Gå til hovedindhold
En enkelt byggeplads på Metro Cityringen har ikke haft arbejdsulykker med fravær i to år.
Bax Lindhardt/Scanpix Ritzau

Metro Cityringen i København har i mange år været plaget af ulykker, men er nu en langt mere sikker arbejdsplads for de mange byggearbejdere.

Det er lykkedes for hovedentreprenøren på Københavns store metrobyggeri at knække ulykkeskurven.

Copenhagen Metro Team kan nu fejre et år uden arbejdsulykker på 10 af Metro Cityringens byggepladser.

På metrobyggeriet ved Enghave Plads på Vesterbro er der endda gået to år uden ulykker, der har udløst sygefravær.

Det skriver Licitationen.

Metro Cityringen er et af de største metrobyggerier i Europa og har tidligere været præget af et højt antal arbejdsulykker, påbud og bøder fra Arbejdstilsynet.

I perioden 2011-2016 blev der registreret 338 arbejdsulykker på byggeriet.

LÆS OGSÅ: Påbud i massevis – 1.484 sager på Cityringen

Vicedirektør i Copenhagen Metro Team, Sigurd Nissen-Petersen, glæder sig over den positive udvikling.

- Vi måtte sande, at der var nogle i Danmark hidtil usete udfordringer på et projekt i Cityringens størrelsesorden. Det har krævet en helt ny model til at integrere udenlandske medarbejdere og virksomheder med den danske arbejdsmarkedsmodel og tankegang. Derfor satte vi sammen med Arbejdstilsynet og fagforeningerne alle kræfter ind på at skabe sikrere arbejdspladser gennem en sikkerhedskultur, der dagligt 'masseres ind' hos samtlige medarbejdere og alle involverede, siger Sigurd Nissen-Petersen til Licitationen.

Kulturudfordringer

Der har været mellem 4.000 og 5.000 byggearbejdere fra 24 forskellige lande om at etablere metrotunneler, lægge skinner og udføre mange andre krævende anlægsarbejder på Cityringen, hvilket har givet nogle kulturelle og sproglige udfordringer i bestræbelserne på at sikre et trygt og sikkert arbejdsmiljø.

LÆS OGSÅ: Metroarbejdere får 9,5 millioner kroner efter lønsnyd

- Mange udenlandske arbejdere kender ikke deres rettigheder. De kommer hertil med en anden kultur, hvor helbredet måske ikke vægtes så højt i forhold til at tjene penge, siger Silas Grage, der er faglig sekretær i 3F’s københavnske afdeling for bygge-, jord- og miljøarbejdere (BJMF).

Silas Grage har fulgt metrobyggeriet de sidste fire år, og han roser det sikkerhedskoncept, ‘Think Safety’, der er udviklet på projektet.

- Hele konceptet med, at man tænker sikkerhed ind i alt, man gør, betyder, at man har ændret hele mentaliteten. Sikkerhed ligger simpelthen i tankegangen nu. Samtidig har det betydet rigtig meget, at vi har fået organiseret folk på stedet. Der er blevet valgt tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter, så folk har haft nogle at gå til, hvis de har oplevet problemer med sikkerheden, siger han. 

Kan være forsinkelser

Det er italienske Salini Impregilo Group, der ejer Copenhagen Metro Team.

Metro Cityringen skal efter planen åbne i juli 2019, men der er lige kommet meldinger om, at enkelte stationer er ramt af forsinkelser.

Berlingske Business har set dokumenter, som viser, at Østerport Station først kan stå klar i 2020, mens stationen på Poul Henningsens Plads, også på Østerbro, forventes færdig i efteråret 2019.