Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Efter et soldateroprør og ISS-medarbejderes historier om at gå på arbejde med stress-symptomer og ondt i maven, er forsvarsminister Trine Bramsen (S) kaldt i samråd fredag.

Forsvarsminister Trine Bramsen skal fredag i samråd om den massive kritik af forsvarets serviceaftale med ISS.
Emil Helms / Scanpix

Hvad vil ministeren gøre for, at ISS leverer en bedre service i forsvaret, og hvorfor er der ikke ryddet op for længst?

Det bliver nogle af de spørgsmål, forsvarsminister Trine Bramsen (S) skal svare på fredag i Folketinget.

Her er hun kaldt til samråd i Forsvarsudvalget af den konservative forsvarsordfører, Niels Flemming Hansen.

Anledningen er de mange klager til servicegiganten ISS over mad, forplejning, rengøring og vedligehold, som brugere af Forsvarets kaserner og tjenestesteder igennem lang tid har givet udtryk for.

Dels via Facebook-siden “Til kamp mod ISS”, der siden midten af september har givet plads til skriverier fra forsvarsfolk, der harcelerer over forsvarets serviceaftale med ISS.

Dels gennem officielle klager. Her kunne Fagbladet 3F i oktober dokumentere, at Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse (FES) sidste år modtog 6.289 officielle klager over ISS’ service i forsvaret. Næsten dobbelt så mange som året før.

Oveni har adskillige medarbejdere i ISS, der gør rent og laver mad, fortalt til Fagbladet 3F, hvordan de kæmper med at nå at gøre alt det rent, de skal. De føler sig pressede, har stress-symptomer og ondt i maven. 

Jeg forstår folks frustrationer

Selve serviceaftalen, der er under kraftig kritik, blev indgået i 2017 under den daværende VLAK-regering. Og den trådte i kraft året efter. Her overtog ISS al servicedrift i Forsvaret i danmarkshistoriens største kontrakt om såkaldt “Facility Management”. Værdien lød på i alt tre milliarder kroner og blev kaldt “en inspiration” for fremtidige udliciteringer af Dansk Industri.

- Det er bemærkeligsværdigt, hvor mange historier der er kommet frem om den dårlige service og de dårlige arbejdsforhold siden slut juni, og jeg har også selv modtaget utroligt mange henvendelser. Og jeg forstår godt folks frustrationer, siger Niels Flemming Hansen om baggrunden for samrådet.

Hans fokus på samrådet vil være på, at forsvarsminister Trine Bramsen skal komme med løsninger. Men det skal også frem i lyset, hvis der er begået fejl.

- Der er noget, der skal ryddes op i, men hvordan kommer vi og soldaterne så også videre, siger Niels Flemming Hansen.

Den konservative ordfører medgiver, at selve facility management-aftalen blev indgået, da de De Konservative selv var i regering. 

- Men det er bare sådan, at nu er det hende, der er den. Og hvis der er noget, der ikke er godt nok, så må man jo løse det, siger Niels Flemming Hansen. 

EL: Undersøg, om vi kan komme ud af kontrakten

Også forsvarsordfører i Enhedslisten, Eva Flyvholm, har fokus på sagen. Hun mener, at forsvarsudvalget er nødt til at se på, om al servicearbejdet i forsvaret skal indliciteres igen.

- Der er flere veje at gå: Man kan enten undersøge, hvad der skal til for, at vi kan komme ud af kontrakten, eller beslutte, at man lader kontrakten køre og så hjemtage området derefter, siger hun.

- Jeg kan ikke se, at det nytter noget som helst, at det ligger og roder hos ISS. Det er meget tydeligt i de historier, vi har hørt, siger Eva Flyvholm.

Forbedringer nogle steder

I HK Stat repræsenterer formand for HK Forsvarets Landsklub, Tina Pihl Tingberg, 1.600 HK-ansatte. Hun sidder på Flyvestation Aalborgs område Syd og vurderer, at de seneste måneders kritik har ført til forbedringer enkelte steder.

- Nogle steder er der sket noget. I rengøringen hos os er der sat en ekstra på, så de nu ikke er to, men tre. Det har givet lidt luft. Vi kan også se, at der er blevet iværksat noget vedligehold rundt omkring, og at der er lavet nogle forsøg et par steder med forbedrede madordninger, siger Tina Pihl Tingberg.

- Om det er, fordi vi har råbt højt og er kommet i pressen – ja, mon ikke, det er. Men der er dog også ved at ske ændringer i Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse, blandt andet med hensyn til deres nye organisationsformer, siger Tina Pihl Tingberg.

Lang vej endnu

Organisationsændringen i Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse (FES) skulle oprindeligt træde i kraft 1. januar 2021, men er allerede begyndt 1. oktober.

Idéen er blandt andet, at personale fra FES er flyttet ud i landet, hvor de kan følge med i, hvad der udføres og leveres af ydelser fra ISS – og om de lever op til den aftalte kvalitet.

Tina Pihl Tingberg oplever dog stadig, at ISS kører med absolut minimal bemanding de fleste steder.

- Det er trist. Og der er lang vej endnu, til at vi kan tage armene op over hovedet, siger hun.

Ministeren arbejder på sagen

Forsvarsminister Trine Bramsen har tidligere udtalt til Fagbladet 3F, at hun allerede er gået i gang med at se på, hvad der skal gøres.

“Det er bestemt ikke en let opgave”, siger ministeren og understreger også, at kontrakten mellem ISS og FES blev indgået under den tidligere VLAK-regering og er ikke hendes værk.

Men forsvarsministeren har blandt andet nedsat en taskforce, som arbejder med at finde en løsning, som kan sikres Forsvarets ansatte og brugere nogle ordentlige forhold.

Og så har ministeren fremskyndet den føromtalte organisationsændring fra 1. januar til 1. oktober. Med den er der “skabt et godt fundament for en bedre og mere decentral dialog med ISS om levering af de aftalte ydelser i rette tid og kvalitet,” skriver forsvarsminister Trine Bramsen i et svar til Dansk Folkepartis medlem af Folketinget Morten Messerschmidt.

Om kritikken har ISS tidligere svaret på skrift til Fagbladet 3F, at ISS “er optaget af at fortsætte det gode samarbejde med Forsvarets Ejendomsstyrelse, så vi i fællesskab sørger for, at forsvarets operative bliver bedst muligt understøttet på tværs af hele landet.”

Når det gælder de ansattes forhold, har ISS skrevet, at “vores medarbejdere er vores vigtigste ressource, og derfor er vi også meget optagede af, at de har gode arbejdsvilkår, så de kan levere den bedst mulige service til vores kunder.”