Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Flere partier kræver, at transportministeren standser brugen af illegale arbejdere på det offentlige milliardbyggeri Femern-forbindelsen, efter at 28 russiske søfolk blev anholdt tirsdag. Det får transportminister Benny Engelbrecht til at udbede sig en redegørelse fra Femern A/S om sagen.

Transportminister Benny Engelbrecht skal nu forklare, hvordan 28 russiske søfolk kunne arbejde illegalt på Femern Bælt-forbindelsen - et offentligt byggeprojekt til 53 milliarder kroner - i flere måneder. Det kræver flere partier i Folketinget.
Emil Helms / Scanpix

Det er absurd, uforståeligt og skandaløst, at russiske søfolk tilsyneladende har arbejdet ulovligt i flere måneder på Danmarks største offentlige byggeprojekt nogensinde.

Sådan lyder reaktionen fra flere partier i Folketinget, efter at politiet i går i en storstilet razzia anholdt 28 russiske sømænd, som arbejdede med at bygge Femern-forbindelsen mellem Tyskland og Danmark – et projekt til 53 milliarder danske skattekroner.

- Det er virkelig en absurd situation, og jeg forstår ganske enkelt ikke, hvordan en sådan situation får lov til at udvikle sig. Et stort, statsligt byggeri med udbud til private selskaber bør naturligvis være hundrede procent på de danske løn- og arbejdsvilkår, siger Hans Kristian Skibby, transportordfører for Dansk Folkeparti.

- Den her sag med ulovlige medarbejdere skal stoppes, der skal falde mærkbare bøder til selskabet. Ligeledes skal transportministeren sikre en undersøgelse og indhente en redegørelse fra selskabet, siger han.

LÆS OGSÅ: Aktion mod illegalt arbejde: 28 russere anholdt på Femern-byggeriet

Samme budskab lyder fra Kristian Pihl Lorentzen, Venstres transportordfører.

- Det er Venstres klare holdning, at der skal være ordnede forhold på de statslige anlægsprojekter. Jeg glæder mig over, at politiet skrider resolut ind. Det er et ubetinget krav, at anlægsarbejdet med Femern Bælt-tunnelen sker på danske løn- og arbejdsvilkår, og at der ikke foregår ulovligheder, siger han.

EL: Skandaløst og uacceptabelt

Enhedslistens arbejdsmiljøordfører, Christian Juhl, varsler, at det kan blive nødvendigt at kalde ministeren i samråd, hvis der ikke rettes op på forholdene på Femern-byggeriet hurtigt.

- Det nærmer sig det skandaløse og ganske uacceptable, at der på den tidlige fase af arbejdet med Femern Bælt er problemer med ulovlig arbejdskraft. Det må og skal stoppes, siger han.

Han husker på, at skiftende ministre har lovet, at byggeriet skulle ske under ordnede løn- og arbejdsforhold. 

- Femern A/S er statsejet, så transportministeren må sikre ordnede forhold, både i den aktuelle sag og i fremtiden. Det er himmelråbende meningsløst, at vi igen og igen skal se social dumping på de store projekter. Vi har haft adskillige samråd med både transportministeren og beskæftigelsesministeren om løn- og arbejdsforholdene, blandt andet på Storstrømsbroen, siger han.

I første omgang har Christian Juhl bedt ministeren give et mundtligt svar på, hvad han vil gøre.

- Men jeg forventer, at vi er nødt til at drøfte det på endnu et samråd, siger Enhedslistens ordfører.

Minister erkender problemer: Femern skal bygges på danske vilkår

Sagen får nu transportminister Benny Engelbrecht (S) til at reagere.

- Det er naturligvis helt afgørende, at anlægsarbejdet med Femern Bælt-tunnelen sker på danske løn- og arbejdsvilkår, og at der ikke foregår ulovligheder, siger ministeren.

LÆS OGSÅ: 28 dage uden hvil: Myndighed giver grønt lys til uhørte arbejdstider på Femern-forbindelse

- Der skal være styr på tingene på de statslige anlægsprojekter. Jeg er derfor glad for, at politiet skrider resolut ind, hvis der er mistanke om urent trav, siger han.

Benny Engelbrecht oplyser, at han allerede har taget fat i Femern A/S, der er det danske offentlige selskab, som står som bygherre på Femern-forbindelsen.

- Jeg har bedt Femern A/S om at udarbejde en redegørelse om sagen, siger han.

Firma bag russiske skibe: Dansk politi tager fejl

Indtil videre har Femern A/S ikke ønsket at stille op til interview om sagen.

I stedet henviser de til, at de har bedt deres hovedentreprenør, det hollandske konsortium FBC, om at forklare, hvad der er foregået med de russiske søfolk.

Herfra lød forklaringen tirsdag, at FBC mener, at de danske udlændingemyndigheder og politiet tager fejl, og at deres søfolk arbejder under gældende regler for internationale farvande.

- FBC er af den opfattelse, at FN’s konvention om søfarendes arbejdsforhold (MLC) gælder for mandskabet på de internationale fartøjer, der er i gang i Rødbyhavn under Femern Bælt-projektet. Den maritime konvention sikrer verdensomspændende beskyttelse af søfarendes rettigheder, og alle de arresterede besætningsmedlemmer arbejder i overensstemmelse med MLC’s regulativer, siger pressetalsmand Arno Schikker til Fagbladet 3F.

LÆS OGSÅ: Minister vil ændre regler om arbejdstid efter Femern-ballade

Det bliver dog afvist af Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi, som har efterforsket sagen igennem lang tid sammen med Styrelsen for International Rekruttering og Integration (Siri), den samme myndighed, der udsteder arbejdstilladelser til udlændinge i Danmark.

- Det er vores vurdering, at de 28 søfolk har været beskæftiget med arbejde, som kræver arbejdstilladelse i Danmark. Det har de ikke haft, og dermed har de overtrådt udlændingeloven, siger politiinspektør Peter Compen, der er leder af Udlændingekontrolafdelingen i Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi.

Sådan så det ud, da politiet mødte talstærkt frem på Rødby Havn i går, tirsdag, og anholdt 28 russiske søfolk for at arbejde illegalt i Danmark.
Sådan så det ud, da politiet mødte talstærkt frem på Rødby Havn i går, tirsdag, og anholdt 28 russiske søfolk for at arbejde illegalt i Danmark.