Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Flere unge chauffører føler sig snydt, udnyttet og udsat for alt for hårdt arbejde hos firmaet HO Transport. De var ikke gearet til jobbet, og alt er, som det skal være, mener ejeren af firmaet.

19-årige Jasper Bruun overvejede at begå selvmord på jobbet som chauffør.
Privat

Stress og en bøde. Det står 19-årige Jasper Bruun fra Grenaa tilbage med efter fire måneders ansættelse som chauffør hos transportfirmaet HO Transport i Hammel.

Chaufføren kørte for firmaet i en varebil med pakker i Jylland. Han fortæller, at han mødte på arbejde mellem klokken fem og seks om morgenen og ofte var på arbejde til mellem klokken ni og elleve om aftenen.

- Jeg har seriøst tit overvejet at køre ind i autoværnet. Jeg blev presset så langt ud, at jeg overvejede at tage mit eget liv. Jeg har været tæt på at påkøre lastbiler og biler, fordi jeg var ved at falde i søvn. Det var ikke en rar følelse. Overhovedet ikke. Og det er overhovedet ikke ansvarligt, siger Jasper Bruun.

Chaufføren fortæller, at han på grund af træthed på jobbet én gang lagde sig ind på en rasteplads for at sove.

- Det blev jeg nødt til. Men chefen blev pissegal på mig, siger Jasper Bruun.

Læs også: 18-årig chauffør faldt i søvn på motorvej: Kørte 19 timer med én tissepause

Gik ned med stress

I slutningen af maj i år valgte han selv at sige sit job op som varebilschauffør hos HO Transport.

- Jeg gik ned med stress og fik en depression på grund af arbejdspres. Det var for meget, for mange timer. Jeg har også en familie, som jeg gerne ville hjem til. Det kunne man ikke, siger Jasper Bruun og fortæller, at han har et mindre barn.

Chaufføren oplyser, at han aldrig fik en ansættelseskontrakt fra HO Transport. Han tjente 13.200 og 16.500 kroner i løn om måneden før skat i perioden 21. marts til 20. maj 2018, viser de to lønsedler, han har fået udleveret.

I begyndelsen af juni fik Jasper Bruun tilsendt en bøde fra Nordjyllands Politi. Det skyldtes, at politiet havde stoppet ham 24. maj på motorvejen ved Støvring på et tidspunkt, hvor varebilen var overlæsset med 580 kilo ifølge bødeforelægget.

- Vi kørte dagligt med overlæs. Vi blev lovet, at hvis vi blev stoppet med overlæs, så ville bøden blive betalt af firmaet. Jeg har kontaktet ejeren af HO Transport flere gange, men nu svarer han ikke længere på mine sms’er. Så nu står jeg med bøden, siger Jasper Bruun.

Læs også: Lange arbejdsdage: Brian kørte mange timer i træk

Græd i bilen

23-årige Mike Jelle kørte tre uger som chauffør hos HO Transport.
23-årige Mike Jelle kørte tre uger som chauffør hos HO Transport.

23-årige Mike Jelle fra Grenaa kørte i varebil som chauffør for HO Transport i knap tre uger af maj i det nordvestlige Jylland. Arbejdsdagene var på mindst 14 timer og op til 18 timer i døgnet, fortæller han. I alt arbejdede chaufføren 230,5 timer i perioden, viser hans egen opgørelse.

- Det var alt for mange timer og for lidt søvn. Selvom jeg ifølge gps’en i bilen skulle dreje, kørte jeg bare lige ud. Til sidst kunne jeg ikke mere. Jeg gik helt ned, siger Mike Jelle og bekræfter, at Jasper Bruun en dag fandt ham grædende i varebilen på en holdeplads.

Mike Jelle oplyser, at han aldrig fik en ansættelseskontrakt, inden han selv sagde jobbet op. Chaufføren tjente 9.900 kroner før skat for sit arbejde for HO Transport, viser hans eneste lønseddel. Chaufførens arbejdstid blev af HO Transport opgjort til 66,6 timer ifølge lønsedlen.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Mike Jelles eget timeregnskab.
Mike Jelles eget timeregnskab.

Følte, at bilen kørte selv

25-årige Glenn Bertelsen kørte knap to måneder som chauffør for HO Transport.
25-årige Glenn Bertelsen kørte knap to måneder som chauffør for HO Transport. FOTO: Privat

Den 25-årige chauffør Glenn Bertelsen fra Randers var ansat i knap to måneder i foråret hos HO Transport, hvor han også kørte med pakker i varebil. 3F’eren oplyser, at han ofte kørte med meget overlæs på nordjyske veje.

Det fremgår af Glenn Bertelsens ansættelseskontrakt, at han skulle møde klokken seks om morgen, og at arbejdstiden var “fleksibel, idet den slutter, når alt gods er leveret/afhentet”. Typisk var chaufføren på arbejde fra klokken 06.00 til klokken 19.00 eller 20.00, fortæller han.

- Det var hårdt arbejde. Jeg tror ikke, at der er ret mange, der kan holde til det. I hvert fald ikke, når det er hver dag. Det er lige til at knække folk på, siger Glenn Bertelsen.

Chaufføren fortæller, at han på arbejde i varebilen har følt, at det ikke var ham, der kørte bilen. Han følte, at bilen kørte selv, og at omgivelserne kørte forbi ham.

- Jeg blev bange. Det var ikke en særligt sjov oplevelse, siger Glenn Bertelsen og tilføjer:  

- Jeg fandt mig i det i et stykke tid, fordi jeg har to børn at skulle forsørge. Det gik ikke, at jeg stoppede straks, for så ville de ikke få mad dagen efter.

Ifølge ansættelsenskontrakten blev Glenn Bertelsen ansat til en fast løn på 23.000 kroner om måneden før skat - inklusive betaling for overarbejde. Men chaufføren tjente blot 13.800 kroner før skat for perioden 21. februar til 15. marts, hvor han fratrådte, viser hans lønseddel.  

Læs også: Ordførere kritiserer udnyttelse af unge chauffører

Firmaejer: Ikke gearet til jobbet

Ejer af HO Transport, Hans Ole Huulgaard, kan ikke genkende, at chaufførerne skulle have arbejdet så mange timer. Han oplyser, at varebilerne normalt skulle være tilbage klokken 19.00. Og han pointerer, at der ikke er nogen, der kører 13 timer uden pauser.

Om problemet med stress hos chaufførerne siger Hans Ole Huulgaard:

- Så er de nok ikke gearet til det her job. Det er ikke noget problem for mine andre medarbejdere, som har været her i flere år.

Ejeren af HO Transport mener, at alt er, som det skal være i hans firma:

- Det kan godt være, at vi har overlæs. Men det er ikke overlæs-overlæs. Måske et par kilo. Men der skal ikke være overlæs, siger siger Hans Ole Huulgaard og tilføjer, at overlæs på varebilerne sommetider skyldes, at kunder angiver vægten på pakkerne for lavt.

Han oplyser, at han har talt med politiet om den bøde, som Jasper Bruun har fået for at køre med overlæs i firmabilen. Ejeren af HO Transport ønsker ikke at udtale sig om, hvorvidt han vil betale bøden.

- Angående Jasper så nægter jeg at udtale mig til dig om noget som helst. Hvis den unge mand vil noget som helst, så kan han stille på arbejdspladsen, siger Hans Ole Huulgaard.  

Bøden på 1.500 kroner for overlæs skal betales senest 5. juli.