Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

En samlet forligskreds bag Femern-forbindelsen understreger, at milliardbyggeriet skal foregå på danske løn- og arbejdsvilkår efter sag om 28 illegale russere. Transportminister varsler, at det kan medføre mere kontrol på Femern-byggeriet fremover. På tide, siger fagforeninger.

Transportministeren åbner nu for, at der kan blive sat ind med ekstra kontrol på byggeriet af Femern-forbindelsen fremover. Det sker efter 28 russiske ansatte på det offentlige milliardbyggeri blev udvist af Danmark i mandags for at arbejde illegalt.
Emil Helms / Scanpix

Det er ikke inden for rammer, som den danske stat kan leve med, når 28 russiske sømænd arbejder ulovligt på Femern Bælt-forbindelsen.

Det har en samlet forligskreds bag milliardbyggeriet netop understreget.

I en samlet udtalelse står Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale, SF, Konservative, Liberal Alliance og regeringspartiet, Socialdemokraterne, frem med følgende udtalelse:

- Forligskredsen understreger, at anlægsarbejdet med Femern Bælt-tunnelen skal udføres inden for lovgivningens rammer. Femern Bælt er et vigtigt projekt, som vil give tusindvis af arbejdspladser på Lolland og i andre dele af landet i anlægsfasen, står der i udtalelsen.

LÆS OGSÅ: Aktion mod illegalt arbejde: 28 russere anholdt på Femern-byggeriet 

- Arbejdet skal udføres på danske løn- og arbejdsvilkår. Det er der klare aftaler om, og forligskredsen ser frem til at få en orientering fra ministeren i forhold til, hvorvidt der er behov for yderligere værktøjer til at sikre, at der ikke opstår tvivl om det sker.

Redegørelse: Femern A/S var klar over problemer med russiske søfolk

Udtalelsen falder efter 28 russiske søfolk i mandags blev udvist af Danmark i to år, efter at de blev fundet skyldige i at arbejde uden dansk arbejdstilladelse.

Sømændene var ansat under Fehmarn Belt Contractors (FBC), én af hovedentreprenørerne på Femern-byggeriet – et offentligt byggeprojekt til 53 milliarder kroner.

Her havde de arbejdet i fire måneder, før politiet og Siri – Styrelsen for International Rekruttering og Integration – i en storstilet aktion anholdt og sigtede de 28 russere for illegalt arbejde i Danmark.

Sagen fik transportminister Benny Engelbrecht til at bede Femern A/S, det offentlige selskab bag byggeriet, om at komme med en redegørelse.

LÆS OGSÅ: Redegørelse afslører: Femern A/S var advaret om problemer med illegale russiske søfolk

Her stod det klart, at Femern A/S allerede i februar var advaret om, at de 28 russiske sømænd med stor sandsynlighed arbejdede ulovligt på projektet. Alligevel valgte ledelsen i Femern A/S at lade de 28 søfolk fortsætte deres arbejde.

Det har mødt stor kritik fra flere partier i Folketinget, herunder SF, som er en del af aftalen bag byggeriet af Femern.

Og det er altså denne udvikling, der nu får forligspartierne, inklusiv regeringen selv, til at understrege, at ulovligt arbejde ikke hører hjemme på danmarkshistoriens største anlægsprojekt.

Minister: Mere kontrol kan komme på tale

Fra transportministeren selv lyder de samme toner, som forligskredsen udtrykker.

- Det er naturligvis helt afgørende, at anlægsarbejdet med Femern Bælt-tunnelen udføres inden for lovgivningens rammer. Derfor er jeg tilfreds med, at myndighederne – i dette tilfælde udlændingemyndighederne og politiet – har handlet resolut, siger han til Fagbladet 3F.

LÆS OGSÅ: Farvel til Femern: 28 illegale russiske søfolk eskorteret ud af Danmark

Ministeren ønsker ikke at gå ind i den konkrete sag, da den er overgået til domstolene, efter at hovedentreprenøren FBC har udtrykt, at de er uenige i de danske myndigheders vurdering og har valgt at tage spørgsmålet om de 28 søfolk i retten.

Men Benny Engelbrecht understreger, at sagen kan medføre, at der kommer øget kontrol på Femern-byggeriet fremover.

- I forhold til det fremadrettede, vil jeg invitere Femern A/S til et møde, hvor vi kan drøfte, om de har brug for yderligere værktøjer eller redskaber for at kontrollere arbejdet, siger han.

3F og BAT: Ulovligt arbejde må ikke ske igen på Femern

Hos fagforeningen 3F, som organiserer mange af de ansatte på Femern-byggeriet, er der behersket glæde over forligskredsens udmelding.

- Vi håber, at det her kommer til at betyde, at Femern A/S vil være mere skarpe til at kontrollere deres eget byggeprojekt. For det er fundamentet for at lave Femern-forbindelsen, at det sker på danske løn- og arbejdsvilkår, siger Palle Bisgaard, næstformand i 3F Byggegruppen.

- Problemet er, at det ikke er sket i tilfældet med de russiske sømænd. Her mener hovedentreprenøren FBC ligefrem, at de ikke har gjort noget forkert. Og Femern A/S har tilsyneladende ikke – eller i hvert fald er de meget sent – blevet opmærksomme på, at der skete noget ulovligt, siger han.

- Derfor håber vi på, at denne begivenhed vil sætte gang i processer, der sikrer, at det ikke sker igen, siger Palle Bisgaard.

LÆS OGSÅ: 28 dage uden hvil: Myndighed giver grønt lys til uhørte arbejdstider på Femern-forbindelse

Også hos brancheforeningen Bygge-, Anlæg-, og Trækartellet (BAT-kartellet) er der behersket optimisme.

- Det er fint, at ministeren åbner for bedre kontrol. Det har vi bedt om længe, siger Gunde Odgaard, sekretariatsleder for BAT-kartellet.

- Men det bliver jo et meget langt og besværligt forløb, hvis ikke der kommer styr på arbejds- og lønforholdene på Femern-byggeriet snart, så der ikke bliver begået direkte lovovertrædelser, siger han.