Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Chauffør Brian Nielsen sagde sit job op, fordi han ikke kunne hænge sammen. Firmaets direktør mener ikke, at der er mere stress hos ham end i andre firmaer i branchen.

25-årige Brian Nielsen valgte selv at sige sit job op som chauffør på grund af arbejdspres.
Privat

Lange arbejdsdage til lav løn. Den hverdag i transportbranchen har 25-årige Brian Nielsen fra Kolding også oplevet. Det fortæller 3F’eren som en reaktion på, at Fagbladet 3F tidligere på ugen afslørede, at to andre unge chauffører har kørt i varebil på arbejde i 19 og 13 timer i døgnet.

Brian Nielsen har de seneste måneder kørt fragt i varebil for transportfirmaet Westphal Transport ved Sommersted i Sønderjylland. Men i begyndelsen af juni sagde chaufføren selv sit job op.

- Jeg kunne slet ikke hænge sammen. Jeg sov stort set ikke i hverdagen. Det hele kørte bare rundt. Flere folk sagde, at jeg skulle stoppe med arbejdet, da jeg ellers ville gå ned med stress og depression, siger Brian Nielsen.

Chaufføren har taget to ugers ferie for at få sit liv tilbage.

Utilfredse kunder

Brian Nielsen fortæller, at han typisk kørte hjemmefra klokken 04.30 for at møde tidligere end den fastsatte mødetid klokken 06.00. Og mange dage var han først hjemme klokken 20.00 eller 20.30. Lønnen var 1.250 kroner om dagen før skat, oplyser han.

- I begyndelsen gjorde det ikke noget, og jeg tænkte, at de lange dage nok skyldtes, at jeg var ny. Men der blev mere og mere at lave. Vi stressede rundt. Der var en råben og skrigen på kontoret. Og der var hele tiden utilfredse kunder, der spurgte, hvorfor vi kom så sent, siger Brian Nielsen.

Chaufføren fortæller, at han sagde til sin chef, at det ikke hang sammen.

- Hvis det ikke gik, som chefen ville have det, så sagde han: “Du kan bare stille bilen og tage hjem”. Så gad han ikke se på dig mere. Det var ikke særlig rart. Det fik jeg tit at vide, fordi jeg var så presset, siger Brian Nielsen.

Direktør: Der er stress på i branchen

Ejer og direktør hos Westphal Transport, Michael Westphal, kan ikke genkende Brian Nielsens oplysninger om lange arbejdsdage med megen stress:

- Det må stå for hans regning. Det kan jeg ikke nikke genkendende til. Her er ikke mere stresset end så mange andre steder, hvor jeg har været. Sådan er det jo. I denne branche er der stress på, det har der altid været, og det vil der blive ved med at være, siger Michael Westphal.

Direktøren oplyser, at han ville være færdig med den samme rute, som Brian Nielsen har kørt, mellem klokken 17.00 og 18.00 - altså to-tre timer tidligere.

Siger du, at han har gjort sit arbejde for dårligt?

- Nej, det siger jeg bestemt ikke. Men hvad han laver efter den tid, må stå for hans egen regning, siger Michael Westphal.

Synes du, at lønnen på 1.250 kroner om dagen før skat er god nok?    

- Det kan man måske diskutere. Det er den løn, jeg kan give ud af det, jeg får for at køre, siger Michael Westphal.