Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Under en storstilet politiaktion på Rødby Havn er 28 personer anholdt for ulovligt arbejde, oplyser lokalt politi. Ifølge 3F-formand drejer det sig om russiske søfolk, der er ansat på det offentlige milliardbyggeri af Femern-forbindelsen. Se billeder af aktionen her.

Russiske søfolk fra Femern-projektet bliver tilbageholdt af politiet på Rødby Havn. Ifølge politiet er 28 personer anholdt indtil videre for ulovligt arbejde.
Jørgen Erik Kozak Nielsen

Et stort opbud af politibetjente var tidligt tirsdag morgen i gang med en større aktion på havnen i Rødby.

Her anholdt politiet 28 russiske statsborgere, som mistænkes for at arbejde illegalt som sømænd på den nye Femern Bælt-forbindelse, hvor de hjælper med at bygge en ny havn.

Det fortæller fungerende politiinspektør hos Sydsjællands og Lolland Falsters Politi, Peter Compten, til Fagbladet 3F.

- Vi sejlede ud til de to skibe, der arbejder ud for havnen og bad dem om at følge med os ind. Og de fik også at vide hvorfor: Vi mistænker dem for ulovligt arbejde, siger han.

- Derefter har vi sådan set kørt slag i slag resten af dagen. De her 28 russere er blevet taget med på politistationen, hvor de er i gang med at blive afhørt, og så bliver de sigtet for ulovligt arbejde og nogle også sigtet for ulovligt ophold i Danmark.

Aktionen varede det meste af dagen og skete på baggrund af en anmeldelse til politiet om, at der var russiske sømænd ansat på Femern-byggeriet, der arbejdede uden arbejdstilladelse.

- Nu er det op til Udlændingestyrelsen at afgøre, hvad der skal ske med russerne. Men det er i hvert fald sikkert, at de ikke får lov til at arbejde mere her, siger Peter Compten til Fagbladet 3F.

Samtidig skal politiet afgøre, hvad konsekvensen bliver for arbejdsgiveren til de 28 russiske sømænd, som har hyret dem til at arbejde illegalt for sig.

- Det er det, vores afhøringer skal klarlægge. Vi skal finde ud af, om der er tale om en eller flere arbejdsgivere, der skal sigtes for at hyre ulovlig arbejdskraft, siger han til Fagbladet 3F.

Anholdte er ansat på Femern-projektet

Ifølge Jørgen Erik Nielsen, der arbejder som Femern-kontakt for 3F Lolland, er de anholdte ansat på to russisk indregistrerede slæbebåde, der arbejder på Femern-forbindelsen ud for Rødby Havn.

- Hvis der er tale om, at de her russiske søfolk ikke har deres arbejds- og opholdstilladelser på plads, er det fint, at myndighederne griber ind, siger Jørgen Erik Nielsen til Fagbladet 3F.

- Men det er samtidig lidt rystende, hvis det er tilfældet, for de har mindst arbejdet på projektet siden december måned, siger han.

Femern-forbindelsen er danmarkshistoriens største og dyreste byggeprojekt, som forventes at løbe op i 53 milliarder danske skattekroner.

Bygherre på projektet er det offentlige selskab Femern A/S.

De har hyret et hollandsk konsortium under navnet Fehmarn Belt Contractors (FBC) til at stå for den del af projektet, der foregår på vandet.

Og det er ifølge Fagbladet 3F’s oplysninger hos FBC, at de russiske slæbebåde og personalet ombord er ansat til at sejle pramme ud til byggeriet.

Femern A/S ønsker ikke at stille op til interview, men i en kort besked udtaler kommunikationschef Morten Kramer Nielsen følgende:

Vi har bedt vores hovedentreprenør om en redegørelse for forløbet i dag, siger han.

FBC henviser til presseafdelingen hos et af deres hollandske underselskaber, Boskalis.

Herfra lyder svaret, at det er korrekt, at to af deres slæbebåde er blevet konfiskeret og manskabet anholdt. Men der er tale om, at det lokale politi har misforstået, hvilke rettigheder søfolk arbejder under, når de kræver, at sømændene har danske arbejdstilladelse, mener pressetalsmand Arno Schikker.

- FBC er af den opfattelse, at FN’s konvention om søfarendes arbejdsforhold (MLC) gælder for mandskabet på de internationale fartøjer, der er i gang i Rødbyhavn under Femern Bælt-projektet. Den maritime konvention sikrer verdensomspændende beskyttelse af søfarendes rettigheder, og alle de arresterede besætningsmedlemmer arbejder i overensstemmelse med MLC’s regulativer, siger Arno Schikker til Fagbladet 3F.

Lod ansatte arbejde uden overenskomst

Det er ikke første gang, at der er problemer med netop de hollandske selskaber Boskalis og Van Oord, som udgør Fehmarn Belt Contractors (FBC).

Sidste år var FBC i konflikt med flere fagforbund, fordi de nægtede at indgå en overenskomst for deres ansatte søfolk på netop Femern-projektet.

I stedet krævede FBC, at de ansatte skulle arbejde 28 dage i træk i 12 timer om dagen.

LÆS OGSÅ: 28 dage uden hvil: Myndighed giver grønt lys til uhørte arbejdstider på Femern-forbindelse

Det endte med en stor demonstration foran FBC’s kontorer i Rødby, og til sidst indgik FBC en overenskomst med fagforbundene.

Samtidig lovede beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S), at han ville sikre, at noget lignende ikke kunne ske i fremtiden.

LÆS OGSÅ: Minister vil ændre regler om arbejdstid efter Femern-ballade

Fagforeninger: Nu er det nok

Sagen fra Femern-byggeriet får nu Gunde Odgaard, sekretariatschef for Bygge-, Anlæg- og Trækartellet (Bat-kartellet) til at kræve handling fra politikerne.

Han vil have transportministeren, som er ansvarlig for byggeriet af Femern-forbindelsen, til at tage fat i alle parter og gøre klart, at man ikke kan bygge offentlige projekter på ulovlige vilkår i Danmark.

- Der skal simpelthen tales dunder til Femern og deres entreprenører. De har jo overtrådt loven, klokkeklart. Nu forlanger vi, at der kommer styr på det her, siger Gunde Odgaard.

- Jeg synes, det er helt vildt, at man på et prestigeprojekt som Femern-forbindelsen tror, at man kan slippe afsted med at hyre 28 fuldstændig illegale ansatte. Det er dybt bekymrende og vi er som samfund helt til grin, siger han.

Gunde Odgaard vil nu henvende sig til transportministeren og en række politikere i Folketinget for at høre, hvordan de vil forhindre, at der bliver hyret ulovlig arbejdskraft på store offentlige byggerier som Femern.

- Hvis dette ikke er en øjenåbner for, at vi har været for naive i Danmark for længe, når det kommer til udenlandske entreprenører, som helt bevidst overtræder landets lovgivning, så kan vi lige så godt give op. Det her skal have en konsekvens, siger han

Se billeder fra aktionen her:

Politiet mødte talstærkt frem til dagens aktion og er her i gang med at kropsvisitere russiske ansatte på to slæbebåde, der arbejder på Femern-byggeriet. et projekt til 56 milliarder danske skattekroner.
Politiet mødte talstærkt frem til dagens aktion og er her i gang med at kropsvisitere russiske ansatte på to slæbebåde, der arbejder på Femern-byggeriet. et projekt til 56 milliarder danske skattekroner. FOTO: Jørgen Erik Kozak Nielsen

Politiet fik hjælp af marinehjemmeværnsfartøjet 901 Enø til dagens aktion.
Politiet fik hjælp af marinehjemmeværnsfartøjet 901 Enø til dagens aktion. FOTO: Jørgen Erik Kozak Nielsen

Politiet var mødt frem i stort antal for at anholde flere personer mistænkt for at arbejde ulovligt på Femern-byggeriet.
Politiet var mødt frem i stort antal for at anholde flere personer mistænkt for at arbejde ulovligt på Femern-byggeriet. FOTO: Jørgen Erik Kozak Nielsen


FOTO: Jørgen Erik Kozak Nielsen