Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Metrobyggeriets naboers tålmodighed er ved at være opbrugt, mens politikere fortsat er optimistiske.

Metrobyggeriet ved Kongens Nytorv. (Arkivfoto)
Foto: Sofie Mathiassen/Scanpix

Metroens cityring skal efter planen stå klar til i slutningen af juli i år med 17 nye stationer i København og på Frederiksberg.

Men i januar har så få folk været på arbejde på byggepladserne under jorden, at Metroselskabet nu melder om øget risiko for, at projektet bliver forsinket.

Det fremgår af den seneste orientering fra Metroselskabet, skriver DR P4 København.

- Før nytår var der knap 500 mennesker på byggepladserne til at udføre arkitektarbejdet, og efter nytår var der godt 200. Det giver selvfølgelig anledning til et markant dyk i produktiviteten, siger teknisk direktør i Metroselskabet, Erik Skotting.

Han understreger, at man stadig håber på at kunne åbne til sommer, men risikoen for forsinkelse er øget betydeligt.

- De næste store milepæle på projektet ligger i marts og april, og det vil være dér, vi kan se, om de (metroarbejderne, red.) kan nå det. Men der er ingen tvivl om, at de har travlt, siger Erik Skotting til DR P4 København.

En forsinkelse har store konsekvenser for naboerne til metrobyggeriet. Det siger Nikolaj Rajovic, der formand for beboerforeningen Folmer Bendtsen på Nørrebro, som er nabo til metrobyggepladsen ved Nørrebro Station.

Her måtte beboerne i 2014 evakueres, da jorden skred ud under fundamentet på en beboelsesejendom. Det fik Københavns Brandvæsen til at vurdere, at der var fare for sammenstyrtning.

Men selvom beboerne i dag er flyttet tilbage, så kan flere af skaderne på bygningerne i forbindelse med metrobyggeriet først udbedres, når Cityringen er færdig, siger Nikolaj Rajovic.

- Ejendommen er i meget dårlig stand, nogle af væggene er flækket, loftet er flækket, fortovene er i dårlig stand, og vi kan ikke gå videre, før de er færdige, siger han.

Også Christian Alsted, der er formand for beboerforeningen, Sortedamgruppen, der repræsenterer over 1.000 naboer til metrobyggeriet og de kommende stationer på Østerport Station, Trianglen og Poul Henningsens Plads, er frustreret.

- Det kan vi ikke være glade for, for det er sket utallige gange nu, og jeg kan ikke engang huske, hvor mange gange byggeriet foreløbigt er blevet forsinket, siger han.

Københavns og Frederiksberg Kommune er medejere af Metroselskabet og er dermed med til at finansiere Cityringen. I begge kommuner tror man stadig på, at den nye metrolinje kommer til køre til tiden.

Men viceborgmester og formand for Frederiksberg Kommunes by- og miljøudvalg, Jan E. Jørgensen (V), erkender, at Metroselskabets udmelding gør indtryk.

- Af samme grund har vi bedt Metroselskabet om at mødes med os umiddelbart efter vinterferien på Frederiksberg Rådhus, så vi kan høre dem forklare nærmere, for vi har en forventning om, at metroen åbner til sommer, og vi glæder os, siger han til DR P4 København.

Samme forventning har man i Københavns Kommune. Her er Jonas Bjørn Jensen (S), der er medlem af Økonomiudvalget, fortsat optimistisk.

- Jeg hæfter mig ved, at det stadig er vurderingen, at det kan lade sig gøre at åbne på det tidspunkt, man har planlagt, siger han.

Også beskæftigelses- og integrationsborgmester, Cecilia Lonning-Skovgaard (V) har tillid til, at Cityringen kommer til at køre til tiden.

- Jeg tænker, at Metroselskabet har sat en række tiltag i gang nu for at sikre, at vi alligevel kan åbne til tiden. Så det stoler jeg på, siger hun.

Metroselskabet betragter januars manglende fremdrift efter juleferien som et kontraktbrud, men ifølge hovedentreprenøren Copenhagen Metro Team, CMT vil den ekstra bemanding på byggepladserne udgøre et ekstrakrav, som bygherren skal betale.

Men med kun fem måneder til åbningen er de to parter nu blevet enige om at udskyde konflikten, til Cityringen står færdig. Indtil da har Metroselskabet og CMT indgået en aftale, hvor Metroselskabet midlertidigt betaler CMT for skrue op for bemandingen.

- Det gode er, at den uenighed, der tydeligvis er mellem os og CMT, den har vi været enige om at udskyde, indtil projektet er færdigt, siger Erik Skotting.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra CMT.

Metrobyggeriet stopper ikke med Cityringen. Den bliver suppleret af Nordhavnslinjen, der efter planen skal stå klar i begyndelsen af 2020. I midten af 2024 åbner Sydhavnslinjen.