Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Det bedste brugtbilkøb lige nu er mellemklassemodellen fra Hyundai. Blandt et stærkt finalefelt er det Hyundai i30, der med vægtige argumenter løber med titlen som årets brugtbil 2021.

Foran et finalefelt med BMW i3, Mercedes-Benz C-klasse, Skoda Superb og Toyota Yaris er det i år den lidt kedelige, men yderst fornuftige, Hyundai i30, der løber med sejren.
Pressefoto

Det bedste brugtbilkøb lige nu er netop kåret, og i år er det lutter fornuft, der karakteriserer vinderen. Foran et finalefelt med BMW i3, Mercedes-Benz C-klasse, Skoda Superb og Toyota Yaris er det i år den lidt kedelige, men yderst fornuftige, Hyundai i30, der løber med sejren. Vi ser nærmere på, hvorfor Hyundai i30 ender med at være det bedste bilbrugtkøb lige nu.

Et godt brugtkøb

Det er hverken et spændende design eller sjove køreegenskaber, der karakteriserer dette års vinder. Til gengæld er Hyundai i30 ærkeeksemplet på et fornuftigt bilbrugtkøb. For en billig pris får man en rimelig rummelig familiebil, der gør præcist, hvad den er sat i verden for – hverdagens strabadser klares nemt og bekvemt med Hyundai i30.

LÆS OGSÅ | Årets brugtbil 2021: Elbil blandt finalisterne

Samtidig er teknikken gedigen, og der er ingen generelle fejl på koreaneren, konstaterer synsmanden hos FDM. Og så har i30 fem års garanti fra ny, så der vil på mange brugte eksemplarer være flere års fabriksgaranti tilbage.

I skrivende stund er der cirka 80 til salg på Bilbasen. Den billigste koster knap 90.000 kroner og den dyreste lige under 230.000 kroner.

Finalisterne og stemmerne

Hyundai i30 (2016-2020):
135 point, 6 førstepladser

BMW i3 (2013-2018):
115 point, 2 førstepladser

Mercedes C-Klasse (W205) (2013-2018):
80 point, 3 førstepladser

Skoda Superb (2014-2018):
70 point, 2 førstepladser

Toyota Yaris (2013-2018):
50 point, 2 førstepladser

Juryen udtaler sig

Jurymedlemmerne har alle forskellige præferencer med hensyn til, hvad der gør et godt brugtbilkøb. Med årets brugtbil er det dog svært at komme uden om den solide- og gennemprøvede teknik samt den høje forbrugersikkerhed på grund af den lange fabriksgaranti på fem år.

Christian Schacht, der er bilredaktør på Jyllands-Posten siger:

”Hyundai i30 er på flere områder en lidt overset familiebil, og det er en fordel for brugtbilkøberne. Priserne er således stadigvæk rimelige. Kvaliteten er på et generelt højt niveau. Den er rummelig, komfortabel og fås med et pænt udvalg af motorer og udstyr. Der er bestemt ikke tale om en spændende familieflytter, men til prisen er det svært at finde en bedre brugtbil i denne populære bilklasse.”

LÆS OGSÅ | Det skal du tjekke, inden du køber Hyundai i30

Og Niels Friis, der er journalist på eb.dk siger:

”Specielt ophidsende kan man ikke kalde Hyundai i30, og det er klart med fornuften, at man skal gå efter modellen, men så får man til gengæld også gennemprøvet mekanik med få fejl, fornuftigt med sikkerhedsudstyr og det nok tungeste argument på vægtskålen – stadig gældende garanti. Det er en bil, der giver dig præcis dét, du forventer, og så slipper du for søvnløse nætter og høje mekanikerregninger. Derfor er Hyundai i30 i mine øjne årets brugtbil.”

Anders Berner har naturligvis også givet sit besyv med. Se Berner Show, Årets Brugtbil 2021-edition, herunder.

 

Om Årets Brugtbil 2021

Det er 16. gang, at årets brugtbil kåres. Bag kåringen står en jury sammensat af biljournalister og brugtbileksperter fra FDM, forhandlerorganisationen DBFU og Applus Bilsyn. Formålet med arrangementet Årets Brugtbil er at sætte fokus på de vigtige elementer i et godt brugtbilkøb, og derfor kigger juryen på totaløkonomi, soliditet og værdi for pengene i de enkelte biler. Kåringen sættes i perspektiv til, at der handles omkring 450.000 brugte biler om året i Danmark.

LÆS OGSÅ | Årets brugtbil 2021: Elbil blandt finalisterne

Kåringen har to runder. En indledende runde, hvor juryen nominerer fem biler ud fra de 125 mest solgte biler det foregående år. De fem biler, som får flest nomineringer, går videre til finalerunden. Via en hemmelig afstemning afgiver jurymedlemmer 15 point til deres førstevalg, 10 point til nummer to og 5 point til tredjepladsen. Den bilmodel, som får flest point vinder titlen som årets brugtbil.