Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Spørgsmålene strømmer ind efter transportområdets gennembrudsforlig. Fagbladet 3F giver dig svarene med hjælp fra transportformand Jan Villadsen.

Den første store overenskomst på transportområdet blev forhandlet på plads i fredags.
Henning Bagger/Ritzau Scanpix

3F og Dansk Industri blev i fredags enige om en treårig overenskomstaftale på transportområdet, og henover weekenden er det strømmet ind med spørgsmål fra chauffører og andre 3F’ere i transportbranchen.

Især på Facebook vil 3F’erne have svar på, hvad den nye overenskomst betyder for deres løn og arbejdsliv.

Fagbladet 3F svarer her med hjælp fra formanden for 3F Transport, Jan Villadsen, på nogle af de mest stillede spørgsmål. 

LÆS OGSÅ: Sådan ser den nye overenskomst i transporten ud

Hvem gælder det nye transportforlig for?

Aftalen gælder for chauffører, havnearbejdere og lager- og terminalarbejdere, der arbejder på fællesoverenskomsten mellem 3F Transport og Dansk Industri.

De øvrige overenskomster på transportområdet ventes at falde på plads i løbet af de kommende uger. Herunder ATL-overenskomsten for blandt andre eksportchauffører og skraldemænd, AKT-overenskomsten for buschauffører, TA-overenskomsten for turistchauffører, reddernes overenskomst og overenskomsterne for vaskeriarbejdere, sømænd og fiskere.

Er det rigtigt, at jeg får 2.200 kroner mere i løn om måneden?

Ja, når stigningen på timelønnen og forhøjelsen af fritvalgskontoen lægges sammen, så vil en typisk 3F’er i transportbranchen om tre år have fået mindst 2.200 kroner mere i lønposen hver måned.

- Vores medlemmer får som minimum en lønstigning på 2.200 kroner om måneden over de næste tre år, og det vil så igen give mere i pension og feriepenge, som kommer oveni. Beløbet er udregnet for en 37-timers arbejdsuge uden arbejde på skæve tidspunkter og uden tillæg for faglært uddannelse. Derfor vil de fleste få en større lønstigning. Samtidig kan en del af lønnen veksles til mere frihed og fleksibilitet i arbejdslivet, fordi bidraget til særlig opsparing øges fra fire til syv procent, siger Jan Villadsen.

Den særlige opsparing på transportområdet svarer til fritvalgskontoen på andre overenskomster. Det er en opsparing, som din arbejdsgiver indbetaler til, og som efter eget valg kan bruges til enten ekstra løn eller pension, seniorfridage eller omsorgsdage med dine børn.

Løftet fra fire til syv procent på transportarbejdernes særlige opsparing kommer til at ske gradvist med én procent årligt frem til marts 2022, hvor det vil svare til mindst 700 kroner ekstra om måneden.

På samme måde vil den aftalte stigning i transportarbejdernes timeløn ske i tre ryk, så der til marts 2022 er 9,55 kroner mere pr. time.

Med en 37 timers arbejdsuge vil stigningen i timelønnen give 1.500 kroner ekstra hver måned.

Alt i alt vil der altså være 2.200 kroner ekstra på lønkontoen hver måned i 2022.

LÆS OGSÅ: OK20: Gennembrudsforlig på transportområdet

Hvad er prisen så for lønstigningen til transportarbejderne – hvilke indrømmelser har arbejdsgiverne fået?

Ifølge transportformand Jan Villadsen har arbejdsgiverne først og fremmest sikret sig ro til deres forretning.

- Der er ikke nogen skjult regning til de ansatte i den her aftale. Hele konceptet ved en forhandling er, at der skal tages og gives, og her har arbejdsgiverne først og fremmest fået en aftale om løn og arbejdsvilkår for de næste tre år. Aftalen sikrer jo ro på arbejdsmarkedet, hvis der bliver stemt ja til overenskomsterne, siger han.

Hvad med arbejdsmiljøet – får vi ret til pauser og ordentlige toiletforhold?

Ja. Især buschaufførerne har i lang tid stået sammen om et opgør med stigende tidspres og kummerlige toiletforhold, og det bliver der nu gjort noget ved, siger Jan Villadsen.

- Buschaufførerne får sikret deres ret til værdige pauseforhold i overenskomsten. Det betyder, at brud på reglerne om pausefaciliteter kan behandles fagretlig og ende i Arbejdsretten, og det er en unik nyskabelse, at arbejdsmiljø, der normalt reguleres af lovgivning, skrives ind i overenskomsten. Men arbejdsmiljøet bliver også styrket på andre områder – først og fremmest ved bedre vilkår, mere inddragelse og ekstra uddannelse og medansvar til arbejdsmiljørepræsentanterne, siger transportformanden.

LÆS OGSÅ: 900 buschauffører i protest: For lidt tid til frokost og tissepause

Hvorfor er der ikke mere om social dumping?

Social dumping i transportbranchen forbindes først og fremmest med ulovlig cabotagekørsel – også kaldet piratkørsel – hvor udenlandske bus- og lastbilchauffører kører passagerer eller gods i Danmark til lønninger, der ligger langt, langt under danske chaufførers overenskomstmæssige løn.

3F Transport har arbejdet hårdt på en løsning, både i EU og i Folketinget, og det arbejde har båret frugt, fortæller Jan Villadsen.

- Vi har i 3F oplevet stor succes med at bekæmpe social dumping på landevejene, først med vejpakken fra EU og senere med Folketingets transportaftale, som sikrer, at de udenlandske vognmænd skal betale deres chauffører 158 kroner i timen og ikke de 20-30 kroner i timen, som mange østeuropæiske chauffører er blevet spist af med, siger Jan Villadsen.

- Derfor har vi først og fremmest kæmpet for at få lavet en overenskomstaftale med mere frihed, bedre løn og et mere holdbart arbejdsliv, og det er lykkedes, siger Jan Villadsen. 

LÆS OGSÅ: 3F: Chaufføraftalen er en stor succes

Også i finanslovsaftalen for 2020 er der et øget fokus på at bekæmpe social dumping i transportsektoren – her fordoblede regeringen og dens støttepartier midlerne på finansloven til øget kontrol, nummerpladegenkendelse og andre værktøjer til at slå ned på ulovlig cabotagekørsel. Herunder kontrol med chaufførernes løn og brud på reglerne om køre- og hviletid.