Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).

Storentreprenøren Condotte, der var udpeget til at bygge Storstrømsbroen, begærer sig konkurs efter stribe af skandaler. Vejdirektoratet fastholder, at det ikke betyder noget for Storstrømsbroen.

Den nye Storstrømsbro har været ramt af skandaler, efter Fagbladet 3F kunne afsløre sager om korruption og dårlig økonomi.
FOTO: Sindre Sverdrup Strand/Bygg.no

Efter måneders forhandlinger og tidstrækkeri kaster det italienske entreprenørfirma Condotte nu håndklædet i ringen og begærer sig konkurs hos de italienske myndigheder.

Condotte er et af de tre firmaer, der har kontrakt på at bygge den nye Storstrømsbro mellem Sjælland og Falster for 2,1 milliarder skattekroner.

Nyheden om Condottes konkurs bekræftes af et dokument fra det italienske ministerium for økonomisk udvikling, som Fagbladet 3F har fået tilsendt. 

Her fremgår det, at Condotte i dag vil erklære sig insolvent og begære selskabet konkurs.

En pressetalsmand fra Condotte bekræfter ligeledes over for Fagbladet 3F, at selskabet i dag har indsendt sin konkursbegæring til retten i Rom.

LÆS OGSÅ: Italienske firmaer i Storstrømsbyggeri tiltalt for korruption

Condotte har siden december været en torn i siden på det italienske byggekonsortium, der er udpeget til at opføre den nye Storstrømsbro.

Korruptionsanklager og kaotisk økonomi

Firmaet er tiltalt for medvirken til korruption i et milliardprojekt i Venedig, og den nu forhenværende topchef Duccio Astaldi er blevet anholdt og er mistænkt i to forskellige sager om korruption og bestikkelse.   

Dertil kommer de massive økonomiske problemer, som i det seneste halve år har sendt Condotte ud på et kapløb mod tiden for at overbevise myndigheder og kreditorer om deres økonomiske duelighed.

Flere forsøg på at lade internationale kapitalfonde overtage dele af Condotte er imidlertid slået fejl, og i mere end tre måneder har storentreprenøren ikke kunnet udbetale løn til sine 3.000 ansatte. 

På et møde i aftes i det italienske økonomiministerium, hvor bank-, domstols- og fagforeningsrepræsentanter også deltog, blev det så besluttet, at det er game over for Condotte.

LÆS OGSÅ: Nye skandale på Storstrømsbroen: Topchef anholdt i korruptionssag

Ifølge Fagbladet 3F’s oplysninger vil de italienske myndigheder nu straks fratage ejerne kontrollen af selskabet. 

Det sker som et led i en særlig lov - Legge Marzano - som giver den italienske stat mulighed for at overtage kontrollen af store selskaber med strategisk værdi for landet, som er blevet insolvente.

Herefter vil staten udpege en repræsentant til at sælge hele selskabet eller dele af det.

Endnu en brobygger kan gå konkurs

Condottes vedvarende økonomiske problemer fik i februar det italienske byggekonsortium, der er ledet af selskabet Itinera, til at nedskrive Condottes rolle i Storstrømsbro-projektet til symbolske 0,01 procent.

Condotte er imidlertid ikke det eneste selskab, der er ramt af skandaler og kaotisk økonomi.

Også byggefirmaet Grandi Lavori Fincosit (GLF), der udgør den sidste tredjedel af Storstrømsbro-konsortiet, er tiltalt for korruption i sagen fra Venedig og kan ende med at gå konkurs. 

LÆS OGSÅ: Afsløring: Familie til korrupte italienere bag dansk Storstrømsbro-firma

Ligesom Condotte har de haft svært ved at få betalinger ind for store anlægsprojekter, og de har nu fået en frist på 180 dage til at rekonstruere firmaet og få nedbragt deres gæld.

Også GLF er lige nu nedskrevet til 0,01 procent i Storstrømsbro-projektet.

Vejdirektoratet: Ingen praktisk betydning

Vejdirektoratet, der er bygherre på Storstrømsbroen, skriver i et svar til Fagbladet 3F, at Condottes konkurs ikke vil få nogen betydning for hverken kontrakten med det italienske konsortium eller selve anlægsarbejdet på den nye bro.

- Konkursbegæringen har ingen praktisk indvirkning på Vejdirektoratets kontrakt med konsortiet om at bygge Storstrømsbroen. Det skyldes at Condottes andel i kontrakten i forvejen var nedskrevet til 0,01 procent på grund af længere tids økonomiske vanskeligheder i selskabet.

LÆS OGSÅ: Efter skandalesager: Lønbonus på 150.000 til chefer for Storstrømsbroen

- Dagens hændelse har ingen praktisk betydning for forberedelserne og gennemførelsen af projektet. Vejdirektoratet forventer i efteråret at tage hul på byggeriet af et havneanlæg og arbejdsareal på Masnedø til byggeriet af Storstrømsbroen med åbning for biltrafikken i 2022 og togtrafikken i 2023, lyder det fra projektdirektør Erik Stoklund Larsen.

Fagbladet 3F har forsøgt at få en kommentar fra det italienske byggekonsortium, der skal opføre Storstrømsbroen.