Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
TEMA
Metro
TEMA
Metro

3F og vikarbureauet Adecco udkæmper faglig tvist om vilkårene for polske metroarbejdere, der knoklede op til 34 dage i træk og mere end 90 timer på en uge. Sagen kan vokse sig til Danmarks suverænt største om lønsnyd.

Metrobyggeriet i København er endt i flere store sager om lønsnyd for millioner af kroner. Nu kan der komme en ny, rekordstor sag.
Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix

Hvis en aktuel sag om underbetaling af polske metroarbejdere falder ud til fagbevægelsens fordel, kan der være lagt i kakkelovnen til Danmarks suverænt største fagretslige sag med et erstatningskrav på et trecifret millionbeløb.

Det er verdens største vikarbureau Adecco, der anklages for systematisk at have brudt overenskomstens bestemmelser om arbejds- og hviletid og overtidsbetaling på metrobyggeriet i København.

- Adecco har udnyttet deres medarbejdere ved at lade dem arbejde som en slags daglejere, hvor de bliver sendt rundt på metroens forskellige byggepladser og arbejder døgnet rundt i et vanvittigt antal timer, og vi mener ikke, de har fået den fornødne overtidsbetaling, siger faglig sekretær Silas Grage fra 3F's københavnske afdeling for bygge-, jord- og miljøarbejdere (BJMF).

Sagen, der behandles i voldgiftsretten i disse dage, omhandler tre polske bygningsarbejdere og 3F-medlemmer, som Adecco udlejede til skiftende arbejdsgivere på metrobyggeriet i perioden 2013-2016.

Timesedler viser, hvordan de tre vikarer har knoklet løs på alle tidspunkter af døgnet. En af dem har arbejdet i 34 dage i træk uden fridøgn og haft tre sammenhængende arbejdsuger med mere end 91 timer pr. uge. En anden arbejdede i skiftende aften- og nattevagter på op til 12 timer og endte med at være så udkørt, at han tabte et stort betonelement fra sin kran.

Vil kræve erstatning for 1500 vikarer

I den aktuelle sag kræver 3F BJMF 1,7 millioner kroner af Adecco som erstatning for manglende overtidsbetaling til de tre medlemmer.

Men sagen kan komme op i helt anden og rekordstor liga, fordi Adecco gennem årene har sendt hele 1500 vikarer ud til metrobyggeriet. Alene 2016 havde Adecco knap 600 mand i arbejde på metroen.

Faglig sekretær Silas Grage fra 3F BJMF mener, at de gentagende brud på arbejdstidsbestemmelserne og manglende overtidsbetaling gør sig gældende for samtlige 1500 vikarer, og det kan sende det samlede krav op på mere end 100 millioner kroner.

Ifølge arbejdsmarkedseksperter vil det være den med afstand største faglige sag i Danmark.

- Hvis overenskomsten systematisk er blevet brudt, kan beløbet hobe sig op. Et krav på over 100 millioner til Adecco vil være mere end fire gange så meget som i den hidtil største danske sag. Jeg har ikke kendskab til, at der på europæisk plan har været andre sager i det luftlag, siger lektor og arbejdsmarkedsforsker på Aalborg Universitet Bjarke Refslund.

Jens Arnholtz, der er lektor ved Forskningscenter for Arbejdsmarkeds- og Organisationsstudier på Københavns Universitet, kalder det for en “kæmpe stor sag”.

- Erfaringen viser, at de helt store krav oftest bliver nedskrevet en del, men en sag om et trecifret millionbeløb vil stadig være den største faglige sag, vi nogensinde har set, siger han.

Omfattende lønsnyd på metroen

Det er langtfra første gang, at det københavnske metrobyggeri fører til faglige tvister om lønsnyd og social dumping.

Hovedparten af de økonomisk største sager om løndumping stammer netop fra metroen. I den største enkeltstående sag blev den italienske entreprenør CIPA i 2015 idømt 22 millioner kroner i bod og efterbetaling for at have underbetalt flere hundrede ansatte.

LÆS OGSÅ: Metrofirma idømt historisk bod for lønsnyd

Manglende overtidsbetaling har været et gennemgående tema i de faglige sager fra metroen. Det er nemlig ikke nok at aflønne sine medarbejderne for alle timer, de har arbejdet, overenskomsten giver dem også krav på ekstrabetaling, når de med kort varsel bliver pålagt at arbejde ud over de 37 ugentlige timer.

- Overenskomster inden for byggeriet giver som udgangspunkt mulighed for meget stor fleksibilitet, hvor der i perioder kan arbejdes op til 60 timer om ugen. Men der er også nogle krav og betingelser for, hvordan det skal foregå, og arbejdet skal være varslet i god tid. Det er ikke godt nok at varsle fra dag til dag, så arbejdstagerne aldrig ved, hvornår de skal arbejde, og hvornår de har fri. Og hvis overenskomstens regler om arbejdstid bliver brudt, så skal der efterbetales overtid, siger arbejdsmarkedsforsker Jens Arnholtz fra FAOS og fortsætter:

- Vi kender ikke udfaldet af den aktuelle sag, men vi har igen og igen set, at vikarbureauerne på metrobyggeriet ikke kan holde sig inden for reglerne og taber sager om arbejdstid.

‘Behandles som daglejere’

Byggegruppen i 3F varetager interesserne for knap 70.000 medlemmer i bygge- og anlægsbranchen.

Her hæfter næstformand Palle Bisgaard sig ved sagens principielle spørgsmål om udnyttelse af udenlandsk arbejdskraft.

- Det allervigtigste ved sagen er, at den gør det fuldstændig klart, at selvom de her virksomheder er omfattet af en overenskomst med alle de reguleringer om ordentlig løn og vilkår, der følger med, så bryder de systematisk reglerne og behandler deres ansatte som de rene daglejere, der bare skal adlyde, når arbejdsgiver har brug for deres arbejdskraft.

LÆS OGSÅ: Ny sag fra metroen: Smæk til verdens største vikarbureau

Adecco: Alt for stort krav

Topchef i Adecco, Mickey Maymann, afviser over for Fagbladet 3F, at vikarbureauet har brudt reglerne i det omfang, som de anklages for af 3F.

- Vi har begået fejl, men ikke i den kaliber. Kravet på 1,7 millioner for de tre polske medarbejdere er meget langt fra, hvad der er rimeligt, som vi ser det.

Mickey Maymann vil endnu ikke forholde sig til, hvordan Adecco vil reagere på at blive stillet over for et trecifret millionkrav om lønsnyd.

- Jeg frygter det ikke, men nu afventer vi først, at der kommer en afgørelse i den aktuelle sag, siger han.

Hovedentreprenøren på metrobyggeriet i København, Copenhagen Metro Team, har ingen kommentarer til sagen, men understreger i en mail, at de har “videreformidlet al relevant og nødvendig information, for at man kan arbejde inden for rammerne af de kontraktlige forpligtelser.”