Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
TEMA
Metro
TEMA
Metro

40 metro-arbejdere har krav på 7 millioner kroner i efterbetalt løn fra metro-firma. Eneste problem er, at firmaet bag svindlen, Cinterex, er gået konkurs. Derfor må hovedentreprenøren bag metrobyggeriet måske til lommerne.

Der har været mange sager om social dumping på metrobyggeriet.
FOTO: Joachim Rode

Omkring 40 rumænske og portugisiske arbejdere vil med snart fire års forsinkelse forhåbentlig få 7 millioner kroner i løn, som de blev snydt for, mens de arbejdede på metrobyggeriet for det portugisiske betonfirma Cinterex.

En voldgiftsret har afgjort, at Cinterex “bevidst, groft og systematisk” har tilsidesat overenskomsten og underbetalt sine medarbejdere i løbet af 2013.

Her blev de ansatte bedt om at arbejde for ned til 45 kroner i timen og på alle tidspunkter af døgnet.

- Medarbejderne har modtaget en løn, som ligger væsentligt under mindstesatsen, og har arbejdet i langt flere timer, end de har fået løn for, står der i opmandens afgørelse i voldgiftssagen.

Ifølge afgørelsen har de tidligere ansatte krav på 7.044.427 kroner tilsammen.

I fagforeningen 3F BJMF, som har ført sagen på vegne af de udenlandske arbejdere, er man tilfreds med, at der er kommet en afklaring efter næsten fire års ventetid.

- De her folk har ventet på en afgørelse alt for længe. Så det er fantastisk, at vi har fået medhold. Nu står der sort på hvidt, at virksomheden ikke på noget tidspunkt reelt har forsøgt at overholde overenskomsten, siger Elo Hansen fra BJMF, som har fulgt voldgiftssagen.

Svindelfirma lukkede efter afsløring af lønfusk

Den danske afdeling af Cinterex gik konkurs kort tid efter, at svindlen blev afsløret.

Dengang lovede projektets bygherre - Metroselskabet - at arbejderne nok skulle få deres penge ved afslutningen af den fagretslige sag på trods af firmaets konkurs - og at de dermed ville leve op til kravet om kædeansvar.

Først knap fire år senere er der mulighed for, at det løfte måske bliver til virkelighed.

- Dengang lovede Metroselskabet, at en eventuel dom ville blive fulgt. De sendte selv en pressemeddelelse ud om det - og det er det løfte, vi holder dem fast på nu, siger Silas Grage, faglig sekretær i BJMF.

- Siden afgørelsen i voldgiftssagen har vi forhandlet i to måneder frem og tilbage med bygherre og hovedentreprenør om, hvorvidt de ville dække de ansattes manglende løn. Nu er alle gået på ferie, og vi må vente til engang i august med at få en afklaring. Men vi har en klar forventning om, at det nok skal lykkes til sidst, siger han.

Ender CMT med at betale de tidligere ansattes manglende løn, vil det være første gang i dansk anlægshistorie, at en hovedentreprenør hæfter for en underentreprenørs svindel.

Det mest rimelige er jo, at Cinterex selv betaler for at have svindlet. Men nu har Cinterex lukket, og derfor er det næstmest rimelige, at CMT betaler. Arbejderne skal i hvert fald ikke stå tilbage med regningen.

Silas Grage, faglig sekretær i 3F BJMF

Ifølge BJMF er det gode ved kædeansvar, at hovedentreprenøren tvinges til at tænke over, om det er firmaer med rent mel i posen, der hyres til en opgave. Et løfte om kædeansvar kan dermed forebygge, at flere arbejdere bliver snydt for deres løn.

- Det mest rimelige er jo, at Cinterex selv betaler for at have svindlet. Men nu har Cinterex lukket, og derfor er det næstmest rimelige, at CMT betaler. Arbejderne skal i hvert fald ikke stå tilbage med regningen, siger Silas Grage.

CMT: Vi finder en løsning

Hos Copenhagen Metro Team (CMT) vil man ikke endegyldigt love, at medarbejderne får det fulde beløb på 7 millioner dækket af hovedentreprenøren.

Vicedirektør i CMT, Sigurd Nissen-Petersen, går dog så langt som til at sige, at han tror på, at fagforeningen og entreprenøren kan blive enige.

Der er nogle medarbejdere, der tilsyneladende ikke har fået de penge, de skulle have. Og det forsøger vi nu at rette op på.

Sigurd Nissen-Petersen, vicedirektør i Copenhagen Metro Team

- Nu er der faldet en afgørelse i sagen mod Cinterex efter mange år, og vi kan se, at der er nogle medarbejdere, der tilsyneladende ikke har fået de penge, de skulle have. Og det forsøger vi nu at rette op på, siger Sigurd Nissen-Petersen.

- Vi er stadig i drøftelse med BJMF. Men det er konstruktive drøftelser, og vi tror på, at vi nok skal finde en fornuftig løsning.