Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).

Trods korruptionstiltale og konkurs har italienske Condotte stadig to pladser i bestyrelsen for det danske selskab, der skal stå for opførslen af Storstrømsbroen. Nu skal de ud, siger chef i Vejdirektortet.

Vejdirektoratets projektdirektør Erik Stoklund Larsen forventer, at skandale- og konkursramt italiensk firma vil blive udelukket fra at spille en rolle i det selskab, der skal opføre den nye Storstrømsbro.
Vejdirektoratet

Det italienske byggekonsortium, der har vundet kontrakten på Storstrømsbroen, skal skille sig af med to bestyrelsesmedlemmer fra det skandaleramte firma Condotte, der er ved at gå konkurs.

Så klar er udmeldingen fra Vejdirektoratets projektdirektør Erik Stoklund Larsen, der har ansvaret for den nye bro til 2,1 milliarder skattekroner.

- Vi forventer, at Condottes bestyrelsesmedlemmer vil blive fjernet fra det danske selskab, nu hvor Condotte ikke længere kan være med i projektet, siger han til Fagbladet 3F.

Firmaet Condotte står sammen med et andet byggefirma fra det italienske konsortium, der skal opføre Storstrømsbroen, tiltalt for korruption i Italien og har siden januar været under økonomisk rekonstruktion.

Det økonomiske kaos hos Condotte har blandt andet betydet, at de er blevet smidt ud af et milliardbyggeri i Norge, og at de i månedsvis ikke har betalt løn til sine 3000 ansatte.

I tirsdags kastede det store entreprenørfirma så håndklædet i ringen og begærede sig konkurs hos de italienske myndigheder.

LÆS OGSÅ: Nu ramler det: Italiensk Storstrømsbro-firma begærer sig konkurs

Italienerne har øjensynligt ikke givet Vejdirektoratet direkte besked om udviklingen, men projektdirektør Erik Stoklund Larsen slår fast, at samarbejdet med Condotte stopper her.

- Condotte kan selvfølgelig ikke være en del af projektet længere. De ryger ud af aftalen. Vi afventer en formel henvendelse fra konsortiet om den her udvikling, og så skal vi finde ud af, hvordan Condotte rent praktisk bliver skrevet ud af kontrakten, siger han.

Undersøgte ikke økonomien

Fagbladet 3F kunne allerede i januar afsløre, at Vejdirektoratet ikke fik lavet en grundig økonomisk undersøgelse af de tre selskaber i det italienske byggekonsortium, inden de tildelte dem kontrakten på at bygge Danmarks tredjestørste bro, Storstrømsbroen.

LÆS OGSÅ: Gav konkurstruede brobyggere milliardkontrakt: Vejdirektoratet undersøgte ikke økonomien

I februar – efter sagerne om korruptionsanklager og dårlig økonomi kom for dagens lys – fik Condotte dog reduceret sin ejerandel i det italienske konsortium betragteligt, da de blev nedskrevet til 0,01 procent.

Det skandaleramte firma har imidlertid beholdt sine to pladser i bestyrelsen for det danske firma Storstroem Bridge Joint Venture (SBJV), som det italienske konsortium har oprettet til at stå for brobyggeriet og tage imod de 2,1 milliarder kroner fra den danske statskasse.

Bestyrelsesposter giver indflydelse

LÆS OGSÅ: Storstrømsbroen: Droppede firmaer dominerer bestyrelse

Ekspert i selskabsret og lektor ved Copenhagen Business School Troels Lilja fastslog i sidste uge over for Fagbladet 3F, at Condottes bestyrelsesposter gør dem i stand til at påvirke retningen for det danske selskab SBJV.

- Det giver reel indflydelse på, hvordan selskabet ledes og hvilke valg, der træffes, udtalte han.

Det er altså de to bestyrelsesmedlemmer, som Vejdirektoratet nu kræver udelukket fra SBJV. 

Fagbladet 3F har spurgt det italienske byggekonsortium, om man vil tage konsekvensen af Condottes konkurs og fratage firmaet sine bestyrelsesposter i det danske Storstrømsbro-selskab, men det ønsker konsortiets danske pressetalsmand ikke at svare på.

Endnu en brobygger kan gå konkurs

Hovedpinen stopper imidlertid ikke her for det italienske konsortium. Endnu et af de i alt tre firmaer, der blev godkendt til at bygge Storstrømsbroen, er nemlig også ude i store økonomiske problemer og kan risikere samme skæbne som Condotte.

LÆS OGSÅ: Afsløring: Familie til korrupte italienere bag dansk Storstrømsbro-firma

Entreprenørfirmaet Grandi Lavori Fincosit (GLF) har således  fået 180 dage til at overbevise de italienske myndigheder om deres økonomiske duelighed, ellers vil de også være tvunget til at begære sig konkurs. 

Ligesom Condotte har GLF to pladser i bestyrelsen for SBJV og dermed altså også indflydelse på det danske brobygger-selskab.

Vejdirektoratets projektdirektør Erik Stoklund Larsen finder situationen trist, men mener ikke, at det vil betyde noget for anlægsarbejdet på Storstrømsbroen.

- De nøglepersoner og eksperter, der er vigtige at have med ombord, er ansat direkte i konsortiet, og de øvrige tekniske kompetencer, som Condotte og GLF har, kan fås på markedet. Vi har eksperter på projektet, som vi føler os trygge ved, og det er Itinera (det tredje og ledende selskab i byggekonsortiet, red.), der nu styrer hele processen og har stillet fuld garanti, siger han.