Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
TEMA
Metro
TEMA
Metro

45 metro-arbejdere får efterbetalt omkring 200.000 kroner hver i løn med fem års forsinkelse. Det er Danmarkshistoriens første sag om kædeansvar, siger 3F.

45 metroarbejdere blev udsat for "systematisk lønsnyd" af deres portugisiske arbejdsgiver, betonfirmaet Cinterex. Nu får de hver over 200.000 kroner tilbage i løn.
Arkivfoto: Joachim Rode

45 metro-arbejdere får nu 9,5 millioner kroner tilbage i løn, som de blev snydt for, mens de arbejdede på metrobyggeriet for det portugisiske betonfirma Cinterex.

Dermed slutter knap fem års kamp om, hvem der skal betale regningen efter metro-firmaet Cinterex gik konkurs i 2013.

- Det har været en lang og sej kamp, men nu kan vi endelig udbetale den løn, som de her 45 ansatte har ventet på så længe, fortæller Silas Grage.

Han er faglig sekretær hos Bygge-, Jord- og Miljøarbejdernes Forbund (BJMF), der organiserer størstedelen af de ansatte på Metro Cityringen.

Fik 45 kroner i timen 

Allerede i 2013 kunne Fagbladet 3F afsløre, at rumænske og portugisiske arbejdere blev udsat for omfattende løndumping af det portugisiske betonfirma Cinterex, som arbejdede på metrobyggeriet.

En af de ansatte hos Cinterex var Ricardo Caseiro.

- Vi arbejdede 10 timer i døgnet, også i weekender. Vi fik 45 kroner i timen og aldrig overtidsbetaling, fortæller han.

Ricardo Caseiro arbejdede for Cinterex indtil firmaet pludselig lukkede. "De svindede deres egne ansatte," fortæller han
Ricardo Caseiro arbejdede for Cinterex indtil firmaet pludselig lukkede. "De svindede deres egne ansatte," fortæller han FOTO: Joachim Rode

Det fik fagforeningen 3F BJMF til at rejse en fagretslig voldgiftsag mod Cinterex på omkring 10 millioner kroner.

Senere samme år lovede bygherren på metrobyggeriet, Metroselskabet, at de snydte arbejdere ville få deres penge, også selvom Cinterex skulle finde på at flygte fra regningen efter sagens afgørelse.

Kort efter gik Cinterex pludselig konkurs og uden penge i firmaet, stod de ansatte uden mulighed for at få deres retmæssige løn.

Men med ordene fra Metroselskabet som løftestang gennemførte 3F BJMF en fagretslig voldgiftsag mod firmaet og fik medhold i 2017. 

Her afgjorde voldgiftsretten, at Cinterex “bevidst, groft og systematisk” havde tilsidesat overenskomsten og underbetalt sine medarbejdere.

Uden penge i boet efter Cinterex så det dog sort ud med at få lønnen skrabet ind. 

Alligevel valgte Copenhagen Metro Team (CMT), som er hovedentreprenør på Metro Cityringen, at betale regningen efter Cinterex på i alt 9,5 millioner kroner.

3F: Danmarks første sag om kædeansvar

Ifølge Silas Grage, der er faglig sekretær hos 3F BJMF, er sagen om de tidligere Cinterex-ansatte dermed den første om kædeansvar herhjemme.

Kædeansvar betyder kort sagt, at en arbejdsgiver, der hyrer et firma til en opgave, overtager firmaets regninger og ansvar, hvis dette firma går konkurs eller render fra sit ansvar.

- Vi mener bestemt, at her er tale om kædeansvar. Der er ingen penge tilbage at hente i Cinterex, og i stedet går CMT ind og betaler, siger han.

Selvom CMT har været aktiv i sagen om at få betalt de tidligere ansatte hos Cinterex, vil vicedirektør Sigurd Nissen-Petersen dog ikke gå så langt som at kalde det kædeansvar.

- Vi tager et stort ansvar som hovedentreprenør og det har vi også valgt at gøre her. Men der er ikke formelt set kædeansvar på det her projekt. Ikke på den kontrakt vi har, siger Sigurd Nissen-Petersen.

De 9,5 millioner kroner bliver nu fordelt mellem de 45 metro-arbejdere. Her får hver metro-arbejder omkring 200.000 kroner tilbage i gennemsnit.