De 28 illegale russiske byggefolk, der har arbejdet på to slæbebåde på Femern-byggeriet, blev mandag udvist af Danmark. Slæbebådene blev fulgt på vej ud af dansk farvand af et krigsskib fra den danske flåde.
Mandag måtte to slæbebåde fra Femern-byggeriet forlade dansk farvand og rejse hjem til Rusland.
Ombord var 28 russiske søfolk, der for en uge siden blev anholdt af politiet for illegalt arbejde i Danmark.
Alle 28 mand er dermed udvist af Danmark for at forbryde sig mod reglerne i udlændingeloven.
Det oplyser Hjemrejsestyrelsen, som står for opgaven, til Fagbladet 3F.
LÆS OGSÅ: Aktion mod illegalt arbejde: 28 russere anholdt på Femern-byggeriet
Egentlig var det planen, at de russiske arbejdere skulle være sendt ud af landet allerede i sidste uge.
Men dengang drillede vejret og derfor blev udsendelsen skubbet til i dag.
De russiske slæbebåde blev eskorteret ud af dansk farvand af det danske flådefartøj Freja P521 og satte derefter kurs mod hjemstavnen i Kaliningrad.
Første sag om ulovligt arbejde på Femern-projektet
De russiske slæbebåde arbejdede med at bygge nye havneanlæg på Femern-forbindelsen, danmarkshistoriens største byggeprojekt til 53 milliarder danske skattekroner.
Tirsdag morgen i sidste uge slog politiet og udlændingemyndighederne til og sigtede 28 mand på skibene for at arbejde i Danmark uden arbejdstilladelser.
LÆS OGSÅ: 28 russiske søfolk udvist for ulovligt arbejde på Femern-byggeri
Sagen er markant, fordi bygherren er den danske stat i form af selskabet Femern A/S, og fordi der i aftalen bag byggeprojektet står beskrevet, at al arbejde på den 18 kilometer lange tunnel mellem Danmark og Tyskland skal foregå under danske løn- og arbejdsvilkår.
Det fik allerede i sidste uge flere folketingspolitikere til at kræve en forklaring og transportminister Benny Engelbrecht (S) til at gå ind i sagen.
- Der skal være styr på tingene på de statslige anlægsprojekter. Det er naturligvis helt afgørende, at anlægsarbejdet med Femern Bælt-tunnelen sker på danske løn- og arbejdsvilkår, og at der ikke foregår ulovligheder, sagde han til Fagbladet 3F.
- Jeg har bedt Femern A/S om at udarbejde en redegørelse om sagen, sagde Benny Engelbrecht.
Russere afviser: Vi følger reglerne
På trods af at de 28 russere og to slæbebåde hermed er udvist af Danmark, fastholder rederiet bag, at de har overholdt lovgivningen.
I en pressemeddelelse på deres hjemmeside skriver russiske Morwenna Shipping Company LTD:
“Hverken virksomheden eller vores sejlere overtrådte de danske migrationskrav,” står der i pressemeddelsen.
Fagbladet 3F har forsøgt at få en kommentar fra både Femern A/S samt det hollandske konsortium Fehmarn Belt Contractors, som har hyret de russiske slæbebåde og mandskab, om sagen, og hvordan firmaerne vil sikre, at lignende sager ikke gentager sig på Femern-byggeriet.
Ingen af de to firmaer er vendt tilbage.