Gå til hovedindhold

EU-dom får national betydning: Belgisk domstol underkender Ryanairs fidus med at give medarbejdere dårlige irske vilkår. I stedet skal selskabet betale lokal løn.

Thomas Arnbo

Det kontroversielle, irske flyselskab Ryanair har fået et ordentligt hak i tuden, når det kommer til deres forsøg på at presse løn og vilkår i bund.

En domstol i Belgien har besluttet, at det er de lokale, nationale regler, som gælder for personalet i Ryanair. Og ikke de irske vilkår, som ofte underbyder den lokale løn i mange europæiske lande.

Det skriver luftfart.nu

Sejr efter otte år

I 3F er der begejstring over dommen:

- Nu har vores belgiske kolleger efter otte år fået dom for det, vi betragter som en selvfølge: Det er deres eget lands lovgivning der gælder, og det er deres eget lands domstol, der skal dømme, siger Henrik Bay-Clausen, formand for 3F Kastrup.

Sagen handler om seks ansatte hos Ryanair i Belgien. Ryanair har over for de ansatte stået stejlt på, at de er omfattet af irske love og regler, selvom de har base i Belgien.

De irske regler er særligt fordelagtige for Ryanair, da reglerne er mere lempelige end i resten af EU set fra arbejdsgivers perspektiv.

Hjemmebase definerer regler

Sagen i Belgien har været undervejs siden 2011. I 2017 afgjorde EU-domstolen, at uenigheder om ansættelseskontrakter falder inden for det lands domstole, hvor de har hjemmebase.

Hjemmebase defineres som derfra, hvor man sædvanligvis udfører sit arbejde og ikke det land, hvor et selskab måtte vælge at indregistrere sine fly.

I Belgien har den nationale domstol nu afgjort, at belgisk arbejdsmarkedslov gælder for ansatte med base i Belgien.

Domstolen har endvidere genåbnet sagen, så de seks besætningsmedlemmer får mulighed for at opnå efterbetaling af løn, feriepenge, udlæg for mad og rens af uniform.

Udbredelse afhænger af fagforeninger

Sagen fra Belgien trækker paralleller til Danmark. Her blev Ryanair præsenteret for lignende krav i en dom i 2015, da selskabet ikke ville tegne dansk overenskomst. Sagerne har betydning for ansatte i hele EU.

Men først kræver det, at hvert enkelt lands fagforening tager opgaven på sig, forklarer Steen Erik Navrbjerg, arbejdsmarkedsforsker ved FAOS på Københavns Universitet:

- Den her dom kan give incitament til de faglige organisationer i de enkelte EU-lande til at se på, hvad de kan gøre i deres respektive hjemlande. Men udbredelse af dommen afhænger helt af fagforeningernes indsats, siger han til luffart.nu

I 2015 lykkedes det ved Arbejdsretten i København den danske fagbevægelse at forhindre Ryanair i at oprette en base i Københavns Lufthavn.

Langstrækte retssager

Henrik Bay-Clausen håber, at dommen er et skridt nærmere fair forhold i luften:

- Ryanair er berygtet for langstrakte retssager, hvor de prøver at undgå lov og ret i de lande hvor de har base. Nu har de så tabt igen. Dagen, hvor Ryanair vil acceptere lov og ret i de lande de opererer i, er forhåbentligt rykket nærmere, siger han.

Hos de flyansattes fagforening i Danmark, FPU, er man meget begejstret over domstolens afgørelse:

-  I 2015 tog vi opgøret med Ryanair i Danmark. Det var et sats, fordi juraen på området ikke var klokkeklar. Men siden da er der kommet en række domme, og der skal ikke herske tvivl om, at dommen i Belgien er en gave til fagforeninger, der ønsker, at Ryanair skal betale ordentlige løn og arbejdsvilkår, siger Anders Mark Jensen, næstformand i FPU til luftfart.nu.

Ingen effekt

Ryanair har efter dommen udtalt i en meddelelse til Reuters, “at dommen ingen effekt har, og ikke sætter nogen præcedens, da den alene anerkender den kontraktuelle aftale, som selskabet allerede opnåede sidste år med sit belgiske crew.”