Gå til hovedindhold
To vikarer knoklede i døgndrift på metroen for Adecco og får nu efterbetaling. Flere sager på vej mod vikar-giganten.
FOTO: Niels Ahlmann Olesen/Scanpix

Polske vikarer knoklede 16 timer i døgnet og skiftede arbejdsplads 65 gange på et år. Vikar-giganten Adecco bidrager til et ræs mod bunden, mener faglig sekretær.

‘Better work, better life’ - eller på dansk ‘bedre arbejde, bedre liv’.

Sådan lyder sloganet for verdens største vikarbureau Adecco.

Men for to polske vikarer var der slet ikke tid til at have et liv ved siden af arbejdet for vikar-giganten.

I en ny sag fra metrobyggeriet har voldgiftsretten slået fast, at Adecco skal efterbetale 110.000 kroner til to vikarer, som har knoklet i et omfang, der ligger helt uden for overenskomstens bestemmelser om arbejdstid.

- De har haft nogle helt vanvittige arbejdstider og er blevet kastet rundt mellem forskellige arbejdsgivere på metroen. De har haft dobbeltvagter, weekendvagter og har aldrig vidst, hvornår eller hvor lang den næste vagt ville blive, siger Silas Grage, der er faglig sekretær i 3F’s københavnske afdeling for bygge-, jord- og miljøarbejdere (BJMF). 

Skiftede arbejdsplads 65 gange på et år

En af de to polske vikarer skal have efterbetalt 80.000 kroner.

Han arbejdede som kranfører, og i løbet af 2016 blev han ikke mindre end 65 gange sendt rundt til forskellige arbejdsgivere og byggepladser på metroen.

I en periode arbejdede han 16 timer i døgnet, og ved flere lejligheder gik der 15 dage med skiftende arbejdstider - aften, nat og dag - før han havde fri.

- Det giver selvfølgelig et vikarbureau en enorm fordel, hvis de kan presse folk på den måde. Men i dagens Danmark skal lønmodtagere ikke behandles som daglejere uden rettigheder. Det er grov underbydning af arbejdsmarkedet, og Adecco bidrager til et ræs mod bunden, siger faglig sekretær Silas Grage.

Helt uden for overenskomsten

Vikarfirmaet Adecco servicerer blandt andet metroens hovedentreprenør Copenhagen Metro Team (CMT) med arbejdskraft.

CMT har 21 forskellige arbejdspladser på metro-projektet - alle med forskellige arbejdstider.

I 2015 og 2016 udsendte Adecco omkring 500 vikarer til CMT for at arbejde på metroen.

I sagen fra voldgiftsretten fastslår dommer Børge Dahl, at de to polakker er blevet budt nogle arbejdsforhold, der ligger helt uden for overenskomsten.

- Der er alt for mange afvigelser i forhold til overenskomstens bestemmelser om arbejdets tilrettelæggelse, ændring og ophør, som ikke har fornøden baggrund i overenskomstens bestemmelser om arbejdstid, står der i dommen.

Det er blandt andet bestemmelserne om skifteholdsarbejde og varsling af arbejdstid, der har været i centrum i sagen.

Adecco erkender ansvar

Mickey Maymann, der er direktør for Adecco i Danmark, medgiver, at overenskomsten er blevet brudt, og at de to vikarer har arbejdet for meget. Han erkender også, at det er Adeccos ansvar, at reglerne bliver fulgt, selvom de har sendt vikarerne videre til CMT og underentreprenørerne på metroen.

- Det er vores overordnede ansvar, at arbejdstidsreglerne bliver fulgt, og det har vi ikke været gode nok til at føre kontrol med. Derfor har vi indført et nyt system for at sikre en bedre planlægning af vikarernes arbejdstider. 

- Hvad tænker du om det arbejdsliv, de to polakker har haft på metroen, hvor de har knoklet i dobbeltvagter og konstant skiftet arbejdsgiver?

- Det er ikke hensigtsmæssigt, at man arbejder så meget. Men de er ikke blevet tvunget. De har selv sagt ja til overarbejde og har tjent en ret god løn på det.

- Jeg mener ikke, de er blevet snydt for lønkroner, siger Mickey Maymann.

Det er dog en sandhed med modifikationer, mener faglig sekretær Silas Grage.

- Det er rigtigt, at de to vikarer har fået løn for alle deres timer, men der er nogle helt klare regler om overarbejdsbetaling, som ikke er blevet fulgt. Ellers ville Adecco jo heller ikke skulle efterbetale løn, siger han.

Kan blive dyr sag

Voldgiftssagen mellem 3F BJMF og Adecco endte i et forlig. De to polske vikarer får henholdsvis 80.000 og 30.000 kroner i efterbetaling.

3F BJMF planlægger nu at føre en lang række lignende sager fra metroen mod Adecco og tage dem videre til Arbejdsretten.

Hvis Arbejdsretten fælder dom om bod, kan det ifølge Silas Grage blive en dyr fornøjelse for Adecco.

- Det kan godt blive et tocifret millionbeløb, vi kræver, siger han.