Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Siden 2011 har metrobyggeriet i København modtaget 1.484 sager fra Arbejdstilsynet, hvoraf 1130 af dem var strakspåbud. Det er for højt, og forbedringerne kom for sent, mener seniorforsker.

1484 sager fra Arbejdstilsynet til metrobyggeriet er for mange, mener både seniorforsker og 3F.
Arkiv: Joachim Rode

Strømfare, manglende flugtveje og manglende sikring mod nedstyrtning er bare nogle af de påbud, som Arbejdstilsynet har givet metrobyggeriet i tidens løb.

Der har været 1.130 strakspåbud, og 1.484 sager i alt, siden byggeriet af Cityringen gik i luften for syv år siden.

- Generelt er det rigtig mange påbud, og tallet har også været for højt. Et påbud er jo en overtrædelse af loven og afspejler, at der potentielt har været en uacceptabel risiko for at nogle kunne komme til skade i arbejdet, siger Johnny Dyreborg, der er seniorforsker hos Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.

Foruden de mange strakspåbud har metroselskaberne fået 58 forbud, som regnes for den hårdeste reaktion, som Arbejdstilsynet kan give. Et forbud gives kun, “hvis der er overhængende og betydelig fare for medarbejdernes eller andres sikkerhed og sundhed.”

- Det er mange afgørelser. Arbejdstilsynet har fulgt byggeriet tæt fra begyndelsen for at sikre, at de udenlandske entreprenører helt fra start blev opmærksomme på det danske sikkerhedsniveau. Det høje antal afgørelser viser, at der desværre har været noget at komme efter i byggeperioden, skriver Arbejdstilsynet i et svar til Fagbladet 3F.

LÆS OGSÅ: OVER 1.000 FARLIGE FORHOLD PÅ METROENS CITYRING

Projektets hovedentreprenør, Copenhagen Metro Team (CMT), er glad for “det tætte samarbejde med Arbejdstilsynet”, som dagligt har aflagt dem besøg og afgivet påbud.

- I 2015 tog vi emnet op, for vores tal var dårlige. Vi kunne se, at vi havde et problem, og særligt på ulykkesdelen lå vi højere end landsgennemsnittet. Derfor satte vi en række initiativer i gang for at få struktureret arbejdet på pladserne bedre, siger Sigurd Nissen-Petersen, der er underdirektør for CMT.

Dalende tal 

Sidste år blev tallet for de forskellige påbud dog halveret, og de er generelt faldet siden 2016. Men de dalende påbudstal skal også ses i lyset af, at byggeriet i samme periode nærmede sig sin ende, og antallet af metroarbejdere blev formindsket. I starten af 2017 stoppede den sidste boring, og antallet af metroarbejdere, der forlod projektet her, lå i nærheden af 1.000.

- Efterhånden som konstruktionsarbejdet i metroen ebber ud, vil jeg forvente at påbudene også gør det. Så på den måde falder tallene af en åbenlys grund. Men man kunne have ønsket, at effekten af de forskellige tiltag mod færre påbud havde slået tydeligere gennem tidligere, siger Johnny Dyreborg.

CMT hæfter sig derimod ved, at tallene bevæger sig i den rigtige retning:

- Vi kan se, at påbudstallene falder i 2016 og 2017 og bekræfter den positive bevægelse, vi satte i gang fra 2015, siger Sigurd Nissen-Petersen.

Overtrædelserne har indtil videre udløst bøder på i alt 4.280.000 kroner, og beløbet vil formentlig vokse, efterhånden som flere sager bliver afgjort. 

Forventer forbedring

I fremtiden skal der af Metroselskabet både bygges ny metrolinje og letbane i København, hvilket Johnny Dyreborg håber bliver mindre påbudsfyldt. 

- Erfaringen fra de mange påbud skal gerne flyttes ind i de nye projekter. Min forventning er, at erfaringerne omkring sikkerheden vil blive taget med, så vi i fremtiden vil se lavere ulykkesrater. Det håber jeg, for ellers vil det være problematisk, siger Johnny Dyreborg. 

Også hos 3F krydser man fingre for, at de fremtidige projekter bliver mindre problemfyldte end Cityringen. 

- Jeg håber i høj grad, at tingene bliver bedre, og at de har lært af deres fejl. Der er blevet gjort en seriøs indsats fra Metroselskabet og CMT’s side for at få rettet op på katastrofale tilstande, men det er nødvendigvis ikke noget at prale af, for tallene har været høje. Derudover har der været episoder, som vi ikke kender til, og som aldrig kommer frem, siger Silas Grage, der er faglig sekretær i 3F’s københavnske afdeling for bygge-, jord- og miljøarbejdere (BJMF).