Gå til hovedindhold

900 chauffører protesterede søndag over urimelige arbejdsvilkår samt en hverdag præget af stress og tidspres. Nu retter de kritikken mod politikere og trafikselskaber.

Mere end hver 10. buschauffør i landet var samlet søndag i Odense for at protestere mod dårlige arbejdsforhold.
Michael Drost-Hansen

- Jeg skal arbejde mange år endnu, og derfor skal jeg værne om mit helbred. Jeg ved, at flere af os får vanddrivende medicin, fordi vi sidder så meget ned. Det er ikke særlig smart, fordi vi ofte ikke kan komme på toilettet. I mit område har vi fire endestationer uden toiletter og andre, hvor vi må bruge offentlige toiletter.

Sådan fortalte Heidi Bejlegaard, der kører bybus i Aalborg. Hun var en af de cirka 900 buschauffører, der søndag var samlet i Odense under stor bevågenhed fra pressen for at protestere mod urimelige arbejdsvilkår i branchen.

På stormødet stod chauffører på stribe frem for at fortælle om deres hverdag. Hverdage med forsinkelser, manglende tid til at spise eller tisse og frustrationer over manglende tid til at hjælpe og servicere passagererne.

En af dem var Hans Erik Rasmussen, tillidsrepræsentant for 400 buschauffører i København:

- I København oplever vi meget vejarbejde og trafikomlægninger, men køretiderne er ikke tilpasset. Derfor kører vi ofte med store forsinkelser på alle tider af døgnet. En pause på 15 minutter er ikke nok, hvis man er otte minutter forsinket, for så når man ikke at få det lille hvil, man har brug for, inden man skal ud i den tætte bytrafik igen, sagde han.

Gregers Rødvang fra Roskilde mener ikke, at politikerne tænker på andet end kroner og øre:

- Vi har brug for, at politikerne også tænker på, hvordan vi kan gøre busdriften god, og ikke kun, hvordan den kan gøres billig.

Sikkerhed på spil

Stormødet var kulminationen på flere ugers lokale protestaktioner forskellige steder i landet, hvor chaufførerne har været ude på gader og stationer for at tale deres sag samy dele postkort og flyers ud under den fælles titel “Tid til at trykke stop”. Med cirka 8.000 buschauffører i Danmark var mere end hver 10. buschauffør mødt op i Odense.

Kritikken rettede sig mod trafikselskaber og politikere, ikke mod de enkelte arbejdsgivere.

- Busbranchen holder ikke til flere nedskæringer. Hvis passagerernes sikkerhed ikke skal sættes over styr, så må politikerne se virkeligheden i øjnene og lægge sparekniven væk, sagde Kim Poder, forhandlingssekretær i 3F’s transportgruppe.

En af løsningerne kan være at få indført arbejdsklausuler i trafikselskaberne, altså et krav om ordentlige løn- og arbejdsforhold når busdriften skal i udbud.

- Det er politikerne i kommuner og regioner, der fastsætter rammerne. Selvfølgelig skal budgetterne stemme. Men vores chauffører skal ikke frygte, at busserne ikke er blevet kontrolleret ordentligt, eller begrænse indtaget af mad og drikke af frygt for at skulle få brug for et toilet eller ikke være i stand til at give passagerer en god service, fastslog Kim Poder.

- Chauffører er vigtige for, at Danmark hænger sammen. Nu skal vi have ændret branchen, pointerede han.

Ifølge flere af chaufførerne har de generelt fået opbakning til deres aktioner fra passagererne.