Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).

Over halvdelen af elever med psykisk eller fysisk handicap stopper på erhvervsskolerne, før de har gennemført uddannelsen. Det er stærkt problematisk, og det skal der gøres noget ved, mener forbundssekretær i 3F.

Rapporten af Institut for Menneskerettigheder peger på, at op mod hver femte elev på erhvervsskolerne har et enten psykisk eller fysisk handicap.
Sophia Juliane Lydolph / Scanpix

Danske unge med et handicap falder oftere fra en erhvervsskoleuddannelse end unge uden et handicap.

Det skriver Information i dag på baggrund af en ny rapport fra Institut for Menneskerettigheder.

Ifølge rapporten er det hele 51 procent af eleverne med psykisk eller fysisk handicap, som falder fra, inden uddannelsen på erhvervsskolen er gennemført.

Det er noget, vi på alle måder skal rette op på, mener Søren Heisel, forbundssekretær i 3F.

- Det er slet ikke godt nok. Det bør der gøres noget ved – selvfølgelig især over for eleverne, der ikke møder de rigtige rammer. Vi har hårdt brug for flere faglærte i Danmark. Vores uddannelsessystemer er blevet meget stramme igennem årene, og der tror jeg, vi skal til at se på rummeligheden og gøre plads til forskellighed i større stil nu, siger han.

For lidt fleksibilitet

Formanden for Det Centrale Handicapråd, der rådgiver om handicapspørgsmål, opfordrer til, at man bliver bedre til at få folk med handicap gennem erhvervsuddannelserne og ind på arbejdsmarkedet.

- Vi hører gang på gang, at der mangler tusindvis af faglærte for at dække fremtidens behov. Men når man ikke formår at uddanne til fremtiden og udnytte de ressourcer, vi har, får vi ikke løst den udfordring, siger Liselotte Hyveled til Institut for Menneskerettigheder i forbindelse med offentliggørelsen af rapporten og fortsætter:

- Derfor er større fleksibilitet og mere oplysning helt afgørende for at få flere mennesker med handicap gennem en erhvervsuddannelse og ud på arbejdsmarkedet, siger hun.

Bedre vilkår for uddannelse

En af årsagerne til, at unge med et handicap dropper ud af erhvervsuddannelsen, er, at de skal gennemføre uddannelsen på samme normerede tid som de unge, der ikke har et handicap, og det er interesseorganisationen Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier ikke tilfredse med.

- Vores uddannelser er meget stramme, og der er ikke plads til at have mange kriser, eller at man er lidt længere tid undervejs. Så det kan være ganske svært at nå det på den tid, der er til rådighed. Der skal simpelthen være mulighed for noget mere tid, udtaler Lars Kunov, direktør for Danske Erhvervsskoler, til Information.

Institut for Menneskerettigheder foreslår blandt andet i rapporten, at Undervisningsministeriet indfører regler, der sikrer, at det netop bliver muligt for elever med handicap at tage en erhvervsuddannelse på fleksible vilkår.

Og det er noget, forbundssekretær i 3F Søren Heisel er helt enig i:

- Jeg synes, at det er en god idé. I en helt anden boldgade har vi allerede et regelsæt, der betyder, at elite-sportsudøvere under Team Danmark kan tage en erhvervsuddannelse på nogle vilkår, der passer ind i elevernes træning. Hvorfor ikke gøre det samme her? siger Søren Heisel.