, at det ene selskabs øverste chef blev anholdt og sigtet for at stå bag bestikkelse på et motorvejsprojekt på Sicilien. Sagen gjorde, at chefen måtte forlade selskabet Condotte.

Kort efter kunne Fagbladet 3F dog afsløre, at det var familie til samme mand, der stadig sad i bestyrelsen for Condotte – og styrede det danske selskab, som italienerne havde oprettet for at bygge Storstrømsbroen.

LÆS OGSÅ: Familie til korrupt italiener bag dansk Storstrømsbro-firma

Der skulle dog store økonomiske problemer hos begge selskaber til, før Vejdirektoratet og den sidste entreprenør på broprojektet, Itinera, valgte at smide de to andre selskaber ud af konsortiet.

Itinera står nu alene med ansvaret for at bygge Danmarks tredjestørste bro til en værdi af 2,1 milliarder skattekroner.

Og det er altså Itinera, i form af deres danske konsortium Storstrøm Bridge Joint Venture (SBJV), der har valgt at hyre CNBT til at stå for betonarbejde på byggeriet.

Vejdirektoratet: Vi er opmærksomme på historikken

Det er Vejdirektoratet, der har hyret italienske SBJV til at bygge Storstrømsbroen.

Men når kontrakten er underskrevet, er alle beslutninger om, hvem der bliver tildelt underentrepriser og kontrakter på broprojektet lagt hos italienerne.

- Det er ikke os, men konsortiet, der har valgt CNBT til at arbejde på Storstrømsbroen. Vi ved godt, at CNBT har en dårlig historik, der ligger nogle år tilbage. Det har vi også været opmærksomme på, siger Niels Gottlieb, projektchef på Storstrømsbroen for Vejdirektoratet.

LÆS OGSÅ: Entreprenører fik ingen penge: Storstrøm-italienere fyret fra endnu et kæmpebyggeri 

Han ser dog ingen problemer i, at netop CNBT bliver hyret til at skulle bygge på Storstrømsbroen.

- Vi har haft en god og åben dialog med både SBJV og 3F om CNBT. Og så længe at tingene er i orden, skal vi ikke bortdømme nogen på tidligere baggrund. Indtil videre kan vi heller ikke se andet end, at det nok skal fungere, siger han.

Italienske brobyggere: Ingen kommentarer

Det italienske konsortium SBJV har umiddelbart ingen kommentarer til, at de har hyret selskabet bag den største sag om social dumping herhjemme på et projekt, der allerede har været ramt af en række kontroversielle sager.

- Vi har en pressebriefing i morgen, hvor vi gerne vil svare på spørgsmål, siger Christian Lemvigh, der står for pressekontakten i Danmark for SBJV.

Du kan se den samlede liste over de underentreprenører, der er blevet bekræftet på projektet allerede, hos Vejdirektoratet.

Det forventes, at flere navne kommer til, når SBJV kommer længere i processen med at bygge Storstrømsbroen.

Det fremgik i en tidligere version af artiklen, at CNBT skal bygge en “stor” og “betydelig” del af Storstrømsbroen. Indtil videre har CNBT kontrakter på at bygge anlæg i forbindelse med broen. Derfor er de to udsagn slettet af redaktionen.