Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

En aftale mellem 3F og arbejdsgiverne på Metro Cityringen sikrer rekordhøj timeløn og 37 timers arbejdsuge til udenlandske byggearbejdere.

Udenlandske murerarbejdsmænd, der lægger fliser på Metro Cityringens stationer, får nu 273 kroner i timen.
Joachim Rode

Metrobyggeriet i København har gennem årene gjort sig uheldigt bemærket med en lang række sager om underbetaling af udenlandsk arbejdskraft, men med en ny aftale er hovedentreprenøren Copenhagen Metro Team nu med til at skrue gevaldigt op for lønnen til udenlandske bygningsarbejdere.

Aftalen sikrer en timeløn på hele 273 kroner i timen for murerarbejde, hvilket er et rekordhøjt lønniveau for udenlandske bygningsarbejdere.

Det fortæller Jonas Andersen, der er faglig sekretær i fagforbundet 3F's københavnske afdeling for bygge-, jord- og miljøarbejdere (BJMF).

- Mig bekendt er det den højeste løn, som udenlandsk arbejdskraft nogensinde har fået i Danmark. Det er et niveau, som ligger over gennemsnitslønnen for en dansk murer, siger Jonas Andersen.

- Men for os er det vigtigste ved aftalen, at udenlandske bygningsarbejdere skal vælges på grund af kvalitet og tempo, og ikke fordi de er billigere og har lavere leveomkostninger og dårligere forhold i hjemlandet, fortsætter Jonas Andersen.

LÆS OGSÅ: Kæmpe metro-sag på vej: Bødekrav til vikargigant kan ende på over 100 millioner kroner

Aftalen er en forsøgsordning og er indgået mellem hovedentreprenøren på Metro Cityringen, det italienskledede konsortium Copenhagen Metro Team, og BJMF, og det er helt konkret arbejdet med at belægge Cityringens 17 nye stationers gulve og trapper med fliser i granit og natursten, der er omfattet af aftalen.

Det er primært murerarbejdsmænd fra Italien og Østeuropa, der nyder godt af den høje timeløn.

Udvikling på metroen

Der findes ikke en opgørelse over, hvor meget udlændinge i det danske byggeri har tjent gennem tiden.

Til sammenligning med de 273 kroner i timen, som den nye aftale sikrer, ligger en dansk murers såkaldte “tilsammenløn” lige nu på knap 210 kroner i timen.

Tilsammenlønnen er et gennemsnit af akkord- og timelønnen.

Jens Arnholtz, der er lektor ved Forskningscenter for Arbejdsmarkeds- og Organisationsstudier på Københavns Universitet, har ikke før hørt om et så højt lønningsniveau for udenlandsk arbejdskraft, medmindre der er tale om særligt specialiserede opgaver.

- En timeløn på 273 kroner er en meget høj løn i byggeriet, især for ufaglært arbejdskraft. Vi ser typisk, at udenlandske arbejdstagere fra lande som Rumænien, Polen og nogle gange også Italien arbejder til mindstesatsen i overenskomsterne, siger Jens Arnholtz.

LÆS OGSÅ: Kurven knækket: Et år uden ulykker på metrobyggeriet

Han mener, at der er sket en positiv udvikling på det københavnske metrobyggeri, der har stået på siden 2011.

- I starten var lønnen lav, og mange arbejdede flere timer, end de blev betalt for. Men nu har Copenhagen Metro Team fundet ud af, at fagbevægelsen er nogle, man skal arbejde sammen med, og lønnen er gradvist steget. Men slet ikke til det niveau, som de her murere har nået, siger lektoren.

Den italienske murerarbejdsmand Arben Lamallari, 44, er en af de udlændinge, der nu får en løn, som er højere end gennemsnittet for en dansk murer.
Den italienske murerarbejdsmand Arben Lamallari, 44, er en af de udlændinge, der nu får en løn, som er højere end gennemsnittet for en dansk murer. FOTO: Joachim Rode

Ville have fleksibilitet

Baggrunden for den opsigtsvækkende lønaftale er en kombination af mangel på arbejdskraft og de strikse krav om akkordarbejde, overtidsarbejde og svendebrev, der findes i murernes overenskomst.

- Vi ønskede mere fleksibilitet, end mureroverenskomsten normalt tillader, siger Sigurd Nissen-Petersen, der er vicedirektør i Copenhagen Metro Team, og fortsætter:

- Et af vores store italienske firmaer, Bodino, ville gerne have mulighed for at arbejde med deres egne ansatte, men de italienske murere er typisk sidemandsoplært og har ikke et uddannelsesbevis. Men de kan stadig være meget dygtige. De er heller ikke vant til at arbejde på akkord.

Byggefagforeningen BJMF har således accepteret, at det er udenlandske murerarbejdsmænd uden svendebrev, der lige nu arbejder på højtryk for at få metrostationerne gjort klar til åbningen til sommer.

Tålelige arbejdstider

Til gengæld skal arbejdsgiverne på metroen strække sig for at sikre ordentlige løn- og arbejdsvilkår til medarbejderne.

Ud over den høje løn betyder det, at arbejdsgiverne frasiger sig muligheden for at lade de ansatte overarbejde.

Arbejdsugen er således på 37 timer, og når der arbejdes i holddrift, gives der et klækkeligt tillæg oveni den fastsatte timeløn: 65 kroner for aftenarbejde og 115 kroner for arbejde om natten.

- Da vi lavede aftalen, var der ikke mange ledige danske murere, og vi ville have svært ved at skaffe de folk, der skulle til. Samtidig har det altid været en vigtig sag for os at sætte arbejdstiden ned, og vi ville gerne vise, at tålelige arbejdstider godt kan gå hånd i hånd med at arbejde på et så stort og profileret projekt som metroen, siger faglig sekretær Jonas Andersen fra BJMF.

Mange af de fagretslige sager fra metroen har netop handlet om omfattende underbetaling i forbindelse med overarbejde.

LÆS OGSÅ: Top 10: Italienske bagmænd har løndumpet for 70 millioner i Danmark

Både BJMF og Copenhagen Metro Team erklærer sig godt tilfredse med lønaftalen.

- Vi har forståelse for, at der er nogle af rettighederne i overenskomsterne, som fagforeningen værner om. Omvendt er aftaler som den her gode for arbejdsgiverne, fordi det giver os større fleksibilitet og mulighed for at give den gas for at nå vores deadlines, siger Sigurd Nissen-Petersen fra Copenhagen Metro Team.